9 447 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
laddbox, jfb börjat lösa ut efter ett halvår
Sida 1 av 3
Hej, skaffade begagnad elbil och laddbox för ca ett halvår sedan. Har fungerat bra att ladda hela tiden.
Men igår när vi skulle köra iväg, så märkte jag att bilen inte var laddad som tänkt. Kollade elskåpet i uthuset och jordfelsbrytaren hade löst ut. Prövade trycka igång jfb igen men den löser ut efter ca 10-15 sekunder, även med lägsta strömstyrka 3x6A, prövade flera gånger och lät även bilen "gå ner i djupsömn" (dvs avstängd och låst ca 10min) för att testa. Laddboxen är en trefas Charge Amps Halo 11kW.
För att felsöka lite så provade med en annan laddare (230V schuko, 10A, enfas) som fungerade bra men tar lång tid att ladda. Provade även att ladda ute med publik 3fas AC laddare, fungerade bra. Alltså inte bilen det var fel på!
Eftersom Halo laddboxen är installerad med 16A CEE uttag (alltså vanligt rött trefas "byggeluttag") i uthuset, tog jag idag loss CEE handsken (där sladden går till laddboxen), kollade pinout på webben och mätte med multimeter mellan PE (skyddsjord) och N (nolla), fick där ca 0.6 MOhm, mätte även mellan fas och nolla, fas och PE, etc, olika kombinationer, och det ligger runt 1 MegaOhm, ibland lite över men oftast lite under.
Är detta normalt? Borde vara långt över 1 MOhm väl?
Kan laddboxen plötsligt börja "läcka" strömmar internt, som gör att jfb löser ut?
Eller har den legat på gränsen, och råkat "trilla över" 30mA läckström igår?
Den har som sagt funkat klockrent i ca ett halvår!
Laddboxen (CEE uttaget) har en helt egen separat trefas JFB 30mA Typ A (Schneider).
Tacksam för tips och råd!
Är laddboxen kass tror ni? Eller nåt annat med jfb eller dylikt?
edit: jfb löser dock INTE ut om bilen är inkopplad i laddbox med laddningen avstängd (laddboxen är då strömsatt och igång men laddningen är "av" i laddboxens app), det är först när den börjar ladda som jfb löser ut. Hmm..
Men igår när vi skulle köra iväg, så märkte jag att bilen inte var laddad som tänkt. Kollade elskåpet i uthuset och jordfelsbrytaren hade löst ut. Prövade trycka igång jfb igen men den löser ut efter ca 10-15 sekunder, även med lägsta strömstyrka 3x6A, prövade flera gånger och lät även bilen "gå ner i djupsömn" (dvs avstängd och låst ca 10min) för att testa. Laddboxen är en trefas Charge Amps Halo 11kW.
För att felsöka lite så provade med en annan laddare (230V schuko, 10A, enfas) som fungerade bra men tar lång tid att ladda. Provade även att ladda ute med publik 3fas AC laddare, fungerade bra. Alltså inte bilen det var fel på!
Eftersom Halo laddboxen är installerad med 16A CEE uttag (alltså vanligt rött trefas "byggeluttag") i uthuset, tog jag idag loss CEE handsken (där sladden går till laddboxen), kollade pinout på webben och mätte med multimeter mellan PE (skyddsjord) och N (nolla), fick där ca 0.6 MOhm, mätte även mellan fas och nolla, fas och PE, etc, olika kombinationer, och det ligger runt 1 MegaOhm, ibland lite över men oftast lite under.
Är detta normalt? Borde vara långt över 1 MOhm väl?
Kan laddboxen plötsligt börja "läcka" strömmar internt, som gör att jfb löser ut?
Eller har den legat på gränsen, och råkat "trilla över" 30mA läckström igår?
Den har som sagt funkat klockrent i ca ett halvår!
Laddboxen (CEE uttaget) har en helt egen separat trefas JFB 30mA Typ A (Schneider).
Tacksam för tips och råd!
