Ska du ladda två elbilar samtidigt, då blir det svårare att få till det med endast 16A mätarsäkringar.
Jag såg att en väggladdbox som har 2 uttag för elbilsladdning, har balanseringen för dessa uttag redan ordnat inne i laddboxen på så sätt att väggladdboxen aldrig tar mer än 16A per fas och portionerar ut till två elbilar som laddas. Laddas endast en elbil, får den allt.
 
E elmont skrev:
Men är det inte det samma som en JFB typ B? Det finns ju även känsligare jFB än 30 mA, jag har i alla fall montera 10 mA någon gång?
Det är i princip dvs vad den är tänkt att mäta samma som delen i en B-typ som berör DC-andelen. Sen att det är valt 6 mA beror på normerade värden för de vanliga typ A för vad de ska "tåla" utan att riskera temporär blockering. Så den är ett sätt att komma förbi diverse formkrav för boxarna så man inte behöver ange mer i detalj hur och var de kan och inte kan/bör monteras.

A Arnodt skrev:
Alltså, se till att väggladdboxen har inbyggd DC-felströmsdetektor 6 mA, så blir intstallationen billigare. Merpriset för en DC-felströmsdetektor i en väggladdbox, är obetydig.
Enklast undviker man alla problem relaterat till detta (och även en hel del andra som tex begränsningar i effekt genom diverse i serie lagda matningar, många onödiga skarvställen med ofta okänd status osv som lätt ger diverse mer eller mindre allvarliga uhäll) genom det självklara att inte ha andra delar före boxen lägg den separat direkt parallellt mot mätarplatsens utgående och ev skydd i form av JFB då okritiskt tex typ A.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
@Arnodt Dubbla ladduttag är egentligen bara en bekvämlighetsgrej. Är det flera bilar på plats som behöver laddas är det skönt att slippa tänka på om den ena nu är fulladdad och man kan skifta till den andra.

Jag är helt med på att den interna lastbalanseringen kommer leda till att laddtiderna per bil fördubblas då det jag vill begränsa är det totala strömuttaget, men det gör inte så mycket. Från ankomst fredag kväll till avresa söndag eftermiddag (exempelvis) hinns rätt många kWh tryckas i ändå.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Missar jag något eller är det åt andra hållet, att man lätt överarbetar den här typen av lösning för att den är relativt ny?
Där är du nog nära sanning i de flesta fall, inget du inte löser praktiskt enkelt när det väl blir aktuellt och då kanske med en metod som fått mer utbrett fäste om det behövs. Vore du hempulare i den sfären vore det ju enkelt på många sätt att för en spottstyver fixa olika anpassade lösningar men jag uppfattar det inte som ditt intresse eller starka sida,
 
GK100 GK100 skrev:
Vore du hempulare i den sfären vore det ju enkelt på många sätt att för en spottstyver fixa olika anpassade lösningar men jag uppfattar det inte som ditt intresse eller starka sida,
Nej, det är riktigt. Även om jag gör lite mer än man får så tar jag gärna in hjälp för lite större/komplexare jobb. I det här fallet (med elbilsladdare) är väl därtill subventionerna just nu så stora att man går back om man gör jobbet själv, även om man värderar sin tid till noll.
 
R Robert-san01 skrev:
Typ. Men mycket känsligare. De har en gräns på 6mA för jordfel och även skall känna så inte DC spänning skickas ut på AC sidan.
Det kan verka som en liten detalj. Men är det inte just DC-jordfel som är grejen? Det finns många apparater som vid normal drift belastar nätet med en likströmskomponent. Primitiv effektreglering genom halvvågslikriktning pratar vi då om. Det är DC-jordfel som det skall skyddas mot. Inte DC-belastning.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Någon som provat Halo Wallbox? den har ju liknande format som Heidelberg boxen
Jag har en Halo 3fas.
Valde den för att den är snygg och har lång (7.5m) sladd.
Mjukvaran hängde sig i höstas så boxen blev obrukbar men jag fick hyfsad snabb suport och boxen utbytt.
 
Om man ska få laddahemma-stödet på 50 % av material och arbetskostnad, då finns krav på:
-laddboxen ska ha Typ 2 laddhandske eller uttag.
-ha kWh-mätare (eller vara förberedd därför)
-ha möjlighet att debitera strömmen(eller vara förberedd därför)

Annars fås inte stödet. Men allt det lull-lullet som inte alls behövs för att ladda en elbil, kostar väldigt mycket extra.
Eftersom väggladdboxar subventioneras har nog leverantörerna frestats att lägga på ett stort pristillägg på väggladdboxar. Mången vill nog tälja guld för att det är något nytt.

Vi struntar därför i stödet och får säkert en lägre totalkostnad. Man kan verkligen ifrågasätta varför ska en väggladdbox ha energimätare och varför ska den kunna debitera för att stödet ska betalas? Är det frågan om övervakning och spionage från politikerna mot folket? Eller är det meningen att folk ska bli el-försäljare?

Som föregående talare nämner krånglade elektroniken och styrningen i hans komplicerade hallo väggladdbox. Därför är att föredra enkelhet utan komplicerade styrningar och en massa programvaror och elektronik, det kostar bara nerver och pengar för reparationer. En väggladdbox som sitter ute i köld, väta och hetta och innehåller elektronik, den håller säkert inte längre ju mer elektronik den innehåller.

