1 795 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
NIBE F750 och BS1-värde
BS1-värdet på vår NIBE F750 visar runt 160 när jag rengjort filtret men kan sjunka mer om det är lite smutsigt. Huset är ganska nytt, byggt 2016 på 185 kvm, golvvärme och bra energiklass.
Är detta värde att betrakta som normalt? Inga stängda tilluftsdon vad jag kan se. När jag googlar runt verkar de flesta ligga på 190-200.
Är detta värde att betrakta som normalt? Inga stängda tilluftsdon vad jag kan se. När jag googlar runt verkar de flesta ligga på 190-200.
Redigerat av moderator:
Värdet på BS1 ska motsvara luftflödet i m3 per timme som passerar mätaren.
Ett värde på 160 borde alltså motsvara ett hus på 127 m2
Om jag räknade rätt borde ditt luftflöde ligga på ~233
Vad har du för hastighet på fläkten? Är filtret rengjort / utbytt?
Ett värde på 160 borde alltså motsvara ett hus på 127 m2
Om jag räknade rätt borde ditt luftflöde ligga på ~233
Vad har du för hastighet på fläkten? Är filtret rengjort / utbytt?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, filtret är bytt nyligen och rengjort. Hastighet är "normal" (60%).coconut skrev:
Det låter ganska lågt för att vara 185m2. Min normal hastighet är 70% för ett något mindre hus, det ger mig ett BS1 värde som motsvarar 0,35l/s.Erik JS skrev:
Du har inte kvar något OVK protokoll eller annan handling som visar vad värdena var vid injustering?
Spontant låter det som att någon inte gillat att det dragit vid tilluftsventilerna och minskat fläkthastigheten.
Vi har bara bott här 6 månader, så gud vet vad tidigare ägare gjort. Men det har också pillats runt lite i menyn när rörfirma varit här och kanske jag själv också. Ska testa att sätta den på 70%.coconut skrev:
Det låter ganska lågt för att vara 185m2. Min normal hastighet är 70% för ett något mindre hus, det ger mig ett BS1 värde som motsvarar 0,35l/s.
Du har inte kvar något OVK protokoll eller annan handling som visar vad värdena var vid injustering?
Spontant låter det som att någon inte gillat att det dragit vid tilluftsventilerna och minskat fläkthastigheten.
Vi har haft ventfirma över som kollat kanalerna och mätt luftflödet och allt såg bra ut enligt dom. Att höja luftflödet i NIBE ökar BS1- värdet, så jag kanske bara ska släppa detta?coconut skrev:
Ska du följa rekommendationen från Boverket ska du ventilera 0,35liter/sekund per m2Erik JS skrev:
Det skulle innebära att BS1 med rengjorda kanaler och filter ska visa 233
Så antigen är du nöjd med att BS1 visar 160 m3 per timme eller så höjer du fläkten till en högre nivå. Det i sin tur ökar fläktljudet, ökar luftmängden som den kan jobba med och ventilerar enligt norm. Men kan också innebära mer kallras från tilliftsventilerna.
Skulle jag gissa behöver du nog upp på en fläkthasighet på 75% för att uppnå 233 på BS1.
Ok förstår, men då uppstår frågan om det är normalt att behöva gå upp till 75% för att nå 233 eller om jag borde kunna göra det på 65% som det är inställt på nu?coconut skrev:
Ska du följa rekommendationen från Boverket ska du ventilera 0,35liter/sekund per m2
Det skulle innebära att BS1 med rengjorda kanaler och filter ska visa 233
Så antigen är du nöjd med att BS1 visar 160 m3 per timme eller så höjer du fläkten till en högre nivå. Det i sin tur ökar fläktljudet, ökar luftmängden som den kan jobba med och ventilerar enligt norm. Men kan också innebära mer kallras från tilliftsventilerna.
Skulle jag gissa behöver du nog upp på en fläkthasighet på 75% för att uppnå 233 på BS1.
Vi har haft så här sedan vi flyttade in för 6 månader sedan och har inte märkt av några problem. Vet inte hur petig man ska vara och ventilationsfirman som mätte värdena vid frånluftsdonen tyckte värdena såg bra ut.
Det är nog konstigt att behöva öka fläkthastigheten i förhållande till storlek på huset. Fläkthastigheten beror också på rörlängd och hur rören är dragna i huset. Längre rör = mer fläkt behövs för att få ut luften.Erik JS skrev:Ok förstår, men då uppstår frågan om det är normalt att behöva gå upp till 75% för att nå 233 eller om jag borde kunna göra det på 65% som det är inställt på nu?
Vi har haft så här sedan vi flyttade in för 6 månader sedan och har inte märkt av några problem. Vet inte hur petig man ska vara och ventilationsfirman som mätte värdena vid frånluftsdonen tyckte värdena såg bra ut.
Med ett värde på 166 ventilerar du 0,25 liter per sekund mot normen på 0,35 liter / sekund. Fast om du är nöjd, huset inte känns oventilerat, elpatronen inte går för mycket, att badrummet inte immar igen eller att det iaf försvinner snabbt efter dusch osv så funkar det säkert. Det viktiga är att man inte får fuktvandring ut i konstuktionen för att undertrycket blir för dåligt för att man ventilerar för lite.
Vi har inga av de problem du beskriver. Det är ett väldigt modern hus byggt 2016 med energiklass B. Kanske minskar behovet för högre BS1? Jag ska ändå höra med ventfirman igen när de kommer hit nästa gångcoconut skrev:
Det är nog konstigt att behöva öka fläkthastigheten i förhållande till storlek på huset. Fläkthastigheten beror också på rörlängd och hur rören är dragna i huset. Längre rör = mer fläkt behövs för att få ut luften.
Med ett värde på 166 ventilerar du 0,25 liter per sekund mot normen på 0,35 liter / sekund. Fast om du är nöjd, huset inte känns oventilerat, elpatronen inte går för mycket, att badrummet inte immar igen eller att det iaf försvinner snabbt efter dusch osv så funkar det säkert. Det viktiga är att man inte får fuktvandring ut i konstuktionen för att undertrycket blir för dåligt för att man ventilerar för lite.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden