28 794 läst ·
75 svar
29k läst
75 svar
Låg kB ut, ny nibe 1255 grunt borrhål
Ja, det kommer att höja temperaturen nån tiondels grad i nåt dygn. Men till vilken nytta? Elpatronen har en verkningsgrad på 1, medans kompressorn säkert har en verkningsgrad på 3-4 även vid den låga temperaturen, så enda långsiktiga skillnaden är att det blir dyrare.
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Okej. Är mest orolig att hålet ska frysa och ej gå att bruka resten av vintern. Vet inte vad man tar för åtgärder för fruset hål?useless skrev:
Det ändå jag ändrat med nya pumpen är att jag kör varmare i huset
Ökar du temperaturen i huset ökar ju uttaget från hålet. Om hålet fryser får man väl stänga av pumpen tills det tinat, det är inte fruset länge om uttaget försvinner.
Vilka temperaturer har du haft tidigare?
(Ska man vara petig så är verkningsgraden på en värmepump klart under 1. Jag har hört ca50%, men det var några år sedan)
Vilka temperaturer har du haft tidigare?
(Ska man vara petig så är verkningsgraden på en värmepump klart under 1. Jag har hört ca50%, men det var några år sedan)
Att det fryser i borran är inga problem men problem får man om det fryser och det är så tätt så isen klämmer ihop slangarna så det blir dålig cirkulation men tror nog det är rätt så ovanligt och du lär ha haft låg brine temp redan tidigare. Hos mig steg brine tempen fort om jag inte tar ut energi ur borran så om man får problem gissar jag att lär det tina i alla fall på en vecka men troligtvis fortare.
Ok. Lite varmare inne och lite bättre verkningsgrad kan mycket väl ge en ganska stor skillnad i energiuttaget. Dock borde det inte vara några problem om det har funkat tidigare. Om hålet är så pass kallt redan nu så måste det ha varit flera minusgrader på vintern även med den gamla pumpen.
Om jag inte minns fel så minskar Nibe'n kompressorfrekvensen när den närmar sig den inställda lägsta brine-temperaturen, så istället för att slå av kompressorn och gå över helt till elpatron så ska kompressorn fortsätta att gå med den effekt som går att få ut och elpatronen spetsar med resten. Om allt funkar som det borde iallafall...
Om jag inte minns fel så minskar Nibe'n kompressorfrekvensen när den närmar sig den inställda lägsta brine-temperaturen, så istället för att slå av kompressorn och gå över helt till elpatron så ska kompressorn fortsätta att gå med den effekt som går att få ut och elpatronen spetsar med resten. Om allt funkar som det borde iallafall...
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Tusen tack för alla svar!
Jag har ställt om lägsta värdet nu samt ändrat kurvan ned ett snäpp, var lite för varmt. Fort efter var brine in och ut på plusgrader.
Dock nu några timmar senare snurrar den kring -4 ut 2grader över där jag satt som gräns så inställningarna verkar ju sköta sig.
KB in ligger -1.5
Servicekillen jag pratade med hade otroligt svårt att ge mig svar så jag frågar här istället de mesta verkar kunnigare här.
Är dessa värden fungerande ? Jag förstår att den spetsar med el men det är helt ok för min del. Det lär ju kosta likt som förra pumpen.
Är bara hålet som oroar mig, klarar det dom här värdena. Vad kan följder bli?
Jag har ställt om lägsta värdet nu samt ändrat kurvan ned ett snäpp, var lite för varmt. Fort efter var brine in och ut på plusgrader.
Dock nu några timmar senare snurrar den kring -4 ut 2grader över där jag satt som gräns så inställningarna verkar ju sköta sig.
KB in ligger -1.5
Servicekillen jag pratade med hade otroligt svårt att ge mig svar så jag frågar här istället de mesta verkar kunnigare här.
Är dessa värden fungerande ? Jag förstår att den spetsar med el men det är helt ok för min del. Det lär ju kosta likt som förra pumpen.
Är bara hålet som oroar mig, klarar det dom här värdena. Vad kan följder bli?
Om brainen går lite för sakta så kyls den av rätt häftigt , det ska gå att ställa pumpen manuellt till fart , det med att pumpen ska variera i fart anser jag för egen del är något som tillverkarna tycker är bra , men tvivlar starkt på det , pumpen ska då gå på ett Delta T ( diff temp in ut ) hela tiden , det är lite svårt att komma i fas med det ,
Prova att sätta pumpen på bestämd fart så kyls brain inte av så mycket Litet flöde över växlaren mycket kyla , lagom flöde mindre kyla som går ner i hålet och värms på lättare
Prova att sätta pumpen på bestämd fart så kyls brain inte av så mycket Litet flöde över växlaren mycket kyla , lagom flöde mindre kyla som går ner i hålet och värms på lättare
Jag skulle inte köra kb cp med fast varvtal på en inverter känns som det blir lite onödigt högt flöde när vp går på min effekt men vet att tex Daikin kör fast varvtal på sin inverter så visst funkar det men onödigt på en maskin som har stöd för delta styrning.
Vad bra, då ska du ringa till säljaren och fråga hur det där fungerar så får denne förklara, minns inte på rak arm hur den inställningen ser ut i menyerna men det är ett tag sedan jag skruvade på en dån pumpK Konradsson87 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Ja det stämmer jag ställde -6 som lägst nu snurrar den kring -4 som lägst så det verkar fungera. Förstår inte riktigt hur det fungerar är inget tillskott som slår till trots att jag begränsat. Menmen nu känner jag mig nöjd så länge.S smurfen72 skrev:
Den begränsar effekten och ersätter det med elpatron men nu har det inte varit så kallt så elpatron behövs men det kommer troligtvis behövas. Jag skulle prova att ändra begränsningen och se om det funkar bra ändå -4 ut är inte så kall kb i rätt normalt på en äldre anläggning.
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Tack för all hjälp tänkte uppdatera om nån är intresserad av samma lösning som jag med ny pump och gammalt hål 
Ställde larm på -6.5 och pumpen har snurrat på klockrent med ca -4 kbut och 2-3 graders diff in. Ibland ner mot -5. Ett litet tillskott går in då och då, helt oberoende av vilken temperatur. Kan kicka in vid -2 och köra utan vid -10. Isbeläggning runt rören med det verkar fullt normalt med min anläggning.
Menmen jag är jätte nöjd dom verkar hålla det dom lovat.
Har hört porlande så fick tipset att köra kontinuerlig drift 10dagar så vi ser om det blir något bättre efter det.
Men summan är att det verkar fungera iaf!
Ställde larm på -6.5 och pumpen har snurrat på klockrent med ca -4 kbut och 2-3 graders diff in. Ibland ner mot -5. Ett litet tillskott går in då och då, helt oberoende av vilken temperatur. Kan kicka in vid -2 och köra utan vid -10. Isbeläggning runt rören med det verkar fullt normalt med min anläggning.
Menmen jag är jätte nöjd dom verkar hålla det dom lovat.
Har hört porlande så fick tipset att köra kontinuerlig drift 10dagar så vi ser om det blir något bättre efter det.
Men summan är att det verkar fungera iaf!
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Bumpar.
Märker att jag har för dålig diff mellan ut och in. 1,5grad ungefär. Ska man sänka farten på kbcp för att försöka uppnå bättre diff?
Eventuellt använda sig av inställningen fast delta?
Märker att jag har för dålig diff mellan ut och in. 1,5grad ungefär. Ska man sänka farten på kbcp för att försöka uppnå bättre diff?
Eventuellt använda sig av inställningen fast delta?