Jag byggde förra året en altan från baksidan till framsidan på sidan av huset med staket. Detta staket vill jag fortsätta hela vägen längs tomten ovanpå en lägre mur, 30-50 cm hög. Se bild genererad av ChatGPT.
Om 1-2 år tänkte jag antingen asfaltera om eller lägga sten på hela uppfarten och även över ytan där det nu i bilden ligger makadam, upp mot muren som jag bygger i år. Frågan jag har är om det är dumt att göra detta i 2 omgångar, alltså muren först och sedan uppfarten.
Jag kommer behöva gräva ut för uppfarten, intill muren. Anledningen till att jag vill göra på detta sätt är att vi inte har råd att göra allt på en gång, men samtidigt vill jag göra klart tomtens inramning så snabbt som möjligt.
Tar gärna emot alla tips och åsikter.
//Niklas
Om 1-2 år tänkte jag antingen asfaltera om eller lägga sten på hela uppfarten och även över ytan där det nu i bilden ligger makadam, upp mot muren som jag bygger i år. Frågan jag har är om det är dumt att göra detta i 2 omgångar, alltså muren först och sedan uppfarten.
Jag kommer behöva gräva ut för uppfarten, intill muren. Anledningen till att jag vill göra på detta sätt är att vi inte har råd att göra allt på en gång, men samtidigt vill jag göra klart tomtens inramning så snabbt som möjligt.
Tar gärna emot alla tips och åsikter.
//Niklas
Dumt å dumt, risken är att muren rör sig när du sen utför det senare planerade arbetet oaktat vad du väljer för markbeklädnad. Så du får nog planera med lite dubbelarbete för att eventuellt räta upp muren.
Väl mött ☺️
Väl mött ☺️
Tack, det var något sådant jag tänkte mig. Får gräva ganska brett där muren ska stå så att jag kan gräva mer senare för uppfarten utan att störa muren och grunden för den.Z z_bumbi skrev:
Klicka här för att svara

