Den har ingen 3-fas energimätare, ingen internetuppkoppling, ingen WiFi-gränssnitt, inget Modbus-RS485 gränssnitt, ingen debitering av energi, inga molntjänster, ingen programvara som ständigt måste uppdateras.
Utan det är en laddbox som folk mest vill ha det som är intresserade av att bara tuta och köra, inte mecka med laddboxen, eller lägga ut massa pengar på reparationer och service av en väggladdbox. Ofta finns heller ingen behov att hålla på och ändra på maximal laddström för varje enstaka laddning. Det går att ändra max.laddström, men kåpan måste skruvas bort och ett vred vridas till önskad max. laddström. Inte alltför arbetssamt.
 
Redigerat:
En väggladdboxen, 400 Volt 16A medger max 11 kW laddström installerades. Den medger 3 fas laddning med upp till 16A, med begränsningen nu inställd till max 8 A motsvarande ca 5,5 kW laddström på 3-faser. För att undvika att smälta av mätarsäkringarna på 16A ställdes strömmen på max 8A. Byta till högre mätarsäkring t.ex. 20 A med en högre abo-kostnad det skulle innebära, ville vi inte. Det är bara att ta laddhandtaget och dra ut kabeln och ansluta i nosen på elbilen Zoé och laddningen startar utan någon som helst knapptryckande. Inget lull lull ingen lastreglering inget smart-snicki-snack. Ingen WiFi, ingen RFID-kortläsare, ingen energimätare, ingen debitering. Det verkar istället vara en bra box. Själva väggladdboxen kostar ca 5000 kr, och låg kostnad att installera tack vara utan avsaknad av all snicki-snack. Det som är bra är att den har hela 7,5 meter lång kabel, annars är det tokkorta på 4 meter, vilket är ganska värdelöst.
Se foto av väggladdboxen och inälvorna. Den anslöts med ca 4 meter lång kabel 5 x 2,5 mm2 till el-undercentral. Det finns en separat jordfelsbrytare som skyddar mot felström. Dessutom har väggladdboxen inbyggt i sig en DC-felströmsdetektor 6mA.

Elbilar som har Typ2-uttag t.ex. Nissan Leaf 40 kWh och Renault Zoé kan laddas och många andra elbilar också. Däremot kan inte Nissan Leaf 24, 30 kWh laddas då de har Typ1 uttag i nosen och adapterkabel går inte att använda då väggladdboxen har fast kabel med Typ2 i kabeländan.
 
  • Väggladdbox för elbil monterad på vägg och bild på dess inre kretskort och komponenter.
Redigerat:
  • Gilla
flamman100 och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
En väggladdboxen, 400 Volt 16A medger max 11 kW laddström installerades. Den medger 3 fas laddning med upp till 16A, med begränsningen nu inställd till max 8 A motsvarande ca 5,5 kW laddström på 3-faser. För att undvika att smälta av mätarsäkringarna på 16A ställdes strömmen på max 8A. Byta till högre mätarsäkring t.ex. 20 A med en högre abo-kostnad det skulle innebära, ville vi inte. Det är bara att ta laddhandtaget och dra ut kabeln och ansluta i nosen på elbilen Zoé och laddningen startar utan någon som helst knapptryckande. Inget lull lull ingen lastreglering inget smart-snicki-snack. Ingen WiFi, ingen RFID-kortläsare, ingen energimätare, ingen debitering. Det verkar istället vara en bra box. Själva väggladdboxen kostar ca 5000 kr, och låg kostnad att installera tack vara utan avsaknad av all snicki-snack. Det som är bra är att den har hela 7,5 meter lång kabel, annars är det tokkorta på 4 meter, vilket är ganska värdelöst.
Se foto av väggladdboxen och inälvorna. Den anslöts med ca 4 meter lång kabel 5 x 2,5 mm2 till el-undercentral. Det finns en separat jordfelsbrytare som skyddar mot felström. Dessutom har väggladdboxen inbyggt i sig en DC-felströmsdetektor 6mA.

Elbilar som har Typ2-uttag t.ex. Nissan Leaf 40 kWh och Renault Zoé kan laddas och många andra elbilar också. Däremot kan inte Nissan Leaf 24, 30 kWh laddas då de har Typ1 uttag i nosen och adapterkabel går inte att använda då väggladdboxen har fast kabel med Typ2 i kabeländan.
Enligt mig är priset väl saftigt för en så dum laddbox. Vad jag förstår så uppfyller inte heller den här typen av boxar kraven som Naturvårdsverket satt upp för att bevilja "ladda hemma" bidrag!
 
De krav Naturvårdsverket har på en väggladdbox är rena tokeriet. Vad ska en privatperson ha debitering för sin väggladdbox till, är det mening att man ska vara så oförskämd snål och ta betalt om en bekant laddar sin elbil? Vad ska man ha energimätare till för sin väggladdbox? Rena dumheterna, enligt mig.
 
  • Gilla
jonle336
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Vad ska man ha energimätare till för sin väggladdbox?
Det är för att staten i framtiden ska se hur mycket du laddar hemma så dom kan beskatta dig som ersättning för den uteblivna bränsleskatten.
 
  • Gilla
_Anders_ och 2 till
  • Laddar…
tommib
Det kommer bli det eller att man inför skatt som tas ut baserat på mätarställning vid besiktning.

Finns inte en chans att staten kommer avstå från de pengar som kommer in via drivmedel skatter.
 
