Kattfan Kattfan skrev:
Jordfelsbrytare går konstant sedan inatt, uteslutit allt utom bergvärme. Läckage under pumpen, lyfter loss panelen och hittar en droppande del, kan det vara boven till allt? Vill inte göra något tokigt så undrar om nån vet vad som är fel på denna. Delen sitter ihop med rödrandiga slangen, cirkulationspumpen när jag googlar på namnet.

Ska jag ringa rörmokarn?
Läckaget är säkert lätt fixat! Att pumpen står stilla är troligen att vridomställaren för varvtal på pumpen glappar. Sedan sitter det en motorkondensator på 5microF som åldras och tappar kapacitans. En sådan kostar en hundring. Hastighetsregleringen på kompressorn kan även den ge upp och då gäller exakt samma. Min kompressor stannade och jag bytte kondensator och byglade den dåliga omkopplaren körde ändå alltid på högsta fart.

13th Marine 13th Marine skrev:
Pumpen är en 130mm lång modell, men kräver troligtvis att man behöver byta cirkulationspumpens elkontakt.

Sen vet jag inte om denna pump tillhör de som kan få igentäppta slangar.
Det är mer eller mindre en klassiker på äldre IVT, med slangarna. Men om pumpen byts, så kan kolla insidan på dom samtidigt. Men då blir det lite mer jobb, med att stänga av allt och vatten rinner ur VP.
Lämpligt då med en röris.

M _Magnus L skrev:
Läckaget är säkert lätt fixat! Att pumpen står stilla är troligen att vridomställaren för varvtal på pumpen glappar. Sedan sitter det en motorkondensator på 5microF som åldras och tappar kapacitans. En sådan kostar en hundring. Hastighetsregleringen på kompressorn kan även den ge upp och då gäller exakt samma. Min kompressor stannade och jag bytte kondensator och byglade den dåliga omkopplaren körde ändå alltid på högsta fart.

• Närbild av ett kretskort med en grön yta och en röd komponent i mitten, monterad i ett svart plastfodral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kondensator inuti en svart elektrisk låda, ansluten med vita kablar, med specifikationer tryckta på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla tips! Ska testa byta packningen vid läckaget ikväll och om det inte funkar tar vi nog in en röris imorgon för byta och kontroll. Som nån skrev är det märkligt att jordfelsbrytare går såfort själva pumpen går igång, inte när kompressor eller nåt annat hoppar igång.

Kattfan Kattfan skrev:
Tack för alla tips! Ska testa byta packningen vid läckaget ikväll och om det inte funkar tar vi nog in en röris imorgon för byta och kontroll. Som nån skrev är det märkligt att jordfelsbrytare går såfort själva pumpen går igång, inte när kompressor eller nåt annat hoppar igång.
Felet var att cirkulationspumpen gett upp. Nu bytt och allting fungerar bra.
Tack för alla goda råd!

• Gilla
mxjolle och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.