Hej,

Vi håller på att beställa ett uterum,Pulpet, från Willab Garden. Det jag funderar på är bärlinan som skall fästas mot fasaden. Vi har ett modernt putsat hus, med träkonstruktion under putsen. Problemet är att jag har ingen aning vart jag kan fästa bärlinan på ett bra sätt och skulle gärna vilja undvika att göra hål i fasaden över huvudtaget.

Frågan är, hur stor risk det är för utböjning av uterummet om jag inte skruvar fast bärlinan utan låter den vila på stolparna och limmar fast den i fasaden? Jag har tänkt att försäkra med en, eller två, stolpar i mitten av bärlinan för att minska trycket mellan de två stolpar som de ritat ut.

Är detta möjligt eller skall jag helt enkelt bara sätta igång och skruva?

Mvh
Ola

• Ritning av ett modernt uterum med pulpet-tak, stora glaspartier och trästolpar, monterat mot en putsad fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett uterum från Willab Garden, som visar måtten på bärlina, stomme och dörrar mot fasaden.
    Skapa konto
  • Ritning av uterum från sidan med pulpet-tak, dimensioner och bärlinans position mot husväggen visas.
    Skapa konto
Vad skall uterumet stå på? Plintgrund, eller gjuten sula?
Överväg att bygga som ett fristående hus som förankras i befintligt men inte belastar befintligt med vikt.

L Leif i Skåne skrev:
Vad skall uterumet stå på? Plintgrund, eller gjuten sula?
Överväg att bygga som ett fristående hus som förankras i befintligt men inte belastar befintligt med vikt.
Plintar. Det kommer ligga mot två väggar i en L form. Det som är helt grått, vid ett fönster, kommer vara öppet mot andra väggen. Bygger jag fristående blir det inte bra då det är ett fönster från huset där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.