9 449 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
laddbox, jfb börjat lösa ut efter ett halvår
Uppdatering:
Laddboxen började fungera igen då i April, men jag misstänkte att felet skulle återkomma förr eller senare, och mycket riktigt kom problemet åter för nån vecka sedan (felet var alltså att Laddboxens JFB löser ut vid laddning).
Beställde en isolationsmätare av billigare sort, plockade ner laddboxen, kopplade ur kabeln mellan laddbox och bilen (som är fast monterad på en Halo laddbox), och mätte, låg mellan 20 megaohm upp till höga värden, vid 1000V mätningsspänning.
När jag vickade på typ2-kontakten (den man sätter i bilen) så varierade mätvärdena ganska mycket. Observerade att typ-2 kontakten hade 3st skruvar så den gick att skruva isär, vilket jag gjorde och fann att den var drypande blöt inuti!
Jag är kanske naiv, men trodde att en sådan kontakt var regntät??
Läser på charge amps hemsida om halo-boxen “..IP66..skapad för vårt hårda nordiska klimat..” - yeah right -kontakten klarar inte ens lite vår/sommar-regn!
Torkade ur innanmätet och lät lufttorka i solen nån timme, satte ihop och mätte igen, nu mycket högre värden, minst 100 megaohm men oftast långt högre överallt. Satte ihop och den fungerar som vanligt igen. Problemet funnit och löst hoppas jag! (Men dags att skaffa ett sånt här regnskydd med magnetfästen man sätter över laddningsporten på bilen).
Tur att jag valde att montera hela apparaten skyddat inne i uthuset, så att även kabeln/kontakten är inomhus när den ej används, men man måste ju ladda ibland..
Laddboxen började fungera igen då i April, men jag misstänkte att felet skulle återkomma förr eller senare, och mycket riktigt kom problemet åter för nån vecka sedan (felet var alltså att Laddboxens JFB löser ut vid laddning).
Beställde en isolationsmätare av billigare sort, plockade ner laddboxen, kopplade ur kabeln mellan laddbox och bilen (som är fast monterad på en Halo laddbox), och mätte, låg mellan 20 megaohm upp till höga värden, vid 1000V mätningsspänning.
När jag vickade på typ2-kontakten (den man sätter i bilen) så varierade mätvärdena ganska mycket. Observerade att typ-2 kontakten hade 3st skruvar så den gick att skruva isär, vilket jag gjorde och fann att den var drypande blöt inuti!
Jag är kanske naiv, men trodde att en sådan kontakt var regntät??
Läser på charge amps hemsida om halo-boxen “..IP66..skapad för vårt hårda nordiska klimat..” - yeah right -kontakten klarar inte ens lite vår/sommar-regn!
Torkade ur innanmätet och lät lufttorka i solen nån timme, satte ihop och mätte igen, nu mycket högre värden, minst 100 megaohm men oftast långt högre överallt. Satte ihop och den fungerar som vanligt igen. Problemet funnit och löst hoppas jag! (Men dags att skaffa ett sånt här regnskydd med magnetfästen man sätter över laddningsporten på bilen).
Tur att jag valde att montera hela apparaten skyddat inne i uthuset, så att även kabeln/kontakten är inomhus när den ej används, men man måste ju ladda ibland..
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Jag har föreslagit för Charge-Amps att de skall göra hållaren för parkerad kontakt lite vinklad så vatten mm kan rinna ur den i stället för in i den. Tror du dem var intresserade...J jras skrev:Uppdatering:
Laddboxen började fungera igen då i April, men jag misstänkte att felet skulle återkomma förr eller senare, och mycket riktigt kom problemet åter för nån vecka sedan (felet var alltså att Laddboxens JFB löser ut vid laddning).
Beställde en isolationsmätare av billigare sort, plockade ner laddboxen, kopplade ur kabeln mellan laddbox och bilen (som är fast monterad på en Halo laddbox), och mätte, låg mellan 20 megaohm upp till höga värden, vid 1000V mätningsspänning.
När jag vickade på typ2-kontakten (den man sätter i bilen) så varierade mätvärdena ganska mycket. Observerade att typ-2 kontakten hade 3st skruvar så den gick att skruva isär, vilket jag gjorde och fann att den var drypande blöt inuti!
Jag är kanske naiv, men trodde att en sådan kontakt var regntät??
Läser på charge amps hemsida om halo-boxen “..IP66..skapad för vårt hårda nordiska klimat..” - yeah right -kontakten klarar inte ens lite vår/sommar-regn!
Torkade ur innanmätet och lät lufttorka i solen nån timme, satte ihop och mätte igen, nu mycket högre värden, minst 100 megaohm men oftast långt högre överallt. Satte ihop och den fungerar som vanligt igen. Problemet funnit och löst hoppas jag! (Men dags att skaffa ett sånt här regnskydd med magnetfästen man sätter över laddningsporten på bilen).
Tur att jag valde att montera hela apparaten skyddat inne i uthuset, så att även kabeln/kontakten är inomhus när den ej används, men man måste ju ladda ibland..![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden