8 786 läst ·
57 svar
9k läst
57 svar
Låg spänning i uttag.
Jag har gjort alla mätningar som en elektriker skulle göra, såpass kan jag.H hempularen skrev:
Men för att vara ärlig så har jag inte haft energi att göra de sista mätningarna.
Känns lite tråkigt att jag har tagit din tid. Felet är mellan första uttaget och proppskåpet. 70-tal
Jagfrågade mer för att få tips av elektriker som har upplevt ett omöjligt fel som detta.
Jag har rätt spänning när jag tar ut säkringen och mäter, kollat inkommande elskåp och mätt säkringar.
Det enda som jag har kvar är att mäta var ledare från central till första uttag.
Hjälper inte det så byter jag ledare.
O j, jag behöver inte en lekton om behörighet mm.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Men om det finns spänning på rätt ställen, då skulle det ha fungerat.
Så beskriv exakt vad/var du har mätt. Då kommer vi lätt att kunna förslå vilka ytterligare mätningar som behövs för felsökningen.
Så beskriv exakt vad/var du har mätt. Då kommer vi lätt att kunna förslå vilka ytterligare mätningar som behövs för felsökningen.
Det är det som är det tokiga, jag har tagit ur var uttag som ligger i gruppen som den kabeln musen kortslöt.H hempularen skrev:
1 o 1 stegvis, säkring uttagen.
Jag har ohmmätt var ledare mellan var uttag, även över var uttag för att se om det är ett uttag som gett upp. Men jag får bara utmärkta resultat.
Det är därför jag utgår från Occam's razor och har mätt allt bortsett från första uttag till proppskåpet.
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Men mät spänning mellan fas o nolla i uttag och ev. dodosr mellan centralen och där det inte fungerar. Tänk på att det kan vara en nolla som är av. Då kan du se spänning på fasen (beroende på hur du mäter), men det kan inte gå någon ström, pga avbrott på nollan.
Om du har mätinstrument och vet hur du mäter och ev vågar öppna något så börjar man lämpligtvis på något ställe där man kan mäta trefasigt.R Reqans skrev:Tack.
Jag är ganska trött, så ursäkta att jag missade det.
Men jag uppskattar ditt svar, men jag har mätt upp alla säkringar och har inte funnit en avvikelse. Så jag klurar på om felet kan ligga i leverantörens skåp. "Minst troligt" eller om den kortslutningen skadade en kabel eller möjligen bara dålig kontakt i elcentralen?
Jag har god utbildning inom ellära mm, men det är alltid bäst att rådfråga istället för att tro sig kunna.
Mät alla tre kombinationer av spänning mellan faser, ska bli ca 400VAC
Mät alla tre kombinationer mellan fas-nolla, ska bli ca 230V.
Stämmer inte det första, så har en säkring troligen gått.
Denna mätning kan man lika gärna börja med i valfritt trefasuttag, kanske bakom spisen, eller i elcentralen.
Verkar en fas saknas går man bortåt, till mätarskåpet/mätartavlan, till sist.
Blir det även tok om man mäter på bottenplattan till huvudsäkringarna (mätarsäkringarna) så ligger felet före din fastighet.
Ev har du några servissäkringar som du kan komma åt, främst om det är ett hus ute i naturen någonstans, annars sitter de i ett kabelskåp som nätägaren blir otroligt sur över om man går in i (du behöver inte fråga hur jag vet det.)
Men börja alltså med att mäta fas->fas (3 st mätningar) och fas->noll (3st)
Det är enklaste och snabbaste sättet att till hundra procent verifiera att du inte tappat en fas.
All annan felsökning innan man vet om detta grundläggande är OK är bortkastad tid.
Tack för ditt ovanligt tydliga svar, väldigt uppskattat.Mikael_L skrev:
Om du har mätinstrument och vet hur du mäter och ev vågar öppna något så börjar man lämpligtvis på något ställe där man kan mäta trefasigt.
Mät alla tre kombinationer av spänning mellan faser, ska bli ca 400VAC
Mät alla tre kombinationer mellan fas-nolla, ska bli ca 230V.
Stämmer inte det första, så har en säkring troligen gått.
Denna mätning kan man lika gärna börja med i valfritt trefasuttag, kanske bakom spisen, eller i elcentralen.
Verkar en fas saknas går man bortåt, till mätarskåpet/mätartavlan, till sist.
Blir det även tok om man mäter på bottenplattan till huvudsäkringarna (mätarsäkringarna) så ligger felet före din fastighet.
Ev har du några servissäkringar som du kan komma åt, främst om det är ett hus ute i naturen någonstans, annars sitter de i ett kabelskåp som nätägaren blir otroligt sur över om man går in i (du behöver inte fråga hur jag vet det.)
Men börja alltså med att mäta fas->fas (3 st mätningar) och fas->noll (3st)
Det är enklaste och snabbaste sättet att till hundra procent verifiera att du inte tappat en fas.
All annan felsökning innan man vet om detta grundläggande är OK är bortkastad tid.
Jag har redan gjort de stegen, jag lärde mig efter att ha kopplat in en vedklyv med 3 fasmotor. Som gav mig en "flytande nolla" gissar att du förstår vad jag menar.
Tja, en Y-kopplad trefasmotor har ju alltid flytande nolla, den skapar nollan själv sas.R Reqans skrev:
En D-kopplad behöver ingen nolla...
Problemet är väl om motorn är en del av en maskin, där något annat än motorn behöver 230 V.
Jo, resultatet för mig var en dyr industridammsugare som jag startade och ja, du kan nog tänka dig vad som hände med den. 400+ i en 230 apparat.Mikael_L skrev:
Nu har jag läst alla dina inlägg en gång till.R Reqans skrev:
Och ärligt talat, jag fattar absolut noll av vad du har mätt och vad du har kommit fram till.
Att du påstår att du "gjort alla mätningar som en elektriker skulle göra", eller "att felet är mellan första uttaget och proppskåpet", eller "Jag har rätt spänning när jag tar ut säkringen och mäter, kollat inkommande elskåp och mätt säkringar." är exempel på uttalanden som jag inte har en aning om vad de betyder.
Something's wrong here! If the main fuse was blown, where did you get the 110V low voltage? If it is burnt there is no voltage! Unless there is some defect in the installation or some 3-phase device (motor) does not have the correct fuse / circuit breaker, working on two phases, it induces current on the phase without power?P pota skrev:
What is this nonsense? The engine is not Gandalf that will conjure up a zero. The Y-connected or so-called "star" motor uses zero. Fixed zero! The connection in the "triangle" does not use zero. Old 3-phase motors, especially high power ones, had 0-Y-D switches to make starting the motor easier. Such a progenitor of "soft start"Mikael_L skrev: