7 192 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Läcker mellan kamin och skorsten, lyfta upp skorstenen i ett stycke?
Hej
När jag byggde huset 2006 hade jag inga ungar, så kaminen står löst på golv, skorstenen tätad mot kamin med pannkitt, och skorsten ens tyngd vilar ju på kaminen.
Men nu med barn har dom öjt och haft sig så pass så kaminen rört sig och det har börjat läcka i skarven mellan kamin/skorsten.
Lär täta med eldfast rep istället men hur gör jag enklast för att komma åt skarven?
Vill inte behöva plocka bort skorstenen modul för modul men tyngden kanske gör det nödvändigt?
Någon med råd, erfarenheter?
Trist att ha kamin och inte kunna elda i den.
När jag byggde huset 2006 hade jag inga ungar, så kaminen står löst på golv, skorstenen tätad mot kamin med pannkitt, och skorsten ens tyngd vilar ju på kaminen.
Men nu med barn har dom öjt och haft sig så pass så kaminen rört sig och det har börjat läcka i skarven mellan kamin/skorsten.
Lär täta med eldfast rep istället men hur gör jag enklast för att komma åt skarven?
Vill inte behöva plocka bort skorstenen modul för modul men tyngden kanske gör det nödvändigt?
Någon med råd, erfarenheter?
Trist att ha kamin och inte kunna elda i den.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tja, den där skorstenen ser ju inte särskilt tung ut i alla fall.
Så att lyfta den ett par cm borde väl gå.
Men ett litet tips. Sätt galler runt kaminen, så barnen inte kommer åt den.
Och så de inte råkar bränna sig under sina lekar.
Vanligt enkelt komostgaller är nog perfekt för ändamålet.
(Ni har ju leksaker ända inpå kaminen, så det är ju inte konstigt att barnen törnar emot den ibland)
(Ni har ju leksaker ända inpå kaminen, så det är ju inte konstigt att barnen törnar emot den ibland)
Som svar på frågan så tror jag inte att det borde vara ett problem att lyfta hela skorstenen. Men läcker det så mycket att det är ett problem? Passar inte skorsten och kamin ihop? Det skall inte vara någon stor springa ens utan tätning.
Hej. Tack för svaret.KnockOnWood skrev:
Tja, den där skorstenen ser ju inte särskilt tung ut i alla fall.
Vi har en hage vi hade runt när kaminen var i drift en det stjäl ju yta så därför är den borta.
Frågan är hur mn lyfter enklast, och hur man säkrar den men man tätar om den.
Har bara ett vägg fäste på röret, kaske skulle fixa ett till innan så den styr bättre. också
Alltså det pyr in i skarven, den har ju varit i drift tidigare, provtryckt och godkänd så något har hänt.A Avemo skrev:
Helt tät utan tätning tror jag är svårt att få den, hade som sagt pannkit på när jag monterade den men rör det sig kan ju det spricka för det lär ju "brunnit" och blivit hårt!?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Pannkitt och tätningsgarn borde göra susen.
Och om man kan lyfta skorstenen några cm borde det väl räcka,
så kan man kila under med en träbit.
Men ni bör nog vara två om jobbet.
Och om man kan lyfta skorstenen några cm borde det väl räcka,
så kan man kila under med en träbit.
Men ni bör nog vara två om jobbet.
Det borde vara såpass undertryck i skorstenen att det inte ska kunna ryka in där. Har du kollat så inte grannens katt saknas eller nåt? Många skorstensrör ska tom monteras utan nåt pannkitt alls och att de ändå ofta tätas mot kamin har mer med att ev kondens inte ska kunna rinna ut ovanpå kaminen utan hellre hamna inuti kaminen (då detta är enda skarven där det övre röret går utanför det nedre). Om du ändå vill täta skarven så går det säkert att lyfta ut rökhyllan och med fingrarna täta inifrån kaminen. Täljstenskitt från josef davidsson är betydligt bättre än vanligt pannkitt. Om det inte är nåt skatbo el likn så kanske ventilationundertrycket spela in?
Röken kom in i samband med tändning så jag hade inte fått upp ngt flöde, men visst kan det vara ngt som stoppar i skorstenen, det har jag inte kollat.E exerg skrev:Det borde vara såpass undertryck i skorstenen att det inte ska kunna ryka in där. Har du kollat så inte grannens katt saknas eller nåt? Många skorstensrör ska tom monteras utan nåt pannkitt alls och att de ändå ofta tätas mot kamin har mer med att ev kondens inte ska kunna rinna ut ovanpå kaminen utan hellre hamna inuti kaminen (då detta är enda skarven där det övre röret går utanför det nedre). Om du ändå vill täta skarven så går det säkert att lyfta ut rökhyllan och med fingrarna täta inifrån kaminen. Täljstenskitt från josef davidsson är betydligt bättre än vanligt pannkitt. Om det inte är nåt skatbo el likn så kanske ventilationundertrycket spela in?
Men som sagt, det har varit rätt, jag provtryckte den själv med "rökbomb" och tröja intryckt uppe i skorstensmynningen innan jag hade sotaren på riktig provtryckning när jag hade installerat den.
Låter mer troligt att det är stopp eller så enkelt att det endast varit kallras i skorstenenM moken skrev:Röken kom in i samband med tändning så jag hade inte fått upp ngt flöde, men visst kan det vara ngt som stoppar i skorstenen, det har jag inte kollat.
Men som sagt, det har varit rätt, jag provtryckte den själv med "rökbomb" och tröja intryckt uppe i skorstensmynningen innan jag hade sotaren på riktig provtryckning när jag hade installerat den.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Jag tätade och krånglade med min skorsten också innan jag slutade och lät det vara. Har så mycket drag i skorstenen så när det väl brinner så spelar det ju ingen roll.
Jag hakar dock upp mej på att det en gång i tiden varit tätt, om jag skulle låta provtrycka skorsten igen skulle den säkert inte bli godkänd nu känns det som eller ska jag ringa sotaren och dividera?Huggabuggaa skrev:
Om det läcker i en liten springa vid skorstensröret så finns det två olika saker som kan hända. I fallet att draget i spisen är bra så kommer luft att läcka in i springan. Ingen rök kommer in i rummet. Är draget å andra sidan dåligt så läcker rök ut genom springan i stället. Tätar du springan finns det en risk att du har en mycket liten marginal innan röken läcker ut någon annanstans. Är det en stor springa behöver den åtgärdas. Är det en liten springa kanske det bara var dåligt drag den dagen då det rök in. Eller är det ett stort återkommande problem?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nåja, det skall ändå inte ryka in där!S Stefan1972 skrev:
Tänk vad som kan hända när spjället är skjutet och det ligger glöd kvar och pyr.
Hört talas om kolosförgiftning?
En osynlig, luktlös, smygande fara med otäta rökgasinstallationer
Jag tycker nog du ska undersöka först så där inte är något som stoppar rökgaserna från att ta sig ut rätt håll, du kan plocka ut innanmätet i kaminen och kolla upp, se bara till att du vet hur dom satt, är där inget som stoppar så är jag ganska säker på att det endast är kallras.M moken skrev:
Kan du inte ta en bild på anslutningen ?