Jag har köpt ett hus och har en IVT Greenline (Gammal) som nu börjat larma om Pressostat Hög. Provat att kvittera och starta om värmepumpen men fått reda på att jag behöver göra rent något partikelfilter.
Jag har hittat ett filter som jag gjort rent men det hjälpte inte och det ska tydligen finnas något annat. Jag har gått en timma och letat runt och i värmepumpen men kan inte lista ut vart det sitter. Någon med liknande pump som kan tipsa om vart det ska sitta? Bifogar bilder på hur det ser ut.
Jag har hittat ett filter som jag gjort rent men det hjälpte inte och det ska tydligen finnas något annat. Jag har gått en timma och letat runt och i värmepumpen men kan inte lista ut vart det sitter. Någon med liknande pump som kan tipsa om vart det ska sitta? Bifogar bilder på hur det ser ut.
Då är det filtret på Kb-sidan du letar efter, finns det något så sitter det på något av rören med svart isolering. Men det filtret har ingenting med Hp-larmet att göra.M MikaelSa skrev:
Är det golvvärme eller radiatorer i huset?
Det är ganska vanligt att slangarna i värmepumpen blir igensatta och behöver bytas/rengöras
Det är radiatorer, de är igång och luftade i hela huset. Vi hade tekniker här förra året som bytte två slangar till värmepumpen. Då varnade den för något med elkassett men det löste sig när slangarna byttesT tobbetk skrev:Då är det filtret på Kb-sidan du letar efter, finns det något så sitter det på något av rören med svart isolering. Men det filtret har ingenting med Hp-larmet att göra.
Är det golvvärme eller radiatorer i huset?
Det är ganska vanligt att slangarna i värmepumpen blir igensatta och behöver bytas/rengöras
Den slangen och en till byttes förra året. Är det lönt att försöka göra rent dem ändå eller är det tekniker som gäller?T tobbetk skrev:Då är det filtret på Kb-sidan du letar efter, finns det något så sitter det på något av rören med svart isolering. Men det filtret har ingenting med Hp-larmet att göra.
Är det golvvärme eller radiatorer i huset?
Det är ganska vanligt att slangarna i värmepumpen blir igensatta och behöver bytas/rengöras
Dom nya slangarna ska då inte vara problemet. Isofall är det den slang dom inte bytte. Ha för mig att det är tre slangar sammanlagt. Annars kan det ju vara något med växelventil som krånglar. Finns varmvatten så är det inte cirkulationspumpen iallafall som är felet
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Vår kunde trigga på pressostat hög när den körde varmvatten direkt efter att ha kört värmevatten länge.
Och eftersom det är en designmiss i värmepumpens rördragning så var det ofta den gjorde varmvatten.
Och eftersom det är en designmiss i värmepumpens rördragning så var det ofta den gjorde varmvatten.
Pressostat hög får man av ingen/dålig cirkulation på varma sidan.
igensatta slangar, inget lufttryck i expansionskärl, trasig/dålig cirkpump m.m.
Kolla växelventilen, är ju en honeywell original, om den inte är bytt.
igensatta slangar, inget lufttryck i expansionskärl, trasig/dålig cirkpump m.m.
Kolla växelventilen, är ju en honeywell original, om den inte är bytt.
Det är inte så att din växelventil har fastnat i öppet läge mot varmvatten?Det är den blå saken uppe till vänster.Tryck på armen på växelventilen några gånger.M MikaelSa skrev:
Hade samma larm på min IVT från 2011, fick byta cirkulationspump till köldbärarkretsen. Ca 7000 kr fattigare.
Tydligen vanligt fel när de gått ca 15 år.
Har också bytt slangarna till värmepaketet som det pratats om ..
Hoppas den går 10 år till nu utan reparationer.
Tydligen vanligt fel när de gått ca 15 år.
Har också bytt slangarna till värmepaketet som det pratats om ..
Hoppas den går 10 år till nu utan reparationer.