Är laddboxen kass tror ni? Eller nåt annat med jfb eller dylikt?
edit: jfb löser dock INTE ut om bilen är inkopplad i laddbox med laddningen avstängd (laddboxen är då strömsatt och igång men laddningen är "av" i laddboxens app), det är först när den börjar ladda som jfb löser ut. Hmm..
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Under samma JFB som för Haloladdaren?J jras skrev:
Vilken typ av JFB satt där?J jras skrev:
Inte så bråttom...J jras skrev:
Exakt var och hur mätte du?J jras skrev:
Vad mätte du med, en multimeter?
Stickproppen eller uttaget?
Var bilen ansluten med sladd?
0.6 Mohm är inte direkt fel, men ger anledning till att felsöka.
Det framgår inte av installationsanvisningen, men laddboxen i sig är troligen dubbelisolerad. Den förmedlar bara skyddsjord till bilen. Det är därför inte sannolikt med jordfel i laddboxen, men man kan alltid titta att det är rent o fint i anslutningsutrymmet, getingar och myror kan ha flyttat in.J jras skrev:
Det tyder på att felet ligger i bilen. Även där kan det vara värt att se om smuts kan ha letat sig in på olämpliga ställen pga trasiga "damaskers" och andra skydd.J jras skrev:
För att komma vidare behövs mätutrustning, läckströmstång och adapters som medger mätning av strömmen i skyddsledaren, eller summaströmmen i L+N.
Det ni kan göra själva är dels att hitta någon med elbil som kan provladda i er laddbox, och dels prova er elbil i fler externa laddare men notera vilken JFB som sitter där. För att det ska vara värdefullt gäller att vara noga med alla (mät)förhållanden som är av vikt för att kunna dra några slutsatser.
Stort tack för svar Bo, hoppades på att du skulle svara, har genom åren haft mycket nytta av alla dina informativa och trevliga inlägg här på forumen
Har ingen sån mätutrustning men ska leta reda på elbils-kompis/granne som får prova också.
Tack för hjälpen, återkommer!
edit: Fråga: För att felsöka mer: Borde jag prova att spreja med 5-56 (tror jag har kontaktsprej utan olja också)? Och se om det hjälper?
Nej, annan JFB (som skyddar resten av elen i uthuset, dvs diverse 230V uttag, utebelysning, ..)Bo.Siltberg skrev:
Vet inte, kommunal 22kW AC laddstolpe, laddade där 30-40 min, funkade braBo.Siltberg skrev:
Ok, intressant, kanske är bilen ändå?Bo.Siltberg skrev:
Mätte direkt i CEE-stickproppen, bilen var inte ansluten, laddboxen hade varit frikopplad mer än ett dygn (för säkerhets skull), mätte med en fluke multimeter (en vanlig, ingen "megger"), halo-laddboxen var alltså helt frikopplad, inte ansluten någonstans. Min enkla mätning mellan PE och N var alltså under 1 MOhm, när (jag gissar) det borde vara helt isolerat, dvs oändligt antal MOhm?Bo.Siltberg skrev:
OK, laddboxen är installerad inomhus, uppskruvad på väggen i uthuset (sladden till bilen går ut genom hål i väggen, väderskyddat och bra), installerad med CEE uttag (så att den lite enklare ska gå att flytta till sommarstuga). Inga myror, ingen fukt, en aning spindelnät vad jag kan se, men borde inte vara nåt sånt, väldans torrt. Själva höljet på laddboxen är av metall, nåt gjutgods (aluminium kanske).Bo.Siltberg skrev:
Ok, laddboxen har fast installerad sladd till bilen med typ2 kontakt/handske av hög kvalitet och den ser ren och bra ut. Bilen är från 2017 så den har några år på nacken, typ2 kontakten i bilen ser bra ut, men kanske den börjat glappa lite? (skulle det kunna orsaka att jfb löser ut?)Bo.Siltberg skrev:
Det tyder på att felet ligger i bilen. Även där kan det vara värt att se om smuts kan ha letat sig in på olämpliga ställen pga trasiga "damaskers" och andra skydd.
För att komma vidare behövs mätutrustning, läckströmstång och adapters som medger mätning av strömmen i skyddsledaren, eller summaströmmen i L+N.
