1 144 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Startbatteriet laddar ur när man är i närheten av bilen
Felet är troligen ett utslitet batteri. Men det kan man inte veta med säkerhet. Det kan bero på dålig generator eller ev något annat (mindre sannolikt?) fel.
Det är aldrig fel med ett nytt batteri. Men det går såklart lika bra att testa om batteriet är orsaken genom att låna ett batteri och prova med.
Det är aldrig fel med ett nytt batteri. Men det går såklart lika bra att testa om batteriet är orsaken genom att låna ett batteri och prova med.
Vad jag inte begriper är varför batteriet påverkas av att nyckeln är i närheten, det är ju först när jag trycker på startknappen bilen behöver kontrollera om nyckeln är inom räckvidd?
Ett nytt batteri skulle väl köpa mig mera tid innan det laddar ur, men det löser ju inte grundproblemet.
Ett nytt batteri skulle väl köpa mig mera tid innan det laddar ur, men det löser ju inte grundproblemet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Batteriet är kass då. Många bilar drar betydligt mycket mer ström när nyckeln är nära än när den är en bit bort, eftersom systemet inte går ner i viloläge. Om det drar ut på 15 minuter under vår/sommar när det ändå är rätt varmt ute så skulle jag säga att batteriet är slut.
Generatorn tror jag inte är problemet, då skulle det märkas oavsett om man satt i bilen eller inte.
Generatorn tror jag inte är problemet, då skulle det märkas oavsett om man satt i bilen eller inte.
Detta var nyckeln är har inte med problemorsaken att göra.FemTummar skrev:
Nja, det vet man ju inte riktigt. Att bilar drar mer ström när nyckeln är i närheten är välkänt. Det är olika beroende på bilmodell.FemTummar skrev:
Jo det tror jag. Naturligtvis kan ingen på ett forum veta vad som är grundproblemet på din bil. Startbatterier har en begränsad livslängd och att deras kapacitet sakta men säkert blir sämre med tiden till dess att de tar slut. 5år är ingen onormal livslängd. Därför misstänker man batteriet först. Dessutom är ett nytt batteri efter 5 år egentligen inte helt fel.FemTummar skrev:
All info finns i det första & andra svaret du fick. Det betyder såklart inte att vi skall sluta diskutera vidare. 😆
Ständig misshandel av batteriet t.ex. flitig användning av parkeringsvärmaren + kortkörningar utan stödladdning reducerar livslängden kraftigt, kan vara slut redan efter ett par år.
Det är specialfallet du och din bil. Det skulle kunna vara samma för TS. Eller inte. Livslängden varierar väldigt mycket på hur batteriet (bilen) används.T TypRätt skrev:
Vad det bör göra, ja det kan man tycka vad man vill om.T TypRätt skrev:
Men det finns knappast någon tillverkare/leverantör som garanterar det. Många leverantörer garanterar 1år enstaka kanske 3-4år.
Att batteriet ger upp innan 5 år är inget ovanligt alls. Inte att det håller över 10 år heller.
Det är på grund av detta man inte säkert kan säga att TS batteri är orsaken.
Det är väl ett tilltagande problem att nyare bilar förbrukar ström även när de är avstängda. Jag har märkt med mina bilar ett tag att de "vaknar till" och förbereder sig för avfärd när man är nära. VW ID4 går inte ens att stänga av när man är i bilen. Laddar batteriet ur på en kvart finns det ett större problem. Så skall det inte vara. Men visst är det ett problem att nya bilar gör av med el vid stillastående.
Klicka här för att svara