Varför vill du ha högre diff?

D Daniel 109 skrev:
Ska ärligt säga att det enbart är för att de sägs att den här vara 3-5grader.

Imorse hade jag -3 ut och -2,5 in.

Just nu ligger den på -5ut -3in. Grannen sa jag skulle sänka för att optimera

1255 har varvtalsstyrda cirkulationpumpar som anpassar farten beroende på bla effektuttag. Vid start så kan det vara så att det tar ett tag för cirkpump att anpassa farten för att få det perfekta deltat som ligger vid 3-4 grader för kb. Är deltat för mycket så kan det bero på smuts i sil eller ev luft.

D Daniel 109 skrev:
VP arbetar mest effektivt med ett delta på 4 grader på köldbäraren.

Varför skulle det vara så menar du? Jag har svårt att se någon orsak till det.

Jag kan tyvärr inte teorierna bakom rekommendationen men det är detta som föreskrivs i av värmepumpstillverkarna. Gissningsvis har det med köldmediets egenskaper att göra.

Passar på att rätta mig själv också, rekommenderad diff är 3-4 grader.

Egentligen blir den mer effektiv med lägre delta. 3-4 grader brukar rekommenderas för att den ökade effektiviteten vid lägre temperaturskillnad äts upp av mer drivenergi till cirkulationspumpen.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Idag kom larm för låg kb ut så inställningen verkar inte fungera. Vet inte VARFÖR. 30minus i helgen då gick den idag -4 slog den ifrån. Öka brine?

D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det vara så menar du? Jag har svårt att se någon orsak till det.
Man hämtar ju energi från borrhålet. Ju högre deltaT desto mer energi tar man ut. Men pga värmepumpens konstruktion och köldmediets egenskaper så kan inte deltaT vara hur högt som helst. 3-4 grader är i regel optimalt.

Nej, du får inte ut mer energi genom att sänka flödet, snarare tvärtom.

K Konradsson87 skrev:
Idag kom larm för låg kb ut så inställningen verkar inte fungera. Vet inte VARFÖR. 30minus i helgen då gick den idag -4 slog den ifrån. Öka brine?
Har man kollat så det är rätt blandning på köldbärarspriten? Bör ligga på ca 30%

D Daniel 109 skrev:
Nej, du får inte ut mer energi genom att sänka flödet, snarare tvärtom.
Så man tar med andra ord ut mer energi om deltaT är 0 än om den är 3 grader??

Köldbäraren har inte frusit, det skulle ge andra symptom. Hålet orkar helt enkelt inte lämna den energin som behövs vid -30grader.

D Daniel 109 skrev:
Köldbäraren har inte frusit, det skulle ge andra symptom. Hålet orkar helt enkelt inte lämna den energin som behövs vid -30grader.
Den funkade vid -30 det är idag vid -7 den larmade. Har startat om och nu går den men är rädd samma problem snart kommer

Var sitter smutsfiltret och hur rengör jag det ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.