2 916 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Kan kommunen klaga på en sprucken mur ut mot vägen?
Hej,
Köpte en fastighet i västsvensk kommun och känner mig riktigt välkommen till området , efter en påhälsning av kommunen 3 månader efter köp, det efter påbörjat dränerings- och sprängningarbete via en entrepenör. Då hade en granne klagat till kommunen att en traktor stod i vägen när dom fyllde sprängsten på flaket. Kanske 20-30 min två gånger den dagen.
Nu ett år senare fick jag ett brev från kommunen "Tillsyn - Växtlighet mot gata" vi har kanske 10 m med buske som jag inte har hunnit och klippa till mer än en gång i år.
Frågan jag ställer är om jag tar bort all växtlighet(Tycker själv att den inte är speciellt snygg) mot gatan så avslöjar jag en gammal betongmur som är sprucken på sina ställen och ett relativt stort hål gapar i den ena sektionen.
Kan kommunens plan- och byggenhet klaga på detta också för att tvinga mig att göra något åt det?
/M
Köpte en fastighet i västsvensk kommun och känner mig riktigt välkommen till området , efter en påhälsning av kommunen 3 månader efter köp, det efter påbörjat dränerings- och sprängningarbete via en entrepenör. Då hade en granne klagat till kommunen att en traktor stod i vägen när dom fyllde sprängsten på flaket. Kanske 20-30 min två gånger den dagen.
Nu ett år senare fick jag ett brev från kommunen "Tillsyn - Växtlighet mot gata" vi har kanske 10 m med buske som jag inte har hunnit och klippa till mer än en gång i år.
Frågan jag ställer är om jag tar bort all växtlighet(Tycker själv att den inte är speciellt snygg) mot gatan så avslöjar jag en gammal betongmur som är sprucken på sina ställen och ett relativt stort hål gapar i den ena sektionen.
Kan kommunens plan- och byggenhet klaga på detta också för att tvinga mig att göra något åt det?
/M
Bara om skadan i muren utgör en fara så att människor kan skada sig.M Marvil69 skrev:Hej,
/M
Eller rättare sagt, kommunens byggnadsnämnd kan förelägga dig att utföra vilka tokigheter som helst men de förlorar vid en överklagan och föreläggandet inte är proportionerligt och har lagstöd. Och typiskt sett handlar det om risker för skada som i domstol anses hålla som grund för att förelägga dig underhåll.
Låter som du flyttat in i ett hus och råkat ärva en gammal grannfejd. Tyvärr inte helt ovanligt.
Sänder före och efter bilder när jag rivit bort buskarna.M maria01 skrev:
Ja kanske, men har en grannen som gav tillkänna vart hans tomtgräns går och slog i ett par pinnar i marken med påståendet att en del av gammal garagebyggnad sedan 60-talet ligger på hans tomt. Tänkte kanske jag skulle få lite lugn och ro lite ute på landet 😂Kvackatore skrev:
Ja du har väl kollat fastighetsgränserna före köp så det borde du ha koll på. Verkar som om det vart infekterat sen 60-talet..M Marvil69 skrev:
Ta grannen i hand och leta åt fastighetsmarkeringarna.. ( ett måttband av längd och lite tålamod kan vara till stor hjälp om man bara hittar en pinne) om ni inte kommer överens så får ni väl ta ut lantmätaren.. Det kostar en slant för båda fastigheterna men brukar få slut på sådana tjafs.
Jodå kollade gränser enligt vad mäklaren och kartor dom hade så verkade allt stämma överens, begärde den originala indelningskartan eftersom det inte fanns några andra dokument. Hittade gamla järn staketpinnar som var en meter utanför dom nya nedslagna pinnarna, dessa var väl tillplattade under gräs och sly.Cheesen skrev:
Ja du har väl kollat fastighetsgränserna före köp så det borde du ha koll på. Verkar som om det vart infekterat sen 60-talet..
Ta grannen i hand och leta åt fastighetsmarkeringarna.. ( ett måttband av längd och lite tålamod kan vara till stor hjälp om man bara hittar en pinne) om ni inte kommer överens så får ni väl ta ut lantmätaren.. Det kostar en slant för båda fastigheterna men brukar få slut på sådana tjafs.
Indelningskartan visar att det är dom gamla staketpinnarna gäller och hans far har tatt mer tomt till förfogande på kommunensmark enligt kartan, stegade hans tomt på vägen så räknar jag med ca 100 kvm, men det är inget jag bryr mig om. Han är där bara två-tre gånger i året och han får göra som han vill.
Håller mig väl med grannen och följer hans pinnar, eftersom jag har fått skriftligt tillstånd att bygga nytt på samma ställe som det gamla garaget står. Den står vi tomtgränsen.
Köpte själv ett hus på landet där grannarna avskydde de som bodde här. Det var tingsrätt, lantmäteri, överklaganden och anmälningar under 40 års tid. Ett fall var till och med uppe i regeringsrätten som det hette då. Ärvde 5 flyttlådor på vinden med historik när vi flytta in 😂 det är på landet de värsta fejderna finns och vissa pågår i generationer.M Marvil69 skrev:
Kartor är inte juridiskt bindande. Markeringar som lm satt ut är det. En karta kan diffa 10-15 meter i vissa områden.M Marvil69 skrev:Jodå kollade gränser enligt vad mäklaren och kartor dom hade så verkade allt stämma överens, begärde den originala indelningskartan eftersom det inte fanns några andra dokument. Hittade gamla järn staketpinnar som var en meter utanför dom nya nedslagna pinnarna, dessa var väl tillplattade under gräs och sly.
Indelningskartan visar att det är dom gamla staketpinnarna gäller och hans far har tatt mer tomt till förfogande på kommunensmark enligt kartan, stegade hans tomt på vägen så räknar jag med ca 100 kvm, men det är inget jag bryr mig om. Han är där bara två-tre gånger i året och han får göra som han vill.
Håller mig väl med grannen och följer hans pinnar, eftersom jag har fått skriftligt tillstånd att bygga nytt på samma ställe som det gamla garaget står. Den står vi tomtgränsen.
Leta år markeringarna i marken så kommer ditt liv att bli mycket enklare.
Klicka här för att svara