7 385 läst ·
62 svar
7k läst
62 svar
Läckage från diskmaskinen - vatten över hela köksgolvet
Ger man sig på en befintlig gammal installation träder man in i de nya "dagens" regler. Bara att se hur observanta försäkringsbolaget är. Vad folk tror här spelar ingen roll.M Mygelmeister skrev:
Tänkte samma mitt kök som jag renoverade var feån 74, med en facelift 2005 😄H hovapettson skrev:2005! Gammalt? Trodde du menade 1955. Vi har uppenbart helt skilda perspektiv, men skulle ni nu restaurera/renovera så blir detta startskottet. Lite tråkigt att det kommer en smula oplanerat, men så blir det ibland. Följ Oldboys rekommendationer så blir det bra. Steg ett är att riva upp golvet i köket för att inspektera. Ni får handdiska denna sommar, vilket är en trevlig sysselsättning.
Lycka till!
Tack ni för alla svar, det reder nog ut sig. Är inte en nervös person så det blir väl en helrenovering, om ni frågar min fru så är det det bästa utfallet. Så det beror ju på hur man ser på det
Har råkat ut för exakt samma sak, inga problem alls. Försäkringsbolaget kommer ersätta allt till 100% förutom maskinen och ytskiktet som det förmodligen blir 0kr på efter åldersavdrag. De ersätter även att bryta upp, torka ut och sätta tillbaka. Dvs det enda ni betalar för är golvet och diskmaskinen.
Varför diskutera it och dit. Jag hade en liknande vattenskada, ungefär samma ålder. Anmälde direkt till försäkringsbolaget. Fuktmätning, besiktning och hela skadan minus skälvrisk och litet åldersavdrag fick jag på försäkringen. Se inte försäkringsbolaget som en polis som letar fel, de är till för att hjälpa.
Kanske bör nämnas att jag har Länsförsäkringar med ett bemannat kontor på orten
De är inte till för att hjälpa… det är vinstdrivande företag som vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Många ärenden är tolkningsbara och då gäller det att läsa på och stå på sig.G G.L. skrev:Varför diskutera it och dit. Jag hade en liknande vattenskada, ungefär samma ålder. Anmälde direkt till försäkringsbolaget. Fuktmätning, besiktning och hela skadan minus skälvrisk och litet åldersavdrag fick jag på försäkringen. Se inte försäkringsbolaget som en polis som letar fel, de är till för att hjälpa.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Eftersom de olika länsförsäkringsbolagen ägs av försäkringstagarna, är det inte intressant att gå med vinst och om de gör det så delas vinsten ut till försäkringstagarna i form av bonus, lägre premie etc.P PHPersson skrev:
Sådana bolag kan ofta funka i början när det kanske var lite mer ideella krafter som drog igång det. Men ju längre tid det går desto mer av pengarna går till annat än vad det var tänkt för. Se bara på Röda Korset som plötsligt blev en guldgruva för styrelsen/ledningen. Tror du de som startade RK överhuvudtaget tog ut styrelsearvode? Efterhand tas dessa bolag över av giriga personer som inte har den idealitet som krävs i sådana bolag utan bara ser bolaget som en pengagenerator för den egna ekonomin. Min erfarenhet av LF är inte precis att de behandlar sina kunder som om de vore ägare.BirgitS skrev:
Fast det svaret har väl redan getts, eller anser du den obesvarad? Så då är det väl inget problem att lite närstående frågor diskuteras, eller?G G.L. skrev:
Varför kallar du det skrämselpropaganda? Det är rätt självklart att försäkringsbolagen prioriterar sin egen ekonomi framför kundens, tror man något annat är man otroligt naiv.
För att kunna gå vidare, är det ändå ganska praktiskt att veta vem man har att göra med. Moder Theresa eller Godon Gekko.G G.L. skrev:
Det är knappast skrämselpropaganda utan adekvat information. Exakt det TS efterfrågar. Eller hur?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Försäkringsbranschen är en prispressad marknad där folk byter från försäkringsbolag som är dyrare än andra. Det finns därför en naturlig kontroll av att priserna inte stiger utan anledning. Till skillnad från Röda korset.L lbgu skrev:Sådana bolag kan ofta funka i början när det kanske var lite mer ideella krafter som drog igång det. Men ju längre tid det går desto mer av pengarna går till annat än vad det var tänkt för. Se bara på Röda Korset som plötsligt blev en guldgruva för styrelsen/ledningen. Tror du de som startade RK överhuvudtaget tog ut styrelsearvode? Efterhand tas dessa bolag över av giriga personer som inte har den idealitet som krävs i sådana bolag utan bara ser bolaget som en pengagenerator för den egna ekonomin. Min erfarenhet av LF är inte precis att de behandlar sina kunder som om de vore ägare.
Det är ju försäkringsbolagens marknadsföring som gjort att det är som det är. Istället för att som tidigare premiera trogna kunder med t.ex. bonus för skadefria år så har man gått över till ett system där man bestraffar trogna kunder genom prishöjningar varje år som med råge överskrider inflationen. Vissa aktiva kunder kan säkert tjäna på detta genom att byta bolag varje år, men bolagen vet att den stora massan är segrörlig och med e-fakturor och autogiro m.m. så fattar nog inte ens många kunder att de blir blåsta. Ett girigt system som bygger på att blåsa sina trogna kunder. Just en snygg bransch. Och sen finns det folk här som tror att de vill sina kunders väl när de enbart vill ha sina kunders pengar.BirgitS skrev: