>Hur är det med dina försäkringar? Ska inte dom ta en del av smällen?

Nej som sagt det är en HSB lägenhet och jag pratade med någon där som sa att försäkringen inte gäller för sånt som kan antas vara åldersfel (lägenheten byggdes -72).

På väggarna har jag någon slags plastmatta.. det blir inga problem att sammanfoga gamla med nya? Hur mycket tror ni det skulle kosta att få en hantverkare att lägga in en plastmatta ink byte av golvbrunnen?

Borde det inte snart vara akuellt med stambyten och genomgående badrumsuppdateringar med tanke på husets ålder..??

>Borde det inte snart vara akuellt med stambyten och genomgående badrumsuppdateringar med tanke på >husets ålder..??

Det kan ju stämma men jag kan inte vänta, lägenheten skall säljas snarast!

Om brunnen är hel så behöver du inte byta den om du sätter in matta. Det är bara om du byter klinker.

Jepp. Billigaste lösningen är att riva och ta dit en mattläggare som spacklar och lägger matta. Förhoppningsvis går det att skarva mot väggmattan på något sätt, annars är det lika bra att byta den också, det kostar inte så mycket i sammanhanget.

>Om brunnen är hel så behöver du inte byta den om du sätter in matta. Det är bara om du byter klinker.

Jaha det var en nyhet. Ännu ett skäl att välja bort klinkers!

>Jepp. Billigaste lösningen är att riva och ta dit en mattläggare som spacklar och lägger matta. Förhoppningsvis >går det att skarva mot väggmattan på något sätt, annars är det lika bra att byta den också, det kostar inte så >mycket i sammanhanget.

Kan någon rekommendera en mattläggare i stockholm (norra)? Jag har träffat
kakelsättare som jag har hittat på Blocket men fick inte riktigt förtroende för någon av dom..

Tack förresten för alla hjälpsamma svar!

Mikael_L
cws skrev:
>Borde det inte snart vara akuellt med stambyten och genomgående badrumsuppdateringar med tanke på >husets ålder..??

Det kan ju stämma men jag kan inte vänta, lägenheten skall säljas snarast!
Ett alternativ kan kanske vara att helt enkelt sälja utan att göra om badrummet, men med en upplysning om att det bör göras om.
Då får nästa ägare välja det den tycker är bäst, både avseende material och färg.

Om du tjänar eller förlorar på det kan jag inte bedöma. Om du gör om badrummet, men på ett vis som inte tilltalar mer än max en köpare så förlorar du antagligen dock på att göra om badrummet innan försäljning. (Det krävs två riktigt intresserade köpare för att få igång en bra budgivning...)

>Om du tjänar eller förlorar på det kan jag inte bedöma. Om du gör om badrummet, men på ett vis som inte >tilltalar mer än max en köpare så förlorar du antagligen dock på att göra om badrummet innan försäljning. (Det >krävs två riktigt intresserade köpare för att få igång en bra budgivning...)

Jo jag vet. Men jag utgår från mig själv.. jag skulle inte köpa en lägenhet där man måste vara orolig för läckor. Alla 'vet' att en badrumsrenovering kostar multum. Hur skrivs sånt? 'Finfin lägenhet med viss renoveringsbehov'? Lägenheten ligger rätt långt ut i förorten, i Jakobsberg.

Att du skall sälja är ytterligare ett argument gör att inte göra en fuskrenovering. DIn köpare kommer att börja bråka när han upptäcker att badrummet är renoverat på ett regelvidirgt sätt (visserligen får han jobba håtrt om han skall lyckas stämma dig, men det kan bli himla obehagligt). Det kan han göra oavsett om det mot förmodan skulle hålla tätt.

Jag vet. Jag har inte haft någon tanke på att göra en fuskrenovering. Ni har övertygat mig att klinkersen måste bort.

För att det inte ska uppstå språkförbistring: min definition på fuskrenovering är en renovering där det finns minsta lilla risk att det läcker. Byggproffs kanske har en annan definition. Jag ville bara lösa problemet så billigt och smidigt som möjligt.

Redigerat:
Mikael_L
I vilket fall så tycker jag att du verkligen borde överväga att sälja orenoverat.
Eller kanske inte överväga var rätt ord, försöka ta reda på vad det alternativet är värt jämfört att renovera precis minsta möjliga samt alternativet att renovera lite mer ordentligt.

Jag är nämligen inte säker på att dina spekulanter kommer se så pass mycket högre värde i bostadsrätten som vad dina renoveringskostnader blir.

Men nu ska du inte tro på mig, för att uttala mig om detta är jag inte rätt man.
Men att prata lite med en mäklare och lite andra vänner och bekanta som köpt och sålt bostadsrätter t.ex. kan väl vara ett utmärkt sätt att få lite input.

Jag tror att om cws gör minsta möjliga renovering (plastmatta) så bör det gå att få igen dom pengarna vid en försäljning, jämfört med att sälja och deklarera att badrummet behöver åtgärdas.

Med fuskrenovering menar jag en renovering som inte följer de byggregler som finns uppställda. Det finns regeluppsättningar för keramiska material, och en annan uppsättning för golv/väggmattor.

O mman inte följer reglerna så finns dte risk att badrummet börjar läcka anrtingen direkt eller efter några år. Iom. det så räcker det inte att fixa till det så att det inte verkar läcka längre.

Redigerat:
cws skrev:
>Om brunnen är hel så behöver du inte byta den om du sätter in matta. Det är bara om du byter klinker.

Jaha det var en nyhet. Ännu ett skäl att välja bort klinkers!

>Jepp. Billigaste lösningen är att riva och ta dit en mattläggare som spacklar och lägger matta. Förhoppningsvis >går det att skarva mot väggmattan på något sätt, annars är det lika bra att byta den också, det kostar inte så >mycket i sammanhanget.

Kan någon rekommendera en mattläggare i stockholm (norra)? Jag har träffat
kakelsättare som jag har hittat på Blocket men fick inte riktigt förtroende för någon av dom..

Tack förresten för alla hjälpsamma svar!
Om du renoverar utan att följa reglerna så kan du ju åka dit på riktigt, antingen för dolda fel (även om det är ovanligt att köpare vinner sådant) eller om föreningen stämmer dig för en "olovlig" renovering om det inte var utfört på rätt sätt.

Om en köpare köper nu i befintligt skick så är ju badrummet från 1972 (?) och därmed skall du inte behöva göra ngn utfästelse om läckage egentligen eftersom det kan förutsättas att ett badrum från 1972 inte följer modern standard.
I ärlighetens namn kan det ju vara juste att nämna att ngn läcka har förekommit - och då kommer ju problemet med värdet igen.

Lägger du in våtrumsmatta så kanske det är det bästa - men godkänd infästninge mot brunnen - tyvärr kan jag inte rekommendera ngn mattläggare (även om jag själv kommer ifrån Järfälla) dock
/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.