1 130m2 skrev:
Om man aldrig sett en laddkabel förut är frågan fullt rimlig att ställa.

Som svar på yonnas fråga har laddkabeln olika pluggar i vardera ände så det går inte koppla in kabeln på fel sätt. Man trycker in kabeln tills det tar stopp, sen kommer bilen eller laddboxen klaga om man inte tryckt in den tillräckligt långt. När laddningen pågår låses kabeln fast så man kan inte dra ur den av misstag under pågående laddning.

Laddar man från vägguttag går det inte heller koppla fel, däremot kan man dra ur stickproppsänden under pågående laddning. Men börjar man dra ur änden som sitter i bilen istället för stickproppen förhindrar man det då kabeln som sitter i bilen låses fast.
Det förväntas nån slags allmän kunskap..
Hur skall man korsa gatan annars?

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
S Shaft1 skrev:
Det förväntas nån slags allmän kunskap..
Hur skall man korsa gatan annars?
Att hålla reda på alla möjliga olika sladdar är verkligen inte allmän kunskap.

Att mellan raderna påstå att någon som ställer en fråga skulle vara mindre begåvad tycker inte jag tillför något till tråden. Minns talesättet "Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.".

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
P
FredrikR FredrikR skrev:
Korrekt.
Men likväl kan du inte koppla fel.
Nä, om det blir fel är det elektrikern som har dragit för klen kabel. 😉
Iofs så är det väl fel att koppla i en "reseladdare" i ett vägguttag som har för klen kabelanslutning till elcentralen.
FredrikR FredrikR skrev:
Hur noga kontrollerar du en elanläggning innan du ansluter din bil?
Jag bad elektrikern som drog el i garaget, när vi byggde det, att dra kabel som tålde elbilsladdning till ett par strategiskt placerade vägguttag, men efter nåt halvår eller så köpte vi en laddbox. Jag minns inte vilka dimensioner eller laddströmmar vi diskuterade.
Jag laddar bara hemma.
FredrikR FredrikR skrev:
Vem vet hur många laddboxar som är installerade med 1,5mm² istället för 2,5mm²..
Jag vet bara att vår laddbox är korrekt installerad (med egen undercentral, också).

• Gilla
Martin Birgersson och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vad skiljer i frågeställningen beroende på val av laddare tänker du?

Stickkontakt, inte koppla fel.
Bil, svårt (omöjligt?) att koppla fel.
…kan lätt överbelasta en stickkontakt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.