9 448 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
laddbox, jfb börjat lösa ut efter ett halvår
Japp, eftersom jag tog isär boxen så kunde jag koppla loss kontakterna inuti, en 5 polig från "in-sladden" (den med CEE handsken), samt en 6 polig, som går till typ2 handsken (som man sätter i bilen). Därmed kunde jag frilägga båda kablarna och mäta med ohm-metern. Det såg alltså bra ut. "OL" (oändlig resistans) mellan alla kablar, men jag har ju bara en vanlig multimeter, kan kanske vara värt att testa att hyra en riktig isolationstestare?Bo.Siltberg skrev:
Så det du säger nu är att du inte längre kan mäta upp ett isolationsfel i laddboxen och dess sladdar? Jag antar att matningsledningen med CEE-stickpropp är fast ansluten i laddboxen? Det kan i och för sig vara EMC-filter du såg först, men då bör du ha sett ett ökande värde. Om du byter polaritet på mätning så ska du se ett lågt värde som snabbt ökar. Jag vet ju inte hur länge du mätte, och en massa annat som du ser men inte tänker på at berätta, vilket gör tolkningen svårt. Om inte mätvärdet är stabilt bör du hålla kvar mätproberna 15-30 sekunder.
Tack för tipset angående att hålla en stund och se om det rör sig, samt att byta polaritet. Ska pröva det om jag öppnar boxen igen! Kan mycket väl vara någon sorts EMC filter som du skriver.
Stämmer, mätte "OL" överallt. Den här pilotpinnen i typ2 kontakten (den som inte finns med i kabeln) mätte alltså ca 680-700 ohm mot skyddsjord och det är säkert som du och även Robert-san01 föreslår, att den signalerar max strömstyrka (förmodligen 16A som ju är max för denna laddbox och då behöver sladden inte vara dimensionerad för mer..).Bo.Siltberg skrev:
Dina 700 ohm finns mellan proximitystiftet och skyddsjord. Jag antar att du inte kunde mäta någon resistans mellan övriga stift? Det är en strömkodning av själva sladden, vad sladden i sig tål. Det som kommer närmst 700 ohm är 20 A. Den sjätte (tunna) ledaren är kontrollstiftet som används för kommunikation mellan laddbox och bil. Med sladden urkopplad ska det stiftet var helt isolerat från alla andra.
Ja, JFBn kan mycket väl vara boven i dramat..? (men den är endast ca 6 månader gammal, och den har inte löst ut innan, men nu plötsligt så löser den hela tiden..?)Bo.Siltberg skrev:
Kan man förresten mäta strömmen i skyddsledaren PE med en vanlig multimeter?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Med mätte du laddboxen också med sladdarna urkopplade?? Det är självklart , så du skrev kanske inte det, men då du inte skrev det så kan jag inte dra någon slutsats om laddboxen. Du måste vara exakt i din redogörelse för att komma framåt med dina prov. Observera att läckage i laddboxen inte nödvändigtvis går via skyddsledaren, utan den kan även gå via aluminiumhöljet och moder jord, så mät även mot höljet.
Nej, mätte inte själva laddboxen separat när kablarna var urkopplade. Det borde jag förstås gjort inser jag nu (skyller på att vi skulle iväg, så det var lite tidspressat). Fokuserade på Roberts info att Halo-laddsladden (till bilen) kan få isolationsfel så det var den jag ville mäta främst.Bo.Siltberg skrev:
Med mätte du laddboxen också med sladdarna urkopplade?? Det är självklart , så du skrev kanske inte det, men då du inte skrev det så kan jag inte dra någon slutsats om laddboxen. Du måste vara exakt i din redogörelse för att komma framåt med dina prov. Observera att läckage i laddboxen inte nödvändigtvis går via skyddsledaren, utan den kan även gå via aluminiumhöljet och moder jord, så mät även mot höljet.
Men boxen är nere och lätt att skruva isär igen, ska försöka hinna med det senare idag, återkommer.
Så nu har jag mätt i själva laddboxen också (med båda kablarna, in och ut, bortkopplade)
Mätte med vanlig multimeter, ohmmätning, i ingångskontakten på stiften.
Alla mätningar i megaohm:
PE till
N: 0.64
L1: 0.72
L2 och L3: 0.82
N till
PE: 0.64
L1: 0.67
L2 och L3: 0.91
ingen ramp (dvs rör sig inte uppåt eller nedåt) någonstans,
och oberoende av polaritet.
(Kontrollmätte även med en billig multimeter, men det var samma)
Men alltså klart under 1 megaohm!
Om man använder ohms lag så blir väl läckströmmen mellan PE och N (I=U/R)
230V/640kohm=0.36mA, dvs långt under 30mA.
