Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Två olika förslag på utförande av fallen...
Räknar med att ha större plattor på golvet och mindre vid duschplatsen och eventuellt mindre vid badkarets brunn.
Att tänka på: avstånd överkant golvbrunn till underkant tröskel min 20mm (krav)
i alternativ nederst ovan får golvet ett fall åt sidan precis innanför tröskeln, kan man göra så?
gäller detta fortfarande? (från vi i villa) http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/golv/ratt-golv-i-vatutrymmet/
'Många hantverkare följer maniskt branschreglernas krav om fall mot golvbrunn vid duschplats och fall på övriga ytor där branschreglerna/keramik anger 1:50 respektive 1:100. Vid ett stort badrum kan det ge trösklar på 50-60 mm. Fakta är följande:
Det finns minimikrav för vilka regler som gäller för fall mot golvbrunn som grundar sig på de statliga byggreglerna, Boverkets Byggregler, BBR. Dessa regler säger att det skall vara fall vid duschplats samt att det inte får förekomma något bakfall i våtutrymmet. Några krav om 1.50 eller 1:100 finns inte. Tänk också på att stora plattor och branta fall är en olycklig kombination då fogsprång lätt uppstår.'
Ritning på befintligt fall på betonggolvet.
Logga in
Skapa konto
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har inte valt plattor ännu, men tänkte ta nån som finns i två storlekar (mindre vid duschen) men vill nog ha fall även i resten av badrummet, så hur små 'stora plattor' måste jag ha då? alltså var går storleks gränsen när man inte kan ha något fall
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Jag valde plattor som är 30 med väggnära brunn, detta gör att fallet enbart faller i en riktning. (Vi har bara lokalfall). Jag kommer som du ha runda dushdörrar,. Nackdelen är ju att man måste vattenskära plattorna i samma form som duschhörnet
Varför i samma form som hörnet? Enda gången som dörrarna linjerar med plattorna då är när man duschar annars är ju dörrarna infällda mot väggen. Nej, dumheter..........AndersMalmgren skrev:
Varför skall man fälla in dörrarna när dom inte används när rummet är så stort? Duschhandtaget kommer förmodligen att vara i vägen om man gör så, man behöver inte skära plattor för det utan man lägger hela snygga rader.
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
@Tank
Då kan du inte ha runt duschhörn som TS valt, utan får ha en rak nisch med fast vägg
Edit: jag pratar alltså om kombon stora plattor, väggnära brunn och runt duschhörn.
Då kan du inte ha runt duschhörn som TS valt, utan får ha en rak nisch med fast vägg
Edit: jag pratar alltså om kombon stora plattor, väggnära brunn och runt duschhörn.
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
http://www.bad-varme.se/wp-content/uploads/cache/9905a902b4fc4161371eaa112cc4518f-8001993.jpg
funderade på att ha nåt i den här stilen, alltså en kvadrat med mindre plattor trots runda duschdörrar, jag tänkte lägga plattorna under den stängda dörren i samma nivå, så det sluter tätt mot dörrarnas golvlist och sedan låta plattorna innanför slutta ner mot brunnen.
funderade på att ha nåt i den här stilen, alltså en kvadrat med mindre plattor trots runda duschdörrar, jag tänkte lägga plattorna under den stängda dörren i samma nivå, så det sluter tätt mot dörrarnas golvlist och sedan låta plattorna innanför slutta ner mot brunnen.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Klicka här för att svara