Snailman
badrum utan fall nr 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
badrum utan fall nr 2.jpg
Skapa konto

Två olika förslag på utförande av fallen...

Räknar med att ha större plattor på golvet och mindre vid duschplatsen och eventuellt mindre vid badkarets brunn.

Att tänka på: avstånd överkant golvbrunn till underkant tröskel min 20mm (krav)

i alternativ nederst ovan får golvet ett fall åt sidan precis innanför tröskeln, kan man göra så?

gäller detta fortfarande? (från vi i villa) http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/golv/ratt-golv-i-vatutrymmet/

'Många hantverkare följer maniskt branschreglernas krav om fall mot golvbrunn vid duschplats och fall på övriga ytor där branschreglerna/keramik anger 1:50 respektive 1:100. Vid ett stort badrum kan det ge trösklar på 50-60 mm. Fakta är följande:

Det finns minimikrav för vilka regler som gäller för fall mot golvbrunn som grundar sig på de statliga byggreglerna, Boverkets Byggregler, BBR. Dessa regler säger att det skall vara fall vid duschplats samt att det inte får förekomma något bakfall i våtutrymmet. Några krav om 1.50 eller 1:100 finns inte. Tänk också på att stora plattor och branta fall är en olycklig kombination då fogsprång lätt uppstår.'

Ritning på befintligt fall på betonggolvet.

badrum.jpg
Skapa konto

Snailman
Ingen som har några åsikter om detta?

Stora plattor! Då skulle jag flyta plant med bara lokala fall runt badkar resp dusch, där mindre plattor används.

Snailman
Jag har inte valt plattor ännu, men tänkte ta nån som finns i två storlekar (mindre vid duschen) men vill nog ha fall även i resten av badrummet, så hur små 'stora plattor' måste jag ha då? alltså var går storleks gränsen när man inte kan ha något fall

Jag vet inte. Men gissar. 30 är stora. 20 kanske är en gräns.
Det är ju dubbelkrökt fall som är besvärligt. Det har du svårt / omöjligt att komma ifrån.

Jag valde plattor som är 30 med väggnära brunn, detta gör att fallet enbart faller i en riktning. (Vi har bara lokalfall). Jag kommer som du ha runda dushdörrar,. Nackdelen är ju att man måste vattenskära plattorna i samma form som duschhörnet

T
AndersMalmgren skrev:
Jag valde plattor som är 30 med väggnära brunn, detta gör att fallet enbart faller i en riktning. (Vi har bara lokalfall). Jag kommer som du ha runda dushdörrar,. Nackdelen är ju att man måste vattenskära plattorna i samma form som duschhörnet
Varför i samma form som hörnet? Enda gången som dörrarna linjerar med plattorna då är när man duschar annars är ju dörrarna infällda mot väggen. Nej, dumheter..........

Varför skall man fälla in dörrarna när dom inte används när rummet är så stort? Duschhandtaget kommer förmodligen att vara i vägen om man gör så, man behöver inte skära plattor för det utan man lägger hela snygga rader.

Glömde det primära, att skillnaden vid tröskeln till brunnen skall vara minst 20 mm, tror jag att det var.

@Tank

Då kan du inte ha runt duschhörn som TS valt, utan får ha en rak nisch med fast vägg

Edit: jag pratar alltså om kombon stora plattor, väggnära brunn och runt duschhörn.

Redigerat:
Snailman
Jag brukar lägga en diagonal skuren platta i hörnet, så man får 2 45 graders istället för en 90 graders när det är duschdörrar.

Snailman
nino skrev:
Jag brukar lägga en diagonal skuren platta i hörnet, så man får 2 45 graders istället för en 90 graders när det är duschdörrar.
ok, detta är ju ett alternativ, hur stora plattor använder du då?

och vad är de största plattorna du lägger i resten av badrummet om du ska ha fall där också?

30*30 brukar det vara på båda frågorna :)

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
L largab skrev:
Jag vet inte. Men gissar. 30 är stora. 20 kanske är en gräns.
Det är ju dubbelkrökt fall som är besvärligt. Det har du svårt / omöjligt att komma ifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.