Jag har köpt ett hus och har en IVT Greenline (Gammal) som nu börjat larma om Pressostat Hög. Provat att kvittera och starta om värmepumpen men fått reda på att jag behöver göra rent något partikelfilter.

Jag har hittat ett filter som jag gjort rent men det hjälpte inte och det ska tydligen finnas något annat. Jag har gått en timma och letat runt och i värmepumpen men kan inte lista ut vart det sitter. Någon med liknande pump som kan tipsa om vart det ska sitta? Bifogar bilder på hur det ser ut.
 
  • IVT Greenline värmepump installerad i ett hem, med fokus på komponenter och rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallation i ett hus med kopparrör, ventiler och en expansionskärl märkt "Varem". Beige målade väggar och tak syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem i källare med kopparrör och ventiler kopplat till IVT Greenline värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd expansionskärl med kopparrör och tryckmätare, del av värmesystem i hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Invändig bild av gammal IVT Greenline värmepump med synliga rör och elkablar, i sökandet efter ett partikelfilter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och ledningar i en IVT Greenline värmepump med blå ventil, visar insidan av en äldre värmepumpsenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IVT Greenline värmepump inuti ett hus. Kontrollpanel, rör och ventiler synliga. Används för knytning till diskussion om partikelfilter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Här sitter filtret
 
  • Rörsystem med ett rött expansionskärl och en markerad plats där ett filter sitter monterat i ett kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tobbetk skrev:
Här sitter filtret
Det filtret hittade jag och har gjort rent. Ska tydligen sitta ett till filter någonstans
 
T
M MikaelSa skrev:
Det filtret hittade jag och har gjort rent. Ska tydligen sitta ett till filter någonstans
Då är det filtret på Kb-sidan du letar efter, finns det något så sitter det på något av rören med svart isolering. Men det filtret har ingenting med Hp-larmet att göra.

Är det golvvärme eller radiatorer i huset?
Det är ganska vanligt att slangarna i värmepumpen blir igensatta och behöver bytas/rengöras
 
Det andra filtret har inte med pressostat hög att göra. Jag skulle kolla på flexslangarna inne i värmepumpen som på denna modell har en förmåga att bli tät
 
T tobbetk skrev:
Då är det filtret på Kb-sidan du letar efter, finns det något så sitter det på något av rören med svart isolering. Men det filtret har ingenting med Hp-larmet att göra.

Är det golvvärme eller radiatorer i huset?
Det är ganska vanligt att slangarna i värmepumpen blir igensatta och behöver bytas/rengöras
Det är radiatorer, de är igång och luftade i hela huset. Vi hade tekniker här förra året som bytte två slangar till värmepumpen. Då varnade den för något med elkassett men det löste sig när slangarna byttes
 
T tobbetk skrev:
Då är det filtret på Kb-sidan du letar efter, finns det något så sitter det på något av rören med svart isolering. Men det filtret har ingenting med Hp-larmet att göra.

Är det golvvärme eller radiatorer i huset?
Det är ganska vanligt att slangarna i värmepumpen blir igensatta och behöver bytas/rengöras
Den slangen och en till byttes förra året. Är det lönt att försöka göra rent dem ändå eller är det tekniker som gäller?
 
  • Flätad slang med koppling på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom nya slangarna ska då inte vara problemet. Isofall är det den slang dom inte bytte. Ha för mig att det är tre slangar sammanlagt. Annars kan det ju vara något med växelventil som krånglar. Finns varmvatten så är det inte cirkulationspumpen iallafall som är felet
 
T
Vad visar givare GT8/9 när kompressorn är igång ?

Är det stor skillnad så är det något som stryper flödet, är det liten skillnad så skulle det kunna själva hp-vakten som är dålig
 
Vår kunde trigga på pressostat hög när den körde varmvatten direkt efter att ha kört värmevatten länge.

Och eftersom det är en designmiss i värmepumpens rördragning så var det ofta den gjorde varmvatten.
 
Pressostat hög får man av ingen/dålig cirkulation på varma sidan.
igensatta slangar, inget lufttryck i expansionskärl, trasig/dålig cirkpump m.m.
Kolla växelventilen, är ju en honeywell original, om den inte är bytt.
 
T tobbetk skrev:
Vad visar givare GT8/9 när kompressorn är igång ?

Är det stor skillnad så är det något som stryper flödet, är det liten skillnad så skulle det kunna själva hp-vakten som är dålig
Vart läser jag av dem?
 
Vet inte om det påverkar något men varmvattnet i kranen har blivit otroligt mycket varmare under dagen (så varmt att man bränner sig).
 
M MikaelSa skrev:
Vet inte om det påverkar något men varmvattnet i kranen har blivit otroligt mycket varmare under dagen (så varmt att man bränner sig).
Det är inte så att din växelventil har fastnat i öppet läge mot varmvatten?Det är den blå saken uppe till vänster.Tryck på armen på växelventilen några gånger.
 
  • Blå växelventil uppe till vänster i ett värmesystem, med tank och kontrollpanel i en inomhusinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hade samma larm på min IVT från 2011, fick byta cirkulationspump till köldbärarkretsen. Ca 7000 kr fattigare.
Tydligen vanligt fel när de gått ca 15 år.
Har också bytt slangarna till värmepaketet som det pratats om ..
Hoppas den går 10 år till nu utan reparationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.