Vilken 18v laddare ska man satsa på till blå Bosch Professional och vilken ska man akta sig för?

Jag kommer sikta in mig på Procore batterier men troligtvis inte Procore+.

Jag kommer ha minst två batterier och är hobbysnickare så det gör inte jättemycket om det tar en liten stund att ladda.

Varmt tack för goda råd! :-) /SalK

Hej

Vilka maskiner är det du planerar att köpa?
Har du ingen brådska så kommer olika kampanjer där batterier och laddare ingår. För fler än 2 kan vara bra att ha om du kommer ha flera maskiner som används inom samma moment.

Det enda jag kan tänka mig är någorlunda viktigt är att laddaren har en fläkt, vilket den andra laddare jag fick saknade. Troligen för att den har svagare laddström.

• Gilla
SalK
  • Laddar…
Satsa på GAL18V-160 i standardversion med 3 funktioner med tryckknappen. Den låter dock en del med fläkt. Jag är väldigt nöjd med denna men använder den stationärt hemma. På resa tar jag en GAL18V-40
  • 3 laddningslägen: Standard, PowerBoost och Long Life
Vill Du ha mer funktioner till högre pris med bluetooth välj GAL18V-160C + BT-modul

Köp inte GAL 1880 CV. Jag köpte 2 st och de skramlar i fläkten. Värdelöst att lyssna på

Vill Du ha en helt tyst laddare välj GAL18V-40

Jag har alla ovanstående i varierande antal

• Gilla
  • Älska
maglin och 2 till
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Satsa på GAL18V-160 i standardversion med 3 funktioner med tryckknappen. Den låter dock en del med fläkt. Jag är väldigt nöjd med denna men använder den stationärt hemma. På resa tar jag en GAL18V-40
  • 3 laddningslägen: Standard, PowerBoost och Long Life
Vill Du ha mer funktioner till högre pris med bluetooth välj GAL18V-160C + BT-modul

Köp inte GAL 1880 CV. Jag köpte 2 st och de skramlar i fläkten. Värdelöst att lyssna på

Vill Du ha en helt tyst laddare välj GAL18V-40

Jag har alla ovanstående i varierande antal
Har lite olika laddare från olika år, men den som används regelbundet och står på bänken är just GAL18V-160.
Inget att klaga på, men visst hörs fläkten.

• Gilla
SalK
  • Laddar…
Bäst att bara ladda med snabbladdare när det är bråttom.

åtminstone två laddplatser får ses som önskvärt.

ska du ladda ett tvåradigt procore blir det lång väntan om inte laddaren har kylfläkt.

nanowire nanowire skrev:
Det kan jag tänka mig. Menar du en viss typ av laddare då eller ett läge som ovan tex "PowerBoost"?

Jag köpte ett startkitt på Bauhaus med flera verktyg samt standardladdare och tre batterier. Renoverar en del och har inte gått tom en enda gång hittills. Tror det räcker vanliga laddare/batterier.

• Gilla
SalK
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
åtminstone två laddplatser får ses som önskvärt.

ska du ladda ett tvåradigt procore blir det lång väntan om inte laddaren har kylfläkt.
det är väl bara GAL 18V6-80 som har det i en och samma laddare?

svårt att se på bilderna som fläkt verkar bara GAL 18V-160 och GAL 1880 CV ha, eller?

Discoman Discoman skrev:
Jag köpte ett startkitt på Bauhaus med flera verktyg samt standardladdare och tre batterier. Renoverar en del och har inte gått tom en enda gång hittills. Tror det räcker vanliga laddare/batterier.
Samma här, med GAL 1880 laddaren med fläkt, och som enbart "hemmaanvändare" eller hobbysnickare är det inga problem såvida man inte kör flera maskiner samtidigt och få batterier.
Har större nytta av att ha flera batterier än att kunna snabbladda.

nanowire nanowire skrev:
Det brukar stå på typskylten hur många A laddaren ger, jag har många batterier och använder oftast laddare med 3,5 A laddning hemma men brukar ta med en 8 A laddare om jag ska ladda någonstans med mer begränsad tillgång till batterier.

• Gilla
SalK
  • Laddar…
S SalK skrev:
det är väl bara GAL 18V6-80 som har det i en och samma laddare?

svårt att se på bilderna som fläkt verkar bara GAL 18V-160 och GAL 1880 CV ha, eller?
man behöver inte nödvändigtvis ha sina laddplatser i samma laddare. och det är bra med redundans.

har inte detaljkoll på bosch laddare annat än att jag har tre stycken icke fläktkylda som hängt med iofs överlägsna häcksaxar. de laddarna är olidligt långsamma.

en typisk fläktkyld laddare idag kör 8A in i batteriet. då tar det en timme att ladda ett 8ah batteri. de startar försiktigt, kör sedan på i mellanregistret och till slut åter försiktigt när man når över 80%. ungefär som en elbil laddas. det är enligt mig inte visat att det lönar sig livslängdsmässigt att duttladda batterierna med svag ström, snarare förefaller det bra om det sker med lite kraft, men sedan till varje pris undvika överladdning.

och förstås under temperaturkontroll. man skall dock ha klart för sig att 8A är småpotatis att hantera för ett procore-batteri, ännu mer så för ett procore+. vid användning kan de tåla att urladdas motsvarande 1400 respektive 1800 watt, det senare alltså 100A. de mår säkert inte särskilt bra av dessa strömstyrkor, men marginalen ner till 8A får ses som betryggande.

makita har kört med fläktstyrda snabbladdare sedan noll-talet. batterierna de hanterar är i många fall fortfarande igång. inget tyder på att snabbladdning med bra protokoll väsentligt skulla skada batterierna. dock skall man ha klart för sig att över säg 500 cykler är en utmaning för varje li-ion batteri. man har haft förhoppningar att denna siffra bör vara bättre på tabless batterier alltså i ditt fall procore+, och rapporter angående elbilar där den tekniken nu funnits cirka fem år tyder på att så är fallet.

alltså ingen anledning förutom möjligen bullret från fläktarna satsa på annat än snabbladdare. och två stycken är en no-brainer. det som kostar är batterier.

rakt09 rakt09 skrev:
det är enligt mig inte visat att det lönar sig livslängdsmässigt
Då har du dålig koll helt enkelt och kanske ska du undvika att ge råd efter din magkänsla? Över batteriets livslängd spelar det roll om det laddas med >1-2 C istället för <0,5 C.

nanowire nanowire skrev:
Då har du dålig koll helt enkelt och kanske ska du undvika att ge råd efter din magkänsla? Över batteriets livslängd spelar det roll om det laddas med >1-2 C istället för <0,5 C.
att det kan påvisas en skillnad i labmiljö betyder inte att det lönar sig i praktiken.

inte minst ekonomiskt. hur många extra batterier måste man köpa in för att få ihop arbetsdagen med långsamladdning? hur stor är vinsten för en hemmapulare som skonar sina batterier med resultatet att de tål säg 800 istf 400 cykler, när livstidsbehovet är 200 cykler?

snabbladdning 8A på 18 volts batterier är ett sedan snart två decennier beprövat koncept, bara att just att bosch var sena på bollen? snart kommer 16A att bli det gängse, för tabless-batterier. jag har det redan.

och magen har det bra:)

Lite svårt att välja men GAL 18V-160 rekommenderas ju av Bosch till procore-batterierna och GAL 18V-40 till standard-batterierna.

Jag tycker det låter bra med fläkt men låter rimligt att det är bättre att inte snabbladda. Någon som vet hur många Ah GAL 18V-160 ger vid long-life laddning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.