Hej!
Har sedan husköp för ett år sedan även blivit ägare av en ivt greenline he c9 bergvärmepump från -24.
Under året som vi bott här så har trycket de röda expkärlet sjunkit från ca 1 bar till ca 0,8 bars tryck.
Bergvärmepumpen står i källaren och samtliga radiatorer står på markplan. Skulle vilja fylla på med vatten till 1 bar igen men blir osäker vilken ventil jag ska öppna för att fylla på.
Finns det någon med ett mer tränat öga som kan hjälpa mig på vägen?
Bifogar några bilder samt ett filmklipp hur rördragningarn ser ut från vattenmätaren. 😊
Har sedan husköp för ett år sedan även blivit ägare av en ivt greenline he c9 bergvärmepump från -24.
Under året som vi bott här så har trycket de röda expkärlet sjunkit från ca 1 bar till ca 0,8 bars tryck.
Bergvärmepumpen står i källaren och samtliga radiatorer står på markplan. Skulle vilja fylla på med vatten till 1 bar igen men blir osäker vilken ventil jag ska öppna för att fylla på.
Bifogar några bilder samt ett filmklipp hur rördragningarn ser ut från vattenmätaren. 😊
Obs. Har ringat in de ventiler som finns från inkommande vatten fram till pumpen.E Elfenbenet skrev:Hej!
Skruva mera. Den tar varmvatten och trycker in i returen. Får du för mycket ska säkerhetsventil öppna (typ 3 bar vill jag minnas).E Elfenbenet skrev:
Jag har öppnat den försiktigt. Ca ett varv. Kanske lite mer. Det känns som att ventilen är öppen men jag varken hör eller känner något typ av flöde. Manometern på exp kärlet rör sig inte heller. Men kanske harbjag inte öppnat ventilen tillräckligt?J jonaserik skrev:
Är helt oviss på området och har 0 erfarenhet sedan tidigare så ni får ursäkta möjligtvis dumma/konstiga frågor 😁
Bara fortsätt att öppna sakta, så börjar det nog att fräsa i ventilen.E Elfenbenet skrev:Jag har öppnat den försiktigt. Ca ett varv. Kanske lite mer. Det känns som att ventilen är öppen men jag varken hör eller känner något typ av flöde. Manometern på exp kärlet rör sig inte heller. Men kanske harbjag inte öppnat ventilen tillräckligt?
Är helt oviss på området och har 0 erfarenhet sedan tidigare så ni får ursäkta möjligtvis dumma/konstiga frågor 😁
Ett av rören från den delen ska vara kopplas på ett rör till värmen. Står säkert något om vilka som är vilka på uppsidan VP. Det är 2 rör som är för värmen och 2 rör för varmvatten och röret ska vara kopplar på något av dom för varmvatten/kallvatten.
Där är ventilen i närbild. Den sitter på ett rör som är märkt ”R” och på andra sidan sitter det på röret som kommer från inkommande vatten, vilket även fortsätter ner i pumpen.J jonaserik skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Det är den ventilen du ska använda för att fylla på.