7 190 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Läcker mellan kamin och skorsten, lyfta upp skorstenen i ett stycke?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske idé att kolla uppifrån också.Huggabuggaa skrev:
Diverse fåglar bygger gärna bo i skorstenar.
Och en gång fick vi en koltrast ända ner i eldstaden i vår några år gamla kamin med plåtskorsten.
Katterna satt och stirrade på kaminluckan och vi förstod ingenting innan vi öppnade den.
Hustrun fångade den när den försökte flyga ut genom ett fönster:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller är det en stare?
Nåväl, den flög glatt iväg när hon släppte ut den genom dörren.
Ser nog ut mer som en stare, en sotig stareKnockOnWood skrev:
Kanske idé att kolla uppifrån också.
Diverse fåglar bygger gärna bo i skorstenar.
Och en gång fick vi en koltrast ända ner i eldstaden i vår några år gamla kamin med plåtskorsten.
Katterna satt och stirrade på kaminluckan och vi förstod ingenting innan vi öppnade den.
Hustrun fångade den när den försökte flyga ut genom ett fönster:
[bild]
Eller är det en stare?
Nåväl, den flög glatt iväg när hon släppte ut den genom dörren.
Dock så är det alikor/kajor som gärna bygger bo i skorstenar, murade skorstenar framförallt.
Dom har lärt sig att klättra med vingarna i murade kanaler. Men det händer ju även att andra fåglar även trillar ner och inte kommer upp
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Har man spjäll blir det såklart annorlunda. Jag har gjutjärnskamin från anno dazumal som jag bara eldar i när jag vill ha varmt och kör spjällöst. Finns ingen magasinerad värme i den iallafall.KnockOnWood skrev:
Anslutningen ser man inte så mkt av men så här ser det ut det man ser...Huggabuggaa skrev:
Jag tycker nog du ska undersöka först så där inte är något som stoppar rökgaserna från att ta sig ut rätt håll, du kan plocka ut innanmätet i kaminen och kolla upp, se bara till att du vet hur dom satt, är där inget som stoppar så är jag ganska säker på att det endast är kallras.
Kan du inte ta en bild på anslutningen ?
Testade att elda papper föe att se om det fanns drag i skorstenen, och det fanns det.
Tände en brasa på ved för att se huruvida det skulle ryka in, det kom inte in ngt synlig rök., men jag tyckte det luktade väldigt mkt i huset. Så jag funderar över om teorin att den skulle dra in luft istf läcka in rök inte håller helt.
Tände en brasa på ved för att se huruvida det skulle ryka in, det kom inte in ngt synlig rök., men jag tyckte det luktade väldigt mkt i huset. Så jag funderar över om teorin att den skulle dra in luft istf läcka in rök inte håller helt.
Om du hade haft undertryck i huset så hade du märkt det när du eldarM moken skrev:Testade att elda papper föe att se om det fanns drag i skorstenen, och det fanns det.
Hur lång är skorstenen? Luras man av bilden eller är det öppet till nock så att röret bara är någon dryg meter längre än det som syns på bilden? Om du tror att det är rätt väg att gå är jag övertygad om att det kommer att erbjuda högst begränsade problem att lyfta röret ett par cm och palla under med en träkloss medan du smetar på någon tätningsmassa. Men jag håller det fortfarande för mindre troligt att det är det som är problemet.
Om jag förstår dig rätt har det gått en tid utan att det eldats i den. Det ser ut så på första bilden i alla fall. Är du säker på att det var rök som läckte genom skorstenen? Det kan inte ha varit damm på kaminens utsida som brändes och luktade?
När man eldar papper i kaminen kan det ibland inträffa att det halvbrunna pappret sugs med upp i skorstenen. Det kan där bilda en propp som försämrar draget.
Om jag förstår dig rätt har det gått en tid utan att det eldats i den. Det ser ut så på första bilden i alla fall. Är du säker på att det var rök som läckte genom skorstenen? Det kan inte ha varit damm på kaminens utsida som brändes och luktade?
När man eldar papper i kaminen kan det ibland inträffa att det halvbrunna pappret sugs med upp i skorstenen. Det kan där bilda en propp som försämrar draget.
Precis, öppet till nock och sedan ca 1,5meter skorsten till på utsidan.A Avemo skrev:Hur lång är skorstenen? Luras man av bilden eller är det öppet till nock så att röret bara är någon dryg meter längre än det som syns på bilden? Om du tror att det är rätt väg att gå är jag övertygad om att det kommer att erbjuda högst begränsade problem att lyfta röret ett par cm och palla under med en träkloss medan du smetar på någon tätningsmassa. Men jag håller det fortfarande för mindre troligt att det är det som är problemet.
Alltså, brukade elda varje vinter, men sen ett år stoppade grabbarna in plastpengar i mantelhålen på kaminen utan min vetskap, det vart som du förstår lite rökigt inne då.
Roade mig med på någon sommar att korsvädra samtidigt som jag eldade, skrapade bort det som gick att skrapa, och lät resten brinna bort.
När jag senare på hösten skulle kolla så det inte fanns mer plastrester som skulle rökfylla huset så märkte jag att det pyrde in via skarven på bild.
Det luktade vedrök och jag såg att det rykte där i skarven.
När jag eldade papper härom sistens var det två uppslag ur en tidning ihopknölade bara för att se om det var drag i skorsten, inget slog upp då, och det var i samma veva jag då tände en riktig brasa.
Men då luktade det nåt otäckt i huset, fick huvudvärk och åkte på att korsvädra, men den ggn kan det ju varit damm etc för det luktade inte ved, och jag såg ingen direkt rök inne.
Kanske ska testa en gång till?
Eller ska jag kosta på mig att ta hem sotaren på provtryckning/inspektion?
M moken skrev:Precis, öppet till nock och sedan ca 1,5meter skorsten till på utsidan.
Alltså, brukade elda varje vinter, men sen ett år stoppade grabbarna in plastpengar i mantelhålen på kaminen utan min vetskap, det vart som du förstår lite rökigt inne då.
Roade mig med på någon sommar att korsvädra samtidigt som jag eldade, skrapade bort det som gick att skrapa, och lät resten brinna bort.
När jag senare på hösten skulle kolla så det inte fanns mer plastrester som skulle rökfylla huset så märkte jag att det pyrde in via skarven på bild.
När jag eldade papper härom sistens var det två uppslag ur en tidning ihopknölade bara för att se om det var drag i skorsten, inget slog upp då, och det var i samma veva jag då tände en riktig brasa.
Men då luktade det nåt otäckt i huset, fick huvudvärk och åkte på att korsvädra, men den ggn kan det ju varit damm etc för det luktade inte ved, och jag såg ingen direkt rök inne.
Testa !
Finns fler med betydligt mer otäthet i röranslutningar
Prova själv,alltid lär du dig något nytt.M moken skrev:Precis, öppet till nock och sedan ca 1,5meter skorsten till på utsidan.
Klicka här för att svara