2 631 läst ·
41 svar
3k läst
41 svar
Laddbox-installation, laddar den konstigt långsamt?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det är nog ok. PP-stiftet har ingen ledare i kabeln, utan PP-stiftet är förbundet med skyddsjord via ett motstånd. Det används som en kodning för att tala om hur mycket ström som kabeln tål. Du borde där ha mätt upp ca 440 ohm mellan de båda kontakterna, som säger 32 A. Ditt värde antyder att kabeln skulle tåla 63 A.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Det där är en trefas 32 A kabel, så den tål mer än du behöver. Så länge den är hel är problemet något annat.F fredand44 skrev:
***
Som några varit inne på kan du nog felsöka lite själv. Exempelvis testa att ladda med den kabeln i en långsamladdare på stan. Får du då i 11 kW vet du att det inte är fel på bilen.
Lät ju även som om grannen har elbil. I så fall kan ni ju även testa vad som händer om dennes bil laddas med din laddbox (och vice versa).
Jag lutar åt att boxen är felkopplad så att den bara laddar på en fas. Men det finns som sagt enkla sätt att testa övriga möjliga felkällor innan du reklamerar installationen.
Idag, nyss, fick jag möjlighet att testa ladda med en annan bil. Det är visserligen en hybrid med bara ca 20kwh-batteri. Vårt är på ca 64kwh.
Men för första gången laddar anläggningen med alla tre faser, jippi!
Detta var verkligen oväntat, men det måste ju betyda att det ända är någon inställning eller i värsta fall något fel med vår bil, Kia niro elbil från 2023.
Men för första gången laddar anläggningen med alla tre faser, jippi!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta var verkligen oväntat, men det måste ju betyda att det ända är någon inställning eller i värsta fall något fel med vår bil, Kia niro elbil från 2023.
Vi använde vår egen kabel.
Om det fortsatt gett laddning på bara en fas så hade jag bett om att få försöka ladda den andra personens bil en gång till fast med hans kabel.
Men nu tycker jag den felande länken måste vara vår egen bil.
Den är köpt begagnade. Så trots att jag gått igenom alla tänkbara inställningar och Kia själva inte över telefon kunde komma på något som bör ändras så kanske det finns någon inställning jag inte hittat.
Den tidigare ägarens profil är raderad, men den styr nog mest körinställningar.
Felsökning fortsätta...
Om det fortsatt gett laddning på bara en fas så hade jag bett om att få försöka ladda den andra personens bil en gång till fast med hans kabel.
Men nu tycker jag den felande länken måste vara vår egen bil.
Den är köpt begagnade. Så trots att jag gått igenom alla tänkbara inställningar och Kia själva inte över telefon kunde komma på något som bör ändras så kanske det finns någon inställning jag inte hittat.
Den tidigare ägarens profil är raderad, men den styr nog mest körinställningar.
Felsökning fortsätta...
Om det är bilen eller inte borde man kunna kolla på en "långsam" 11/22 kW laddare på stan. Kostar inte många kronor att kolla - man behöver ju inte ladda fullt.
Annars kanske det är en Kia verkstad som får kolla om kontakten fungerar som den ska. Kanske är ett skaffat stift i den eller någonting som gör att den inte får kontakt med alla pinnar
Annars kanske det är en Kia verkstad som får kolla om kontakten fungerar som den ska. Kanske är ett skaffat stift i den eller någonting som gör att den inte får kontakt med alla pinnar
Något mycket märkligt har hänt.
Kortfattat: hux flux så laddar vår bil på tre faser.
Lite längre, vi testade ladda med grannens hybridbil, både hans bil och vårat system visade att alla tre faser användes. Dagen efter skulle vi ladda igen vår egen bil. Just vid tillfället skulle vi ladda fullt till 100% pga långkörning. Till min förvåning laddade även vår bil med trefas för första gången. Nu har vi även laddat två gånger till 80%, så som vi brukar och båda gånger laddas det med tre faser.
Mycket märkligt.
Ska nämnas att sedan lång tid har jag jagat zaptec för att få hjälp med att en huvudsäkring går ibland när vi laddar (hände igen under en av de två senaste ggrr då trefasladdning skedde). Möjligen har de kanske skickat ut någon mjukvaru uppdatering utan att jag märkt det. Men att det skulle skett precis innan vi testade med grannens bil är lite osannolikt, men det kan ju vara det som skett kanske. Hittar i alla fall ingen förklaring till hur det nu verkar löst sig. Håller tummarna för att det består.
Mvh
Fredrik
Kortfattat: hux flux så laddar vår bil på tre faser.
Lite längre, vi testade ladda med grannens hybridbil, både hans bil och vårat system visade att alla tre faser användes. Dagen efter skulle vi ladda igen vår egen bil. Just vid tillfället skulle vi ladda fullt till 100% pga långkörning. Till min förvåning laddade även vår bil med trefas för första gången. Nu har vi även laddat två gånger till 80%, så som vi brukar och båda gånger laddas det med tre faser.
Mycket märkligt.
Ska nämnas att sedan lång tid har jag jagat zaptec för att få hjälp med att en huvudsäkring går ibland när vi laddar (hände igen under en av de två senaste ggrr då trefasladdning skedde). Möjligen har de kanske skickat ut någon mjukvaru uppdatering utan att jag märkt det. Men att det skulle skett precis innan vi testade med grannens bil är lite osannolikt, men det kan ju vara det som skett kanske. Hittar i alla fall ingen förklaring till hur det nu verkar löst sig. Håller tummarna för att det består.
Mvh
Fredrik
Tänkte nämna att förutsättningarna har förändrats då man upptäckt (och nu även åtgärdat) att laddboxen var felkopplad. Faserna var omkastade vilket påverkade effektvaktens funktion. När "lastbalanseringen" inte funkade gick en fassäkring.
Nu är detta åtgärdat och lastbalanseringen verkar funka.
Sen åtgärden har vi bara laddat tre gånger. Men alla tre gånger har den bara laddat på en fas, vilket är konstigt tycker jag. Bifogar en skärmdump där jag tror det syns, nästan ingen belastning på någon av de andra faserna.
Nu är detta åtgärdat och lastbalanseringen verkar funka.
Sen åtgärden har vi bara laddat tre gånger. Men alla tre gånger har den bara laddat på en fas, vilket är konstigt tycker jag. Bifogar en skärmdump där jag tror det syns, nästan ingen belastning på någon av de andra faserna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara


