Hej!
Har sedan husköp för ett år sedan även blivit ägare av en ivt greenline he c9 bergvärmepump från -24.

Under året som vi bott här så har trycket de röda expkärlet sjunkit från ca 1 bar till ca 0,8 bars tryck.
Bergvärmepumpen står i källaren och samtliga radiatorer står på markplan. Skulle vilja fylla på med vatten till 1 bar igen men blir osäker vilken ventil jag ska öppna för att fylla på.

Finns det någon med ett mer tränat öga som kan hjälpa mig på vägen?

Bifogar några bilder samt ett filmklipp hur rördragningarn ser ut från vattenmätaren. 😊

• Rörkopplingar och mätare för bergvärmepump i källare, med vita och kopparfärgade rör anslutna till blåmärkta ventiler längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallation i en källare med en kopparledning och ventil, ventilen markerad med röd cirkel.
    Skapa konto
  • IVT bergvärmepump är installerad i källaren, omgiven av kopparrör och ett rött expansionskärl. En ventil är markerad med en röd cirkel.
    Skapa konto
  • Gilla
Anton Hadir och 1 till
  • Laddar…
E Elfenbenet skrev:
Hej!
Har sedan husköp för ett år sedan även blivit ägare av en ivt greenline he c9 bergvärmepump från -24.

Under året som vi bott här så har trycket de röda expkärlet sjunkit från ca 1 bar till ca 0,8 bars tryck.
Bergvärmepumpen står i källaren och samtliga radiatorer står på markplan. Skulle vilja fylla på med vatten till 1 bar igen men blir osäker vilken ventil jag ska öppna för att fylla på.

Finns det någon med ett mer tränat öga som kan hjälpa mig på vägen?

Bifogar några bilder samt ett filmklipp hur rördragningarn ser ut från vattenmätaren. 😊
Obs. Har ringat in de ventiler som finns från inkommande vatten fram till pumpen.

borde väl vara svarta ratten ovanför pumpen ?

DonPablo DonPablo skrev:
borde väl vara svarta ratten ovanför pumpen ?
Har provat den men händer dessvärre ingenting när jag skruvar på ventilen..😬 hur ”känsliga” är dessa ventiler? Jag skruvade upp den drygt ett varv ca. Ingentiing hände

E Elfenbenet skrev:
Har provat den men händer dessvärre ingenting när jag skruvar på ventilen..😬 hur ”känsliga” är dessa ventiler? Jag skruvade upp den drygt ett varv ca. Ingentiing hände
Skruva mera. Den tar varmvatten och trycker in i returen. Får du för mycket ska säkerhetsventil öppna (typ 3 bar vill jag minnas).

J jhall skrev:
Skruva mera. Den tar varmvatten och trycker in i returen. Får du för mycket ska säkerhetsventil öppna (typ 3 bar vill jag minnas).
Okej. Man lär skruva några varv innan det öppnas med andra ord?😊

E Elfenbenet skrev:
Okej. Man lär skruva några varv innan det öppnas med andra ord?😊
Öppna bara så det hörs att det susar i ventilen ( pyspunka ) Håll koll på manometern, den ska stiga sakta och vid ca 0,8 -0,9 bar stänger du.

J jonaserik skrev:
Öppna bara så det hörs att det susar i ventilen ( pyspunka ) Håll koll på manometern, den ska stiga sakta och vid ca 0,8 -0,9 bar stänger du.
Jag har öppnat den försiktigt. Ca ett varv. Kanske lite mer. Det känns som att ventilen är öppen men jag varken hör eller känner något typ av flöde. Manometern på exp kärlet rör sig inte heller. Men kanske harbjag inte öppnat ventilen tillräckligt?
Är helt oviss på området och har 0 erfarenhet sedan tidigare så ni får ursäkta möjligtvis dumma/konstiga frågor 😁

E Elfenbenet skrev:
Jag har öppnat den försiktigt. Ca ett varv. Kanske lite mer. Det känns som att ventilen är öppen men jag varken hör eller känner något typ av flöde. Manometern på exp kärlet rör sig inte heller. Men kanske harbjag inte öppnat ventilen tillräckligt?
Är helt oviss på området och har 0 erfarenhet sedan tidigare så ni får ursäkta möjligtvis dumma/konstiga frågor 😁
Bara fortsätt att öppna sakta, så börjar det nog att fräsa i ventilen.

J jonaserik skrev:
Bara fortsätt att öppna sakta, så börjar det nog att fräsa i ventilen.
Ska testa.👍🏻 är det något som kan gå fel om det mot förmodan skulle vara fel ventil?

Ett av rören från den delen ska vara kopplas på ett rör till värmen. Står säkert något om vilka som är vilka på uppsidan VP. Det är 2 rör som är för värmen och 2 rör för varmvatten och röret ska vara kopplar på något av dom för varmvatten/kallvatten.

J jonaserik skrev:
Ett av rören från den delen ska vara kopplas på ett rör till värmen. Står säkert något om vilka som är vilka på uppsidan VP. Det är 2 rör som är för värmen och 2 rör för varmvatten och röret ska vara kopplar på något av dom för varmvatten/kallvatten.
Där är ventilen i närbild. Den sitter på ett rör som är märkt ”R” och på andra sidan sitter det på röret som kommer från inkommande vatten, vilket även fortsätter ner i pumpen.

• Närbild av en ventil på ett kopparrör märkt "R" och kopplat till inkommande vattenrör som fortsätter till en pump.
    Skapa konto
Det är den ventilen du ska använda för att fylla på.

Kan vara fel på ventilen också, vet flera som fått byta den, man skruvar upp, men inget händer.

var senast idag på en som inte funkade

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.