A Arnodt skrev:
De krav Naturvårdsverket har på en väggladdbox är rena tokeriet. Vad ska en privatperson ha debitering för sin väggladdbox till, är det mening att man ska vara så oförskämd snål och ta betalt om en bekant laddar sin elbil? Vad ska man ha energimätare till för sin väggladdbox? Rena dumheterna, enligt mig.
:-D jag kan nog hålla med om att kravet för debitering är konstigt. Däremot tycker jag inte det är så dumt att få in laddningsdata. Med tanke på bidraget som man får för en "godkänd" laddbox så vågar jag nog påstå att man (om man inte anlitar en oseriös elektriker) hamnar på en totalkostnad på c:a 6-8000kr. En Easee laddbox med Tibbers lastbalansering Watty, ny undercentral gjorde att jag efter bidrag hamnade på 7151kr installerat och klart av godkänd elektriker.
 
tommib tommib skrev:
Finns inte en chans att staten kommer avstå från de pengar som kommer in via drivmedel skatter.
Vaddå? Miljön är väl så viktigt att det får kosta lite uteblivna skatteintäkter, eller?



OBS: Ironi.
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det kommer bli det eller att man inför skatt som tas ut baserat på mätarställning vid besiktning.
Skulle bli mycket förvånad om man inte kommer gå på mätarställningen. På tok för lätt att ladda med en ickemätande laddare för att välja den vägen.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vem är "man? De folkfientliga politrukerna, det är de typerna du menar.

Elbilister är kriminella skattesmitare eftersom de smiter från bensinskatten. Det kommer säker makteliten som vanstyr att snart komma på och ska säkert bestraffa dessa osociala typerna. Makteliten önskar säker att pressa ut lika mycket skatt av dessa som av bensinbilsterna. Kanske de kommer på att elbilar trängs?

Det är redan så att de folkfientliga politrukerna har bestämt att även en elbil trafiksatt efter 1:a juli 2018 måste betala fordonsCO2-skatt, nämligen 360 kr/år. Trots att bilen inte släpper ut någon CO2 och inte ens har ett avgasrör. Visserligen släpper föraren och ev. passagerare ut CO2-gas pga i utandningsluften och det är väl därför det är CO2-skatt. Fotgängare, nyktra sådana, för övrigt nog de grövsta skattesmitarna man kan tänka sig, borde därför också i jämlikhetens namn betala CO2-skatt. För varje steg smiter de inte enbart från alkoholskatt utan även från båda bensinskatt och dieselskatt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Strandhus21
  • Laddar…
Ja, uttrycket ”nykterister, icke-rökare och andra skattesmitare” behöver nog uppdateras.

Men skämt å sido kommer förstås även elbilar få betala vägskatter med tiden. Men först när de är så billiga och vanliga att det blir oskäligt att bilar med förbränningsmotor ska bära alla kostnaderna.
 
tommib
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle bli mycket förvånad om man inte kommer gå på mätarställningen. På tok för lätt att ladda med en ickemätande laddare för att välja den vägen.
Japp. Infrastrukturen finns där redan för att börja plocka ut en kilometerskatt eftersom man ändå läser av mätarställningen i samband med besiktning. Jag vet att jag läste något om GPS också någonstans för att differentiera skatten mellan stad och landsbygd men jag är tveksam till att det blir något sådant av integritetsskäl. Snarare kommer man utöka trängselavgifterna och styra om dem som "miljöavgifter" eller något liknande och införa dem i fler städer och för större delar av städerna.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men skämt å sido kommer förstås även elbilar få betala vägskatter med tiden. Men först när de är så billiga och vanliga att det blir oskäligt att bilar med förbränningsmotor ska bära alla kostnaderna.
Självklart. Jag tror att det man väntar på är att man uppnått en kritisk massa av elbilar för att den infrastrukturen ska bli självgående och att bensinmackar ska börja självdö så att det inte längre finns alternativ. Skulle man börja redan nu med kilometerskatt istället för att beskatta fossila drivmedel så skulle en stark fördel för elbilar att helt försvinna och folk skulle helt enkelt inte köpa dem. Antalet rabiata miljömuppar är för litet för att ensamt driva igenom teknikskiftet, övriga behöver starka ekonomiska incitament.

Ett stort frågetecken för mig framgent är om det är möjligt att återvinna batterierna i bilarna. En stor del av bilens kostnad kommer av batteriet. Detta kommer vara än mer sant för budgetmodeller där man skär ner på all dyr lyxutrustning. Om batteripacken inte går att återvinna/renovera så blir det ekonomiskt och miljömässigt ohållbart med elbil.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
sunnis
tommib tommib skrev:
Det kommer bli det eller att man inför skatt som tas ut baserat på mätarställning vid besiktning.

Finns inte en chans att staten kommer avstå från de pengar som kommer in via drivmedel skatter.
Elmätaren är snarare ett byråkratisk produkt för bidraget eftersom den ska vara förberedd för MID-direktivet som Sverige inte tillämpar för elbilsladdare. Den standardiserade EU utformningen av en elbils-laddare så ska det bland annat vara en tydlig display där man ska kunna utan knapptryckningar kunna se hur mycket el man har förbrukat. Kanske är för att Sverige söker eller vill kunna söka mer bidrag via EU för detta?

Angående kilometerbeskattning av personbilar så är det IVL Svenska Miljöinstitutet som har fått uppdraget att fram förstudien, där framgår det i senaste utkastet att kilometerskatten ska vara teknikoberoende och baseras på utsläpp och trängsel. Så alla personbilar, även de som inte laddas från väggen kommer beskattas som förslaget ser ut nu.

Tror inte man ska vara orolig för att laddaren har en elmätare. Det är nog ingen dold agenda utan snarare torftig byråkrati och standardisering.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
En bra motivering till elmätare på laddboxen är vid försäljning av fastigheten. Det kan vara bra att kunna visa hur mycket av verklig förbrukning som gått till huset exklusive fordonsladdning.
 
tommib
Fast där finns ju redan sedan några år krav på separat mätning av värme och varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.