På vår äldre Cylinda 20002 tvättmaskin har jag upptäckt att det läcker lite vatten vid locket till avloppspumpen. Man kan se en droppe i nederkant av locket på bilden:

Vatten droppar från locket till avloppspumpen på en Cylinda tvättmaskin, synlig slitage och saknat filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O-ringen runt kanten på locket ser fin ut men är det ändå att byta den som är lösningen?
När jag nu tittar på sprängskissen för den här delen av tvättmaskinen upptäcker jag att vi tydligen saknar filtret. Så här ser vårt innanmäte ut (lite buckligt också):

Close-up av vit avloppspumplock på en Cylinda tvättmaskin, med en synbar vattendroppe och utan filter.
Skapa konto

och så här ser ritningen ut:

Sprängskiss av en tvättmaskins avloppspump med markerade komponenter och saknat filter.
Skapa konto

Kan man hitta ett lämpligt filter, eller modda på något vis? :D

Nu har jag löst läckaget. Det räckte inte med "enkel" rengöring utan behövde ta ättika och skrapa ordentligt på ytorna som ligger mot tätningsringen. Sedan blev det tätt och fint!

Om någon har tips på var man hittar lämplig sil så är jag fortfarande intresserad :)
(men det har ju iofs verkat funka hittills)

Just en sådan här maskin/pump har jag (TMC-4002-1,. Se min fråga om gammal Cylinda)

Jag kan inte hjälpa dig med ditt problem
men blev glad över bilden som stämmer med hur min gamla trotjänare ser ut. Bör kanske ställa frågan i min egen tråd, men undrar bara vad som finns till vänster i sprängskissen. Jag är så okunnig att jag inte vet vad som är själva pumpen. De små ”impellerbladen” som sitter innanför filtret verkar var för veka för att driva ut vattnet. Eller vad gör dessa snurrande vingar annars. Förlåt mitt intrång.

Hälsningar ”Hansens”
(problemet att få ut allt vattnet efter stopp "nånstans").

Vad jag vet så är det avloppspumpen som sitter här. Jag bifogar en pdf med teknisk sprängskiss för avloppspumpen.

Tack för sprängskissen. Nu ser jag hur det ser ut.
Får jag ställa ytterligare några frågor till dig som har nästan samma maskin som jag. Jag har tappat manualen.
1) Vid filtret till pumpen, innanför luckan; sitter ett snöre som försvinner uppåt och som fjädrar när man drar i det. Vad är det till för?
2) Tjocka slangen för vattnets utflöde sitter ju fast på maskinsidan. Kan man få bort slangen för att spola rent från rätt håll? Om något har fastnat. Sitter ju skruvar på maskinens baksidan. Blir slangen tillgänglig därifrån eller är det annat man kommer åt som kan förklara att en del vatten fortfarande är kvar i trumman efter tvätt?
Tack om du har tålamod med mig fortfarande. Eller om någon annan vet. Jag är okunnig som framgår.

1) är troligen nöd öppnare till luckan
t

Tyvärr har jag inte pysslat med avloppsslangen men jag tror du ganska lätt kan se hur det är draget om du skruvar av ovansidan på maskinen (och ev nåt mer) och kikar. Det är ganska enkelt att öppna upp. Jag bifogar bruksanvisning och pdf på hölje och slangar. Tyvärr har jag inte nummerförklaringarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.