God morgon,

Min NIBE F750 har plötsligt slutat värma vårt vatten. Se bifogad bild.

För info hade jag för två veckor sedan en tekniker på besök som servade pumpen. Han bytte då ut ett läckande expansionkärl. Oklart om det skulle kunna ha något med det kalla vattnet att göra, men så är det nämnt.

Har ni tips på var jag ska felsöka? Vad ska jag leta efter?

Tack för hjälpen.

Skärm från NIBE F750 visar 26,6°C varmvatten topp, med grafer och temperaturer för vatten och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Aekhold skrev:
God morgon,

Min NIBE F750 har plötsligt slutat värma vårt vatten. Se bifogad bild.

För info hade jag för två veckor sedan en tekniker på besök som servade pumpen. Han bytte då ut ett läckande expansionkärl. Oklart om det skulle kunna ha något med det kalla vattnet att göra, men så är det nämnt.

Har ni tips på var jag ska felsöka? Vad ska jag leta efter?

Tack för hjälpen.

[bild]
Instruktioner för felsökning av låg temperatur på varmvatten med steg för justering och kontroll av en NIBE F750 värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svaren @Håbbe01 och @Kane Men det känns inte som att lösningarna som föreslås i användarhandboken är rätt. Detta är ju ett problem som plötsligt uppstått (av sig självt). Att driftläge i pumpen eller en blandningsventil skulle ha justerat sig själv känns långsökt. :/
 
Kan vara växelventilen som fastnat i fel läge. Pumpen tror den gör varmvatten men värmen skickas till elementen istället.
 
Nu fick jag ett nytt larm jag aldrig sett innan: Inverter fel (420).

Det verkar på något vis vara kompressorn som bråkar. För att slippa duscha i kallvatten imorgon har jag nu slagit om driftläget till ”endast tillsats” och därmed verkar temperaturen på vattnet sakta öka.
 
Om kompressorn gick på bilden du la ut först, så tar den ingen energi ur luften i huset, frånluft och avluft är samma temp
 
  • Gilla
Vicho
  • Laddar…
är det någon som vet vad inverter larm 204 på nibe 750 är
 
Inverterlarm typ II står inget mer, men har du en yaskawa inverter, kan det stå i displayen på den.
 
  • Gilla
Haythem
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Inverterlarm typ II står inget mer, men har du en yaskawa inverter, kan det stå i displayen på den.
Det står Fsro
 
Okay hittar inget på det
 
  • Gilla
Haythem
  • Laddar…
Tack i alla fall
Jag går på tankarana för ombyte mot Qvantum QE6 eller Nibe s735 eller comfortzone RX65
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.