Det ni kan göra själva är dels att hitta någon med elbil som kan provladda i er laddbox, och dels prova er elbil i fler externa laddare men notera vilken JFB som sitter där. För att det ska vara värdefullt gäller att vara noga med alla (mät)förhållanden som är av vikt för att kunna dra några slutsatser.
Har ingen sån mätutrustning men ska leta reda på elbils-kompis/granne som får prova också.
Tack för hjälpen, återkommer!
edit: Fråga: För att felsöka mer: Borde jag prova att spreja med 5-56 (tror jag har kontaktsprej utan olja också)? Och se om det hjälper?
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Har skruvat rätt mycket i Halo. Har sladden från laddaren hängt ute?
Har bytt ett antal sladdar på Halo pga isolationsfel i dem.
Du har 4st 5mm insex på baksidan laddaren. Lossar du dem lossnar hela framsidan med kretskort mm. På det har du kontakter för: WiFi, LED, matning, Schuko uttag och laddsladd. (Se upp med de små oringar som sitter på skruvarna mellan chassit och frontplattan.
Lossa alla försiktigt och isolationsmät laddsladden. Törst nästan sätta en peng på att sladd eller kontakt är problemet.
Du har 4st 5mm insex på baksidan laddaren. Lossar du dem lossnar hela framsidan med kretskort mm. På det har du kontakter för: WiFi, LED, matning, Schuko uttag och laddsladd. (Se upp med de små oringar som sitter på skruvarna mellan chassit och frontplattan.
Lossa alla försiktigt och isolationsmät laddsladden. Törst nästan sätta en peng på att sladd eller kontakt är problemet.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Hur gammal är laddboxen?
Provade med kontaktsprej (en variant som inte lämnar några rester), sprejade både laddboxens typ 2 "handske" och bilens typ 2 "hona" - Ingen skillnad, jfb löser fortfarande ut efter 10-15 s.
Bo, du skriver om laddboxen: "laddboxen i sig är troligen dubbelisolerad. Den förmedlar bara skyddsjord till bilen. Det är därför inte sannolikt med jordfel i laddboxen" - Men då borde väl verkligen multimeter ohm-mätningen mellan PE och nolla ge mycket höga MOhm värden, gissar jag? Förklara gärna
Bo, du skriver om laddboxen: "laddboxen i sig är troligen dubbelisolerad. Den förmedlar bara skyddsjord till bilen. Det är därför inte sannolikt med jordfel i laddboxen" - Men då borde väl verkligen multimeter ohm-mätningen mellan PE och nolla ge mycket höga MOhm värden, gissar jag? Förklara gärna
Tack för svar!! Där ser man, kunde man aldrig ana att det finns risk för fel i kabeln/kontakten, de verkar ha hög kvalitet.R Robert-san01 skrev:Har skruvat rätt mycket i Halo. Har sladden från laddaren hängt ute?
Nej, sladden (med kontakt) har aldrig hängt ute medan vi haft den utan hängt inuti uthuset, torrt och fint, skyddad från regn o rusk (när den inte suttit pluggad i bilen), och både sladd och kontakt (mot bilen) ser ut att vara i bra skick. Laddboxen är dock begagnad, vet inte hur gammal.
Får se imorgon om jag vågar plocka isär den och mäta på utgående kabel.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
De äldre versionerna av Halo hade väldigt skör plast i kontakten. Det kunde räcka med att man tappade den på marken för att den skulle spricka.J jras skrev:Tack för svar!! Där ser man, kunde man aldrig ana att det finns risk för fel i kabeln/kontakten, de verkar ha hög kvalitet.
Nej, sladden (med kontakt) har aldrig hängt ute medan vi haft den utan hängt inuti uthuset, torrt och fint, skyddad från regn o rusk (när den inte suttit pluggad i bilen), och både sladd och kontakt (mot bilen) ser ut att vara i bra skick. Laddboxen är dock begagnad, vet inte hur gammal.
Får se imorgon om jag vågar plocka isär den och mäta på utgående kabel.![]()
Är det ingen garanti på laddaren så kan man ersätta sladd och kontakt med vilken typ 2, 3-f 5G2,5 som helst. Man brukar bara behöva sätta hylsor på kablarna innan man sätter dem i kontakten som sätts i laddaren.
Phoenix Contact har bra sladdar och kontakter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Ja detta sticker ut, det är inte normalt. Isolationen borde ligga uppemot Gohm-området, även om laddboxens aluminiumskal är skyddsjordat. Det är läge att skruva isär alla delar och inspektera, inklusive stickproppar.J jras skrev:Mätte direkt i CEE-stickproppen, bilen var inte ansluten, laddboxen hade varit frikopplad mer än ett dygn (för säkerhets skull), mätte med en fluke multimeter (en vanlig, ingen "megger"), halo-laddboxen var alltså helt frikopplad, inte ansluten någonstans. Min enkla mätning mellan PE och N var alltså under 1 MOhm, när (jag gissar) det borde vara helt isolerat, dvs oändligt antal MOhm?
Men samtidigt säger du att JFBn endast löser vid laddning, dvs vid strömbelastning. Det kan finnas fler fel här. Men löser du ett fel så kanske det andra håller sig under gränsen.
Bra info, stort tack! Den 3-åriga garantin tillhör tydligen endast förstaägaren, så ingen garanti -> fritt fram att undersöka självR Robert-san01 skrev:De äldre versionerna av Halo hade väldigt skör plast i kontakten. Det kunde räcka med att man tappade den på marken för att den skulle spricka.
Är det ingen garanti på laddaren så kan man ersätta sladd och kontakt med vilken typ 2, 3-f 5G2,5 som helst. Man brukar bara behöva sätta hylsor på kablarna innan man sätter dem i kontakten som sätts i laddaren.
Phoenix Contact har bra sladdar och kontakter.
Så jag skruvade isär boxen (tack för tipset med o-ringarna), pluggade ur typ2-sladden inuti boxen (grön 6-polig kontakt), och mätte med ohm-metern på skruvarna (på den lossade kontakten inuti boxen) - resultat "OL" (dvs oändligt antal ohm) mellan kablarna.
Mätte även i typ2 änden av sladden och där fanns faktiskt en ca 700 Ohm resistans mellan en av de små pilotkontakterna och skyddsjord! Är det ett fel tror du? (eller kan det vara nån sorts termistor? (har för mig att Halo typ2 huvudet har en inbyggd temp mätare?) I övrigt verkar den vara helt OK alltså! Såg också att den har 6st kablar (5 grova, gissar 5G2.5, samt en tunn till piloten, alltså 6st kablar totalt). Då går det inte att ersätta den med endast en 5G2.5 som du skrev väl?
Mätte även upp inkommade kabel (den med CEE kontakten) nu när jag kunde komma åt den interna kontakten, och den verkar helt ok den också.
Redigerat:
Tack igen! Ja om jag inte hittar felet får jag ta hit en elektriker och gå igenom undercentralen i uthuset.Bo.Siltberg skrev:
Ja detta sticker ut, det är inte normalt. Isolationen borde ligga uppemot Gohm-området, även om laddboxens aluminiumskal är skyddsjordat. Det är läge att skruva isär alla delar och inspektera, inklusive stickproppar.
Men samtidigt säger du att JFBn endast löser vid laddning, dvs vid strömbelastning. Det kan finnas fler fel här. Men löser du ett fel så kanske det andra håller sig under gränsen.
Var ute nyss och testade med 2st olika EON laddstolpar i närheten, en 1fas 16A samt en 3fas 32A, båda funkade bra, laddade ca 10 min på varje. Men hur är det, har EONs laddstolpar JFBer? (det borde de väl ha?)
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Motståndet är mellan pilot och kontroll stift. Det talar om för bilen att det är max 16A som gäller.J jras skrev:Bra info, stort tack! Den 3-åriga garantin tillhör tydligen endast förstaägaren, så ingen garanti -> fritt fram att undersöka själv
Så jag skruvade isär boxen (tack för tipset med o-ringarna), pluggade ur typ2-sladden inuti boxen (grön 6-polig kontakt), och mätte med ohm-metern på skruvarna (på den lossade kontakten inuti boxen) - resultat "OL" (dvs oändligt antal ohm) mellan kablarna.
