28 794 läst ·
75 svar
29k läst
75 svar
Låg kB ut, ny nibe 1255 grunt borrhål
Det sitter antingen monterat på ledningen från borrhålet, eller så är det integrerat i påfyllnadskopplet. Ofta är det en filterventil som man vrider om och kan ta ut filtret under tryck. Men jag tror inte det är problemet här om du har lågt deltaT. Det borde snarare bli högre med igensatt filter.K Konradsson87 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Jag har alltså ställt ned köldbärare larm så den larmade vid -6.5.
Vet inte om jag ställt larmet fegt med tanke på underdimensionerat ? Vågar jag ställa upp på standardinställningen -10? Utan att något tar skada
Vet inte om jag ställt larmet fegt med tanke på underdimensionerat ? Vågar jag ställa upp på standardinställningen -10? Utan att något tar skada
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
K Konradsson87 skrev:
Hej. Hur har det gått med dessa inställningar ? Har det fungerat utan att hålet frös? Har du fått några problem med köldmediets expansionskärl när det går så kallt? Vad är det kallaste du körde med när det var som kallast? Vad har du för inställningar på gradminuter och vilken temperaturinställning har du kring när elpatronen skall starta? Vid vilken utetemperatur går du under noll grader på Köldmediets intemperatur?K Konradsson87 skrev:
Jag har satt dessa inställningar. Vad tycker du om dem? Jag bor i Örebro
Kurva 9-2
Stopp av tillsats 0 grader
Start kompressor 100 GM
Startdifferns tillsats 750 GM
Köldbärarlarminst. -6,5
Just nu kör den på
Kb in -0,8
Kb ut -3,6
Kompressor 38 HZ
Köldbärarpump hast. 47%
Utetemperatur medel 3 Grader
Framlednings temp 35.6
Returledningsntempn29.5
Gradminuter -98
Jag har motsvarande borrhål som dig.
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Det har funkat, har inställningen på max -6.5 och som värst ligger den väl på kring -6 ut -3 in.
Kör på kurva 6 plus 1grad.
Det andra du frågar om vet jag inte. Har bara ställt in och det har funkat. Det ända dryga är att elräkningarna är inte så mycket billigare jämförelse med förra pumpen
Kör på kurva 6 plus 1grad.
Det andra du frågar om vet jag inte. Har bara ställt in och det har funkat. Det ända dryga är att elräkningarna är inte så mycket billigare jämförelse med förra pumpen
Elräkningarna borde vara något billigare, men några stora förändringar kommer inte att ske på driftkostnaden med ett energihål som bromsar maskinen. Det är intressant att veta hur många tillskottstimmar maskinen gör per år, där har man ett direkt svar om det är lönsamt att borra mer.K Konradsson87 skrev:
D Dr.L skrev:
K Konradsson87 skrev:
Tack för bra information. Vid vilken utetemperatur klarar inte bergvärmepumpen sitt arbete själv och behöver hjälp av elpatronen?
Mountainbike skrev:
Vid vilken temperatur på KB in är det risk för att anläggningen tar skada tycker ni? Jag förstår att verkningsgraden blir sämre vid minusgrader men det är ok för mig.