Vissa väggladdboxar ska ha internetuppkoppling och uppdaterar programvaror. Dessutom vill de att man abonnenerar på den tjänsten, blir dyrt i längden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det kan verka som en liten detalj. Men är det inte just DC-jordfel som är grejen? Det finns många apparater som vid normal drift belastar nätet med en likströmskomponent. Primitiv effektreglering genom halvvågslikriktning pratar vi då om. Det är DC-jordfel som det skall skyddas mot. Inte DC-belastning.
Det är inte bilen som den skall skydda. Det är så det som laddas inte skickar ut något DC på husets AC nät.
 
R Robert-san01 skrev:
Det är så det som laddas inte skickar ut något DC på husets AC nät.
Det är precis detta jag ifrågasätter. Jag hävdar att det som laddas inte skall tillåtas att skicka någon DC till jord. Det är en viktig skillnad.
 
A Avemo skrev:
Det är precis detta jag ifrågasätter. Jag hävdar att det som laddas inte skall tillåtas att skicka någon DC till jord. Det är en viktig skillnad.
Det kan jag hålla med om. Men nu har EU bestämt att upp till 6mA är ok. Så kan vi inte göra så mycket annat än gilla läget tills vi fått igenom en annan standard som säger 0.
 
Det var kanske slarvigt formulerat. Jag vet inte vad som ligger bakom just gränsen 6 ma. Jag har inte på fötterna för att ifrågasätta den. Men gränsen gäller inte belastning av nätet. Det är tillåtet att belasta elnätet med mer än 6 ma DC. Det finns fullt tillåtna apparater som vid normal drift belastar elnätet med mycket mer DC än så. Det är inget problem för jordfelsbrytare även om det ökar förlusterna i transformatorn.

Problemet är när jordfelet består av en icke pulserande likström. Du får kalla mig för ordmärkare om du vill. Men problemet är inte att belasta matande AC-nät med DC. Problemet är DC-jordfel.
 
A Arnodt skrev:
Om man ska få laddahemma-stödet på 50 % av material och arbetskostnad, då finns krav på:
-laddboxen ska ha Typ 2 laddhandske eller uttag.
-ha kWh-mätare (eller vara förberedd därför)
-ha möjlighet att debitera strömmen(eller vara förberedd därför)

Annars fås inte stödet. Men allt det lull-lullet som inte alls behövs för att ladda en elbil, kostar väldigt mycket extra.
Ja, de där två tilläggskraven känns onekligen lite lustiga. Den politiska förhoppningen att folk ska hyra ut sina privata laddare överstiger nog vida den privata viljan att göra det.

Sen vet jag iofs inte hur dyrt förberedelsearbetet är, att ett par extra enheter ska kunna anslutas kan ju inte kräva extremt mycket merkostnader.
 
Om någon skulle vara intresserad av likadan väggladdbox vi skaffade en Heidelberg Wallbox Home eco 11 kW, 16 A 400 Volt, för 1 till 3-fas-laddning, med 7,5 meter laddkabel med Type2 laddhandske i ändan. Den har inbyggd DC-felströmsdetektor.
Man kan om man skruvar bort kåpan ställa in maximal laddström man vill ha, 6, 8, 10, 12, 14 eller 16A. Så man kan växa med laddboxen. Det som saknas är vägghållare för laddhandsken, när man inte använder den, men det finns sådan hållare att köpa kostar ca 20 Euro. Väggladdboxen kostar 490 Euro, inkl. 19 % moms. + frakt 12 Euro på store-charge.com i Bremen. Alltså ca 5400 kr. Eftersom enkelt att installera tar en elektriker troligen inte mycket för att skruva upp den på väggen, kanske 2000 kr. Och pga att inte har en massa elektronik och WiFi och programvaror, lever den nog längre.

Firma ABL tillverkar väggladdboxar med 2 st Typ2 uttag, t.ex.
ABL eMH3 Twin fristående Wallbox, 2 x 11 kW eller 1 x 22 kW, Typ 2-Ladduttag
Kostar emellertid ca 2300 Euro. Den vänder sig främst till företag.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonle336 och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Om någon skulle vara intresserad av likadan väggladdbox vi skaffade en Heidelberg Wallbox Home eco 11 kW, 16 A 400 Volt, för 1 till 3-fas-laddning, med 7,5 meter laddkabel med Type2 laddhandske i ändan. Den har inbyggd DC-felströmsdetektor.
Man kan om man skruvar bort kåpan ställa in maximal laddström man vill ha, 6, 8, 10, 12, 14 eller 16A. Så man kan växa med laddboxen. Det som saknas är vägghållare för laddhandsken, när man inte använder den, men det finns sådan hållare att köpa kostar ca 20 Euro. Väggladdboxen kostar 490 Euro, inkl. 19 % moms. + frakt 12 Euro på store-charge.com i Bremen. Alltså ca 5400 kr. Eftersom enkelt att installera tar en elektriker troligen inte mycket för att skruva upp den på väggen, kanske 2000 kr. Och pga att inte har en massa elektronik och WiFi och programvaror, lever den nog längre.

Firma ABL tillverkar väggladdboxar med 2 st Typ2 uttag, t.ex.
ABL eMH3 Twin fristående Wallbox, 2 x 11 kW eller 1 x 22 kW, Typ 2-Ladduttag
Kostar emellertid ca 2300 Euro. Den vänder sig främst till företag.
Det var en välbyggd och rejäl box du har där men knappast mindre elektronik än om den haft någon mer funktion som tex omställbar laddström via något snitt etc. Priset verkar ju vettigt i relation till andra liknande och med det utförandet jämfört med en del andra mer taffliga kan den säkert hänga med länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.