Om du har tillgång till Home Assistant kan du se vad din Zaptec själv rapporterar för värden genom dess API. (Om det inte visas i din lastbalanserare) Då kan du se vad för ström som går genom laddaren Laddarstatus för en bil i en carport med data som allokerad laddström 6.00 A, laddkraft 0 W, laddarläge "Waiting" och ström per fas upp till 0.06 A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F fredand44 skrev:
Hej, nu har jag bara hunnit ladda en gång på stan. Det var i en liten stressig sits då jag bara hade 2 mil kvar att köra enligt displayen. Hade dessutom glömt glasögon hemma, fick hjälp att reggade konto på Circle K av jättesnäll personal men själva laddningsköpet blev nog trots det inte reggat i appen vad jag kan se, så den betalades nog utanför appen. Men jag vill minnas att killen påpekade att han sa att ja nu kommer det laddas fort. Om det var 11kw vet jag inte. Det var ju en annan kabel också.
Deras snabbladdare är mycket snabbare än så :)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Men jag vill minnas att killen påpekade att han sa att ja nu kommer det laddas fort. Om det var 11kw vet jag inte. Det var ju en annan kabel också.
Snarare 100 kW.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Det var en av de saker vi diskuterade men den väljer inte samma fas varje gång.
Det kan vara felkopplat ändå, det har inget med vilken fas boxen väljer. Om Equalizern mäter att L1 är högt belastat och din box har L1 inkopplat på L2 t. ex. blir det inte bra med balanseringen.

• Gilla
Skutkufen och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det kan vara felkopplat ändå, det har inget med vilken fas boxen väljer. Om Equalizern mäter att L1 är högt belastat och din box har L1 inkopplat på L2 t. ex. blir det inte bra med balanseringen.
Jag hoppas elektrikern kommer på vad det beror på. Än så länge har jag fullt förtroende.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Så här ser vår laddkabel ut. På sidan står det 480,
Närbild av en vit laddkabel med märkningen "AC 480V 32A". Text om trefas och enfas diskussion på etiketten.
Skapa konto

... det borde väl peka på trefas?

Men när man tittar i pluggarna,
Närbild av två kontaktdon på en laddkabel, ena med flera stift och den andra med tomma hål; diskussion om enfas- eller trefasanslutning.
Skapa konto

så ser det lite konstigt ut i ena pluggen tycker jag.
Hand håller en laddkabelkontakt med flera stifthål markerade med bokstäver och symboler, diskussion om trefas och enfas.
Skapa konto

Är det så lurigt att det bara är en enfaskabel i ena änden?

Enfas Kabelkontakt för elanslutning med fem stift, hålls av en hand.
Skapa konto

Trefas
En hand som håller en elbilsladdare med flera stift, utomhus.
Skapa konto

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag absolut ingen expert men det kan inte vara så man råkat ställa in en lägre Amp i Appen till Zaptec laddaren?

Är din ombordladdare i bilen trefas då?
Vissa bilar har ju bara enfasladdare.

NyKarin NyKarin skrev:
Enfas[bild]

Trefas
[bild]
Stort tack för dina bilder! Ja så där ser ju inte mina "handskar" ut (ja tror jag kallade dem för pluggar i förra inlägget).
Det är möjligt att det syns dåligt men i mitt sista foto, lägger in det även här, så tycker jag det ser ut som om det bara är metall på ett av stiften. Det är det i mitten, övriga upplever jag är plast.
Närbild på en rund, svart laddkontakt med sju stift, där det mittersta stiftet verkar vara metall medan övriga ser ut att vara av plast.
Skapa konto

• Gilla
Kardiuz och 1 till
  • Laddar…
Jag har höjt min huvudsäkring till 20a. Easee har ändrat inställningar på laddaren.
Lånade en trefassladd av en kompis för att kontrollera om laddningen fungerade bättre. För mig gjorde den det så jag har köpt en ny laddsladd och är numer nöjd med min laddhastighet.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Jag forskade i OM min bil verkligen stödjer trefasladdning. (Kia niro ev 2023)
Enligt instruktionernsboken ska den göra det om det finns ikon-bild i laddluckan med tre "vågor". Är det bara ikon med en "våg" stödjer den bara enfasladdning. Hos mig ser det ut så här:
Varningsskylt med symboler och text på engelska och arabiska vid en laddport, omgiven av snö. Indikerar spänning och ampere.
Skapa konto

Över L:et finns båda. (Jag hade hoppats på att det bara skulle vara EN symbol, med helst tre "vågor".)
Jag ringde även Kia och de sade att alla Kia niro ev efter 2021 skulle stödja trefasladdning, min är ju från 2023. Personen jag pratade med kunde inte heller komma på någon inställning i bilen som gjorde så att enfasladdning alltid sker.

En kompis visade oxå en bild på sin trefasladdningskabel och den såg ju ut som min.
När jag tittade på min upplevde jag först att de flesta piggarna var ersatta med plast, men det verkar bara vara yttersta toppen på piggen. Under/längre ned verkar det vara metall. Tittar man riktigt noga så ser man en P/E symbol vid piggen med metall vilket jag gissar är jord. Så allt pekar på att min kabel är en trefasladdning. Ska se om man kan mäta upp den idag med en volt/ampere mätare.

Så mysteriumet kvarstår varför den laddar så långsamt, förmodligen för att bara EN fas används. Men varför gör det det?
Mvh
Fredrik

Och igen, det är korrekt Amp i appen ställd?

G Ganescha skrev:
Och igen, det är korrekt Amp i appen ställd?
Tackar för påminnelsen!
Jag har faktiskt inte sett att man kunnat gå i laddboxens inställningar genom att hålla telefonen nära. Jag gjorde det nu och det ser tyvärr rätt ut.
Skärmbild av avancerade inställningar för laddbox, visar elnät, maximal laddström, fasrotation samt en toggel för att använda endast 1-fas.
Skapa konto

Det ser ju inte ut som att enfasladdning är aktiverat.

Jag såg att jag kunde göra en "uppdatera laddaren" förmodligen mjukvara så jag gjorde det. Passade även på att toggla mellan enfasladdning aktiverat och inte aktiverat om det hakat upp sig på något vis.
Ska testa ladda igen.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Näe, den förbaskade laddningen sker ändå bara på en fas.
Faseffektgraf för elförbrukning i app, visar laddning över tid för faserna L1, L2, L3. Max effekt köpt: L1 3.1 kW, L2 6.5 kW, L3 3.5 kW.
Skapa konto

Döljer jag L2 verkar inget tas från de övriga faserna.
Graf över fas-effekter L1, L2 och L3 med maxvärden: L1 (3.1kW), L2 (6.5kW), L3 (3.5kW) från appen "Lastbalanseringen".
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.