1 228 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Låg inomhustemperatur vid montering av panel. Riskabelt?
Håller på med en totalrenovering hemma och eftersom en del element är nedplockade får jag bara en inomhustemperatur på ca 13 grader på övervåningen där jag är i färd att spika upp träpanel på väggar och i tak. Panelen har legat nån vecka och acklimatiserat sig men problemet är ju att jag kommer ha runt 20-22 grader sen när vi väl flyttar in. Finns det nån risk att panelen ändrar storlek nämnvärt när vi får upp tempen? Vad är er erfarenhet? Panelen har stått lagrad i bygghandeln länge och skall ha låg fuktkvot sedan innan.
Om du bara har lite mån på sidorna för att träet ska röra sig är det helt ok, enligt den erfarenhet vi har av liknande situation.
Det är ju fukten och inte temperaturen som får trä att svälla.
(Edit: jag är väl medveten om att det finns ett samband mellan fukt och temperatur.😉)
Det kan ju krympa lite när det blir varmare och förmodligen torrare när du har mer värme men det brukar inte märkas så mycket. Det sväller ju igen sedan.
Vi har satt nytt trägolv och panel under vintern i ett rum utan värme. Det är flera år sedan och är absolut inget problem nu när vi har värme där.
Det är ju fukten och inte temperaturen som får trä att svälla.
(Edit: jag är väl medveten om att det finns ett samband mellan fukt och temperatur.😉)
Det kan ju krympa lite när det blir varmare och förmodligen torrare när du har mer värme men det brukar inte märkas så mycket. Det sväller ju igen sedan.
Vi har satt nytt trägolv och panel under vintern i ett rum utan värme. Det är flera år sedan och är absolut inget problem nu när vi har värme där.
Tack för svar! Låter betryggande. Jo jag har lite avstånd mot väggarna så det borde ju vara lugnt tänker jag.Jiji skrev:
Om du bara har lite mån på sidorna för att träet ska röra sig är det helt ok, enligt den erfarenhet vi har av liknande situation.
Det är ju fukten och inte temperaturen som får trä att svälla.
(Edit: jag är väl medveten om att det finns ett samband mellan fukt och temperatur.😉)
Det kan ju krympa lite när det blir varmare och förmodligen torrare när du har mer värme men det brukar inte märkas så mycket. Det sväller ju igen sedan.
Vi har satt nytt trägolv och panel under vintern i ett rum utan värme. Det är flera år sedan och är absolut inget problem nu när vi har värme där.
Klicka här för att svara