R rävlyan skrev:
Inte höja kurvan , var mera som att veta vad du har den på nu , klarar du värmen på den kurvan så är det bra , inställningen på kurva är i förhållande till värmen i huset , den får man pröva sig fram till för varje hus
Vad har du för temp ut nu , kurva 9 ( fabriks ) ska ge ca 40 C ut normalt enligt manualen
Okej, just nu är den kring 37-38grader.
Verkar som att kompressorn varvar ned för att hålla 2grader under minimumvärdet. Men funkar det att ha så kallt brine utan att skada något? Är nackdelen att det kostar mer för mig i el?

Det hade inte spelat någon roll vilken vp du köpt. En modern VP är mycket effektivare och plockar större andel ur mark/berg.

Jag får det dock inte riktigt att gå ihop så här tidigt på värmesäsongen. Du borde isåfall se stor skillnad på dina elräkningar att de är betydligt lägre?

mexitegel mexitegel skrev:
Det hade inte spelat någon roll vilken vp du köpt. En modern VP är mycket effektivare och plockar större andel ur mark/berg.

Jag får det dock inte riktigt att gå ihop så här tidigt på värmesäsongen. Du borde isåfall se stor skillnad på dina elräkningar att de är betydligt lägre?
Jo än så länge är räkningarna billigare jämfört med förra pumpen.

Enligt ivt behövdes mer borrhålsdjup för att inte deras pump skulle ha sönder hålet.
Men ctc och nibe sålde med att deras pumpar anpassarsig efter befintligt djup utan problem, men att borra mer i framtiden gör de effektivare

Kan luft i systemet påverka kB? Tycker jag hört porlande från slangarna under hela sommaren

Enda sättet pumpen kan anpassa sig till hålet är genom att pumpa mindre värme. Sannolikt genom att du ställer upp min temperaturen på köldbäraren. Men då måste du ju kompletera med annan värme när den begränsar.

Det är inte alls säkert det blir problem bara för att tempen ligger lågt jag skulle väntat tills det blir problem och begränsat vp om dom uppkommer. Om det blir problem problem med klämda slangar så tinar borran rätt fort om ingen energi tas ur den. Att se till att slangarna är trycksatta lär begränsa risken för klämda slangar på grund av låg temp.

Numret i IVTs modell står för storleken så ca 9kW på den gamla pumpen.

Du kan säkert få flera råd på ”värmepumpsforum” av de som jobbar med installationer och ägare till Nibes modeller.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
R
K Konradsson87 skrev:
Kan luft i systemet påverka kB? Tycker jag hört porlande från slangarna under hela sommaren
Porlar det i dag med , har du någon manometer på brainen eller bara ett plastkärl ett foto på grejerna är bra

• Gilla
Bil Ning
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
...Att se till att slangarna är trycksatta lär begränsa risken för klämda slangar på grund av låg temp.
Is kan spränga isär berg eller lätt spräcka ett motorblock.
1 bar i en plastslang skulle då hålla emot denna naturkraft enligt din hypotes?

Nej det tror jag inte.

R rävlyan skrev:
Porlar det i dag med , har du någon manometer på brainen eller bara ett plastkärl ett foto på grejerna är bra
Porlar inte. Ringde installatören han tyckte de lät konstigt och skulle hjälpa att ställa in pumpen åt mig.

Ledningarna under isoleringen är iskall och är is på vissa ställen..

Kan jag sänka värdet genom att stänga av pumpen under en stund?

K Konradsson87 skrev:
Den gamla var en ivt greenline c9. 6kw tror jag det var
Om den gamla hette C9 så var den på 9kW. Vad hade du för brinetemperaturer under uppvärmningssäsongen med den gamla VP'n? Det är ingen jättestor skillnad i verkningsgrad på en nyare och lite äldre vp, så skillnaden i energiuttag ur berget borde inte vara jättestort. Mängden energi som behövs borde ju vara densamma om du inte har ändrat något annat på själva huset.
Enda möjligheten att uttaget är väsentligt mycket större nu är att du har ett jättestort hus som redan nu kräver mer än 9kW...

Vilket värde vill du sänka ? Du har troligtvis haft låg brine temp även med den gamla vp om den inte var väldigt underdimensionerad och har ju inte haft några problem den nya värmepumpen tar inte så mycket mera energi ur borran den här tiden på året men se till att ha trycksatt brine så länge och planera för borrning av 1 till hål eller komplettera med jordvärme eller tex vent återvinning.

useless useless skrev:
Om den gamla hette C9 så var den på 9kW. Vad hade du för brinetemperaturer under uppvärmningssäsongen med den gamla VP'n? Det är ingen jättestor skillnad i verkningsgrad på en nyare och lite äldre vp, så skillnaden i energiuttag ur berget borde inte vara jättestort. Mängden energi som behövs borde ju vara densamma om du inte har ändrat något annat på själva huset.
Enda möjligheten att uttaget är väsentligt mycket större nu är att du har ett jättestort hus som redan nu kräver mer än 9kW...
Den förra var från 97 hade ingen koll på temp då.
Min förra gick endel på tillskott när jag höjde inomhustemperaturen.
Men om jag slår på elpatronen en dag och kör kb pumpen kan jag lyckas höja tempen då för att sedan begränsa den?

• Gilla
Haggans
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.