Jordfelsbrytare går konstant sedan inatt, uteslutit allt utom bergvärme. Läckage under pumpen, lyfter loss panelen och hittar en droppande del, kan det vara boven till allt? Vill inte göra något tokigt så undrar om nån vet vad som är fel på denna. Delen sitter ihop med rödrandiga slangen, cirkulationspumpen när jag googlar på namnet.
Ska jag ringa rörmokarn?
Ska jag ringa rörmokarn?
Redigerat:
Delen är en unionsventil som används för att stänga av när man behöver byta cirkulationspump. Men det låter konstigt att det där läckaget skulle få jordfelsbrytaren att lösa ut?
Fast nu när jag tittar noggrannare ser det ut som att läckaget kommer från själva pumpen. Eller läcker det ännu längre upp och rinner längs röret förbi pumpen?
Fast nu när jag tittar noggrannare ser det ut som att läckaget kommer från själva pumpen. Eller läcker det ännu längre upp och rinner längs röret förbi pumpen?
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Har du kvar något tryck i systemet? Ser ut som att det varit ett större läckage än det som syns från pumpen.
När löser JFB? Direkt när du startar värmepumpen, efter en kort stund när den ska starta eller kanske efter några timmars drift?
Du behöver isolationstesta komponenterna. Kommer troligtvis visa överslag med en multimeter.
När löser JFB? Direkt när du startar värmepumpen, efter en kort stund när den ska starta eller kanske efter några timmars drift?
Du behöver isolationstesta komponenterna. Kommer troligtvis visa överslag med en multimeter.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Läckaget är nog inifrån pumpen nu när jag tittat efter mer noggrant, inget vatten ovanför någonstans. Trycket är helt väck. 0 bar och går inte köra pumpen alls, går o starta ivtn som har en delar på 5 minuter för cirk-pumpen, men så fort pumpen ska starta så går jfb efter några sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Går cirkpumpen innan kompressorn försöker starta?
Cirkpumpen går inte alls, vid sista försöket till att köra igång så droppade det rejält med vatten där jag markerat på nya bilderna, nu är det inget tryck i systemet och vattnet är avstängt till bvpn. Tror inte det är nåt fel på kompressorn13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Låter ju som en kass cirkulationspump, går att byta som tur är.
Jag bytte på min, men fick byta kopplingarna runt om också då själva ventilen i dem inte blev tät när jag öppnade dem igen och läckte vid skruven.
Jag bytte på min, men fick byta kopplingarna runt om också då själva ventilen i dem inte blev tät när jag öppnade dem igen och läckte vid skruven.
Behöver jag ha en av exakt samma modell? Finns det nån guide att följa? Kopplingarna medföljer ej till pumpen alltså.
Är det något en vvsfirm fixar i ett nafs utan större kostnad? Vi står ju utan värme nu inför stundande fredag och helg tänker jag.
Är det något en vvsfirm fixar i ett nafs utan större kostnad? Vi står ju utan värme nu inför stundande fredag och helg tänker jag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Man kan tycka att en VVSare eller värmepumpstekniker skulle kunna hjälpa dig.
Ska ringa och höra med lokala firman som är IVT-certade (och även installerat anläggningen) om de kan ta en kik redan idag, tycker mig se att det är lite snett mellan pumpen och unionsventilen på nedre sidan. Kan det vara så enkelt att det är en packning som gått sönder och kan bytas ut?
Har trots allt fungerat utan problem i 20+ år.
Om en röris kommer och ordnar ett byte, så blir det en dyr pump, finns pumpar på Biltema för ca 1500kr som är lika bra och har många olika farter. Sen det med avstängarna, dom vrides med en insexnyckel. Skulle dom läcka när dom öppnas finns bot för det med, tillfällig tätning som håller i många år.
Du får mäta mellan centrum på dom stora muttrarna, om det är en 130mm eller 180mm byggmått på den.
Har du någon granne eller släkting nära, som vet vad verktyyg är, så är det lätt att byta.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/varme/cirkulationspumpar/
Du får mäta mellan centrum på dom stora muttrarna, om det är en 130mm eller 180mm byggmått på den.
Har du någon granne eller släkting nära, som vet vad verktyyg är, så är det lätt att byta.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/varme/cirkulationspumpar/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Kattfan skrev:
Ska ringa och höra med lokala firman som är IVT-certade (och även installerat anläggningen) om de kan ta en kik redan idag, tycker mig se att det är lite snett mellan pumpen och unionsventilen på nedre sidan. Kan det vara så enkelt att det är en packning som gått sönder och kan bytas ut?
Har svårt att se att en kass packning gör att JFBn går.
TS har ringat in vid själva drivsidans anslutning på undersidan. Det är en O-ring som tätning där och brukar inte börja läcka,men vem vet. Och dom är svåra att få som reservdel. Så ett byte av pumpen är klart bäst och inga bekymmer på flera år.
TS ska mäta pumpens längd och skaffa en ny. Säga till röris, att jag har fått en ny av en släkting, så ni ska bara byta pumpen.
TS ska mäta pumpens längd och skaffa en ny. Säga till röris, att jag har fått en ny av en släkting, så ni ska bara byta pumpen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Pumpen är en 130mm lång modell, men kräver troligtvis att man behöver byta cirkulationspumpens elkontakt.
Sen vet jag inte om denna pump tillhör de som kan få igentäppta slangar.
Sen vet jag inte om denna pump tillhör de som kan få igentäppta slangar.