Jag byggde förra året en altan från baksidan till framsidan på sidan av huset med staket. Detta staket vill jag fortsätta hela vägen längs tomten ovanpå en lägre mur, 30-50 cm hög. Se bild genererad av ChatGPT.

Om 1-2 år tänkte jag antingen asfaltera om eller lägga sten på hela uppfarten och även över ytan där det nu i bilden ligger makadam, upp mot muren som jag bygger i år. Frågan jag har är om det är dumt att göra detta i 2 omgångar, alltså muren först och sedan uppfarten.

Jag kommer behöva gräva ut för uppfarten, intill muren. Anledningen till att jag vill göra på detta sätt är att vi inte har råd att göra allt på en gång, men samtidigt vill jag göra klart tomtens inramning så snabbt som möjligt.

Tar gärna emot alla tips och åsikter.

//Niklas

• Träplankstaket på mur framför ett hus med garage, bredvid en parkerad svart bil och cyklar, samt en svensk flagga på verandan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan och staket vid ett hus med makadam och svart bil på uppfarten; gräsmatta med grus i förgrunden, ska enligt plan asfalteras eller stensättas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dumt å dumt, risken är att muren rör sig när du sen utför det senare planerade arbetet oaktat vad du väljer för markbeklädnad. Så du får nog planera med lite dubbelarbete för att eventuellt räta upp muren.

Väl mött ☺️

Förbered för betongplattor redan nu när du ändå gräver ut för muren och dränering? Då kan du lägga betongen bakom muren när du har lust.
Sen kan du asfaltera eller lägga vad du vill på parkeringen senare.

Z z_bumbi skrev:
Förbered för betongplattor redan nu när du ändå gräver ut för muren och dränering? Då kan du lägga betongen bakom muren när du har lust.
Sen kan du asfaltera eller lägga vad du vill på parkeringen senare.
Tack, det var något sådant jag tänkte mig. Får gräva ganska brett där muren ska stå så att jag kan gräva mer senare för uppfarten utan att störa muren och grunden för den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.