Hej

Vi har nyligen flyttat in i huset och de senaste dagarna har det läckt ut en mindre mängd vatten från värmepumpen. Idag tog jag bort fronten och det tycks droppa från den vita behållaren längst ned till höger. Det kommer inga mängder och det är inte helatiden. Detkänns som om det kommer med avfrostning. Har suttit och läst manualen men hittar inte riktigt vad behållaren är till för och om det ska vara någon dränering till den.

20160211_204711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,
Den där behållaren liknar den jag har på min värmepump, och hos mig är den till för att samla upp vatten som trycks ut ur säkerhetsventilen. Vatten ökar och minskar i volym vid temperaturändringar och vid volymökning ska ventilen låta vatten sippra ut. Ingen fara alltså. Du kan behöva fylla systemet när vattnets volym minskar igen, det kan du se genom att läsa av mätaren som visar systemets vattentryck. Det finns en påfyllningskran någonstans i närheten av den behållare du fotograferat. Du kan säkert hitta en manual till din pump på Nibes hemsida. Läs den.

Spillkoppen är till för att samla upp kondensvatten och vatten från säkerhetsventilerna. Det ska anslutas en dräneringsledning från den till golvbrunn.

lordi skrev:
Spillkoppen är till för att samla upp kondensvatten och vatten från säkerhetsventilerna. Det ska anslutas en dräneringsledning från den till golvbrunn.
Såg ni att det sitter ett rör på burken på baksidan men det måste vara stopp i röret. Ska slita loss det i morgon och göra rent.

M
Säkerhetsventilen ska normalt sett inte släppa ut vatten förutom om man har fyllt på systemet nyligen.
Det är väldigt vanligt att säkerhetsventiler kärvar, så prova att vrida några varv på den, det kommer det lite vatten för varje varv, avvakta sedan en vecka eller tre och se om det slutat läcka.

M Marcussjogren skrev:
Säkerhetsventilen ska normalt sett inte släppa ut vatten förutom om man har fyllt på systemet nyligen.
Det är väldigt vanligt att säkerhetsventiler kärvar, så prova att vrida några varv på den, det kommer det lite vatten för varje varv, avvakta sedan en vecka eller tre och se om det slutat läcka.
Min läcker ut ca 0,5 liter på ett dygn. Men trycket håller sig på 1,5 bar
Är det normalt?

• Vitt uppsamlingsfat med vätska under en röranslutning bredvid en pannan med ett tryckmätningsur på 1,5 bar.
    Skapa konto
Sven Erik Karlsson Sven Erik Karlsson skrev:
Är det normalt?
Det är säkerhetsventilen till varmvattnet. Det är normalt att det kommer en liten skvätt när beredaren värms upp efter att man har tappat en större mängd varmvatten.

• Gilla
Sven Erik Karlsson
  • Laddar…
M
Sven Erik Karlsson Sven Erik Karlsson skrev:
Är det normalt?
ja - det är som sagt ovan säkerhetsventilen till varmvattnet och beroende på hur man använder varmvattnet i kombination med vilket tryck man har i kallvattnet, så kan det absolut vara helt rimligt.

har man t ex kommunalt vatten så kan man ju ha 6-7 bar på kallvattnet, gör man då ett stort uttag på varmvattnet så kommer varmvattenberedaren fyllas med kallt vatten som sedans värms upp.
Trycket ökar då och varmvattenberedaren gör sig av med övertrycket genom att spola ut lite vatten.

Manometern som du tittar på mäter trycket i radiatorkretsen och har inget med varmvattnets säkerhetsventil att göra :)

• Gilla
Sven Erik Karlsson
  • Laddar…
Tack för svaret, ville kolla hur mycket vatten den kommer på ett dygn, spillkoppen sitter så dumt till, så det är nästan omöjligt att rengöra den, ofta rinner det över, tur att avloppbrunn finns i närheten
Mvh Sven Erik

F
Hej! Jag har en Nibe F750 och vatten har börjat rinna ut ganska mycket, ungefär 1 liter per dygn. Jag har redan rensat spillkoppen och röret till spillkoppen. Finns det något mer jag kan göra själv, eller måste jag kontakta en tekniker? det är runt -8 grader i stockholm nu.

• Värmeinstallation med kopparrör och cirkulationspump i en Nibe F750 värmepump, med diverse ventiler och kopplingar synliga.
    Skapa konto
  • Manometer vid Nibe F750 med tryckmätare visar just under 1 bar. En Grundfos ALPHA2 L-pump med lysdiod indikerar att strömmen är på.
    Skapa konto
F Farooq skrev:
Hej! Jag har en Nibe F750 och vatten har börjat rinna ut ganska mycket, ungefär 1 liter per dygn. Jag har redan rensat spillkoppen och röret till spillkoppen. Finns det något mer jag kan göra själv, eller måste jag kontakta en tekniker? det är runt -8 grader i stockholm nu.
Varifrån kommer vattnet? Det är inte ovanligt med en del kondensvatten när pumpen behöver jobba lite hårdare. Det kan också komma en skvätt ur säkerhetsventilen till varmvattnet ibland. Helt normalt om den inte står och rinner hela tiden.
Sjunker trycket i värmesystemet?

• Gilla
Farooq
  • Laddar…
F
Hej! Som jag förstår det kommer vattnet från det vita röret. Jag har redan rengjort röret. Min pump är installerad på ett sätt som gör att jag inte kan kontrollera baksidan, så jag är tyvärr inte helt säker på exakt var läckaget startar.

Jag har precis fyllt på trycket igen, så jag återkommer om några dagar och meddelar om trycket sjunker.

Tack för hjälpen och för att du tog dig tid att svara!

• Gilla
lordi
  • Laddar…
F Farooq skrev:
Hej! Som jag förstår det kommer vattnet från det vita röret. Jag har redan rengjort röret. Min pump är installerad på ett sätt som gör att jag inte kan kontrollera baksidan, så jag är tyvärr inte helt säker på exakt var läckaget startar.

Jag har precis fyllt på trycket igen, så jag återkommer om några dagar och meddelar om trycket sjunker.

Tack för hjälpen och för att du tog dig tid att svara!
Om det kommer uppifrån från den flexibla slangen som mynnar ut i spilltratten så är det helt normalt. Det kan bli ner mot -16 grader i avluften efter förångaren. Då blir det en del vatten när den avfrostar.

Avloppet från spillkoppen ska ledas ner till en golvbrunn eller till avlopp via ett vattenlås

• Gilla
Farooq
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.