Mätte även i typ2 änden av sladden och där fanns faktiskt en ca 700 Ohm resistans mellan en av de små pilotkontakterna och skyddsjord! Är det ett fel tror du? (eller kan det vara nån sorts termistor? (har för mig att Halo typ2 huvudet har en inbyggd temp mätare?) I övrigt verkar den vara helt OK alltså! Såg också att den har 6st kablar (5 grova, gissar 5G2.5, samt en tunn till piloten, alltså 6st kablar totalt). Då går det inte att ersätta den med endast en 5G2.5 som du skrev väl?
Mätte även upp inkommade kabel (den med CEE kontakten) nu när jag kunde komma åt den interna kontakten, och den verkar helt ok den också.
Laddsladden går inte att byta kontakt på så man ersätter med ett komplett ställ. De har alltid 5G2,5+0,5 för singalen. Det är viktigt att man köper en färdig om man inte har koll på kontakten så den har rätt motstånd.
Att jag skrev 5G2,5 var för att det finns sladdar som är 5G6 och för max 22kW. Även dem har signalkabel så de är egentligen 5G6+0,5.
Har du tillgång till isolationsmätare? Testa den på min 500V och kolla så du får oändlig mellan alla 5 ledarna.
Ah ok, mycket bra info.R Robert-san01 skrev:Motståndet är mellan pilot och kontroll stift. Det talar om för bilen att det är max 16A som gäller.
Laddsladden går inte att byta kontakt på så man ersätter med ett komplett ställ. De har alltid 5G2,5+0,5 för singalen. Det är viktigt att man köper en färdig om man inte har koll på kontakten så den har rätt motstånd.
Att jag skrev 5G2,5 var för att det finns sladdar som är 5G6 och för max 22kW. Även dem har signalkabel så de är egentligen 5G6+0,5.
Har du tillgång till isolationsmätare? Testa den på min 500V och kolla så du får oändlig mellan alla 5 ledarna.
Nej har ingen isolationsprovare, men funderar på att hyra en.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Så det du säger nu är att du inte längre kan mäta upp ett isolationsfel i laddboxen och dess sladdar? Jag antar att matningsledningen med CEE-stickpropp är fast ansluten i laddboxen? Det kan i och för sig vara EMC-filter du såg först, men då bör du ha sett ett ökande värde. Om du byter polaritet på mätning så ska du se ett lågt värde som snabbt ökar. Jag vet ju inte hur länge du mätte, och en massa annat som du ser men inte tänker på at berätta, vilket gör tolkningen svårt. Om inte mätvärdet är stabilt bör du hålla kvar mätproberna 15-30 sekunder.
Dina 700 ohm finns mellan proximitystiftet och skyddsjord. Jag antar att du inte kunde mäta någon resistans mellan övriga stift? Det är en strömkodning av själva sladden, vad sladden i sig tål. Det som kommer närmst 700 ohm är 20 A. Den sjätte (tunna) ledaren är kontrollstiftet som används för kommunikation mellan laddbox och bil. Med sladden urkopplad ska det stiftet var helt isolerat från alla andra.
Det finns som sagt saker kvar du kan prova själv, men sedan är det dags för riktiga instrument. Det innefattar att prova JFBn. Kanske ligger den lite väl låg i utlösningsström.
Dina 700 ohm finns mellan proximitystiftet och skyddsjord. Jag antar att du inte kunde mäta någon resistans mellan övriga stift? Det är en strömkodning av själva sladden, vad sladden i sig tål. Det som kommer närmst 700 ohm är 20 A. Den sjätte (tunna) ledaren är kontrollstiftet som används för kommunikation mellan laddbox och bil. Med sladden urkopplad ska det stiftet var helt isolerat från alla andra.
Det finns som sagt saker kvar du kan prova själv, men sedan är det dags för riktiga instrument. Det innefattar att prova JFBn. Kanske ligger den lite väl låg i utlösningsström.