Bo, kan man räkna så?
Så det här med strax under 1 megaohm, det kanske inte är så farligt vad gäller isolation/läckström? Hade bara för mig att det är nåt sorts riktmärke? (typ "är det under 1 megaohm så är det inte bra alls.."?)
Mätte med vanlig multimeter, ohmmätning, i ingångskontakten på stiften.
Alla mätningar i megaohm:
PE till
N: 0.64
L1: 0.72
L2 och L3: 0.82
N till
PE: 0.64
L1: 0.67
L2 och L3: 0.91
ingen ramp (dvs rör sig inte uppåt eller nedåt) någonstans,
och oberoende av polaritet.
(Kontrollmätte även med en billig multimeter, men det var samma)
Men alltså klart under 1 megaohm!
Om man använder ohms lag så blir väl läckströmmen mellan PE och N (I=U/R)
230V/640kohm=0.36mA, dvs långt under 30mA.
Bo, kan man räkna så?
Så det här med strax under 1 megaohm, det kanske inte är så farligt vad gäller isolation/läckström? Hade bara för mig att det är nåt sorts riktmärke? (typ "är det under 1 megaohm så är det inte bra alls.."?)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Jag ser att det kan förekomma motstånd i lite större EMC-filter. Det måste vara detta du ser. Jag finner ingen annan förklaring eftersom värden är så stabila och lika mellan faserna. Det bör vara enkelt att identifiera dessa komponenter på kretskortet, drosslar, rektangulära kondensatorer och kanske några motstånd. Men de kan också vara gömda i en liten metallåda.
Det kan visserligen hända andra saker vid 230 V AC. Men jag tror du kan avfärda fel på laddboxen. Då den är trefasig ska EMC-filtret inte orsaka någon läckström alls (av värde). Du har ju lagt på 230 V AC på laddboxen utan att JFBn löser, utan det är först när bilen laddar som det händer någonting. Kanske laddar den tvåfasigt...
Så du verkar vara vid vägs ände. Dags för en elfirma med bättre instrument.
Det kan visserligen hända andra saker vid 230 V AC. Men jag tror du kan avfärda fel på laddboxen. Då den är trefasig ska EMC-filtret inte orsaka någon läckström alls (av värde). Du har ju lagt på 230 V AC på laddboxen utan att JFBn löser, utan det är först när bilen laddar som det händer någonting. Kanske laddar den tvåfasigt...
Testade laddboxen igår kväll efter att den varit ner plockad några dagar, och den fungerade igen utan att JFB löser ut! Laddat ett par timmar faktiskt.
Märkligt, men förmodligen ett tecken på att det är ett isolationsfel som kommer och går i laddsladden, som Robert var inne på (jag har väl "gymnastiserat" runt med sladden när jag mätte och så har kortslutningen upphört, antagligen tillfälligt). Får hyra eller köpa en riktig isolationstestare.
Märkligt, men förmodligen ett tecken på att det är ett isolationsfel som kommer och går i laddsladden, som Robert var inne på (jag har väl "gymnastiserat" runt med sladden när jag mätte och så har kortslutningen upphört, antagligen tillfälligt). Får hyra eller köpa en riktig isolationstestare.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Vart i landet håller du till?J jras skrev:Testade laddboxen igår kväll efter att den varit ner plockad några dagar, och den fungerade igen utan att JFB löser ut! Laddat ett par timmar faktiskt.
Ja du har säkert rätt. Det fanns en hel del elektronik inuti med drosslar, kondensatorer, små boxar med reläer o dyl skulle jag tro..Bo.Siltberg skrev:
Jag ser att det kan förekomma motstånd i lite större EMC-filter. Det måste vara detta du ser. Jag finner ingen annan förklaring eftersom värden är så stabila och lika mellan faserna. Det bör vara enkelt att identifiera dessa komponenter på kretskortet, drosslar, rektangulära kondensatorer och kanske några motstånd. Men de kan också vara gömda i en liten metallåda.
Ja, hoppas laddboxen är hel. Igårkväll när jag testade boxen så fungerade den igen faktiskt (se annat inlägg). Så det är nog kabeln som spökar. Ska hyra eller köpa en isolationstestare själv, innan jag anlitar elfirma.Bo.Siltberg skrev:
Stort tack för hjälpen!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Ja, det var lite långt för att låna en isolationsprovare.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Kolla annars på valfri sladd för 3-fas 11kW med kontakt i änden och klipp av den ena sidan. Glöm inte hylsor då det är RQ! Originalet är inte så bra att jag skulle betala för en.J jras skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg