2 125 läst ·
45 svar
2k läst
45 svar
Läckage från diskmaskinen - vatten över hela köksgolvet
Sida 1 av 4
Godmorgon.
Imorse när sambon vaknade så hade det runnit ut vatten över hela köksgolvet från diskmaskinen(jag är borta på jobb). Hon torkade upp det snabbt och sen ringde hon mig, jag bad henne ta kort men det var ju redan försent.
Bad henne koppla bort diskmaskinen från vattnet och sen började jag anmälan till försäkringsbolaget.
Hon går några minuter ner till tvättstugan, där det nu droppar sakta från taket, vilket hon filmar.
Men då har jag några frågor.
1) Vi har en vattenvarnare som fungerar, men den hade jag vid väggen för jag trodde att det var så man skulle göra(alltså att vattnet skulle rinna mot den förhöjda kanten). Är detta mitt fel då från försäkringsbolagets sida?
2) När vi flyttade in så hade den tidigare gubben lagt droppskyddet så det gick in under det befintliga golvet. Så jag sågade då av en cm av skyddet som en quickfix så jag kunde lägga skyddet ovanpå golvet(laminat). Detta innan vi köpte nyttoch såklart sker detta, i min åsikt så påverkar detta inte funktionen. Men hur ställer sig försäkringsbolaget till detta tror ni?
Lite allmän info, köket och även diskmaksinen är väldigt gammalt och var planerat att renoveras kommande åren. Golvet under laminatgolvet är gammalt trä med springor i sig, helt otätt. Under golvet är det spån, så att det har droppat från taket under behöver inte vara så allvarligt. Vad är era åsikter?
Jag vet inte heller vad som har blivit fel med diskmaskinen, eller hur mycket vatten det gäller. Men när sambo öppnar diskmaskinen så är hela botten fylld med vatten. Men det är inte igenstoppad alls, kanske fel på någon sensor?
Tacksam för svar,
M.
Imorse när sambon vaknade så hade det runnit ut vatten över hela köksgolvet från diskmaskinen(jag är borta på jobb). Hon torkade upp det snabbt och sen ringde hon mig, jag bad henne ta kort men det var ju redan försent.
Bad henne koppla bort diskmaskinen från vattnet och sen började jag anmälan till försäkringsbolaget.
Hon går några minuter ner till tvättstugan, där det nu droppar sakta från taket, vilket hon filmar.
Men då har jag några frågor.
1) Vi har en vattenvarnare som fungerar, men den hade jag vid väggen för jag trodde att det var så man skulle göra(alltså att vattnet skulle rinna mot den förhöjda kanten). Är detta mitt fel då från försäkringsbolagets sida?
2) När vi flyttade in så hade den tidigare gubben lagt droppskyddet så det gick in under det befintliga golvet. Så jag sågade då av en cm av skyddet som en quickfix så jag kunde lägga skyddet ovanpå golvet(laminat). Detta innan vi köpte nyttoch såklart sker detta, i min åsikt så påverkar detta inte funktionen. Men hur ställer sig försäkringsbolaget till detta tror ni?
Lite allmän info, köket och även diskmaksinen är väldigt gammalt och var planerat att renoveras kommande åren. Golvet under laminatgolvet är gammalt trä med springor i sig, helt otätt. Under golvet är det spån, så att det har droppat från taket under behöver inte vara så allvarligt. Vad är era åsikter?
Jag vet inte heller vad som har blivit fel med diskmaskinen, eller hur mycket vatten det gäller. Men när sambo öppnar diskmaskinen så är hela botten fylld med vatten. Men det är inte igenstoppad alls, kanske fel på någon sensor?
Tacksam för svar,
M.
Att diskmaskinen är väldigt gammal och att ni planerat att renovera den kommande år gissar jag kan vara en stor nackdel så som försäkringsbolaget kan se det. Eftersom ni planerat att renovera den låter det som att maskinen inte bettet sig helt normal.
Sen låter det som att droppskyddet ligger med bakfall, i alla fall som jag tolkar din åtgärd med att kapa det och lyfta upp kanten över golvet?
Vet ej hur försäkringsbolaget ställer sig till vattenlarmet, är det ett krav i er försäkring att det ska finnas ett vattenlarm antar jag att försäkringsbolaget vill att det ska vara monterat korrekt.
Men hur som helst, det du bör göra är ju att just anmäla till försäkringsbolaget och se till att det påbörjas någon form av uttorkningsåtgärd.
Sen låter det som att droppskyddet ligger med bakfall, i alla fall som jag tolkar din åtgärd med att kapa det och lyfta upp kanten över golvet?
Vet ej hur försäkringsbolaget ställer sig till vattenlarmet, är det ett krav i er försäkring att det ska finnas ett vattenlarm antar jag att försäkringsbolaget vill att det ska vara monterat korrekt.
Men hur som helst, det du bör göra är ju att just anmäla till försäkringsbolaget och se till att det påbörjas någon form av uttorkningsåtgärd.
Produkter som diskuteras: "vattenlarm"
Vattenlarm för vitvaror Housegard
Ljud vid vattenläcka
150 kr inkl moms
Läs mer
Ja alltså pengarna för skadorna på laminatet och köket skiter jag i. Det är bjälklaget mellan som oroar mig.
Nä det är inte backfall, vattnet har runnit ut på laminatgolvet. Vattenvarnaren hade gått av om det va backfall då den läg längst ner
Nä det är inte backfall, vattnet har runnit ut på laminatgolvet. Vattenvarnaren hade gått av om det va backfall då den läg längst ner
Min fråga va egentligen om ni tror att försäkringsbolaget anser att funktionen av droppskyddet försvinner flr att jag har kapat av en cm
När monterades droppskyddet? Jag har för mig att de senaste reglerna för säker vatten kräver ett vattentätt tråg eller att golvet är vattentätt. Men gissningsvis är installationen äldre så den faller in under gamla standarder.
Oj ja det är gammalt som gatan, jag tror köket renoverades 2005. Diskmaskinen är också inköpt någonstans däromkring.
Golvskydden är ju inte 100% eller. På vår maskin läkte det så att det rann precis på kanten ab skyddet. Vattnet letade sig under och låg där ett bra tag för det kunde inte torka. Utan skydd hade vi nog klarat oss bättre den gången.
Jo visst kan jag åka iväg köpa ett nytt skydd. Men det blir ju otroligt misstänksamt at ha ett sprillans nytt droppskydd direkt efter anmält läckage
Medlem
· Västra Götaland
· 100 inlägg
Om det är bjälklaget du mest tänker på så är det inte ett stort problem. Hade det stått med vatten länge är det en sak men om det kan öppnas och torka omgående är det inget problem eller speciellt kostsamt.
Mer om källaren är nyrenoverad och du inte vill öppna underifrån.
Öppnar du uppifrån blir det ju en tidigarelagd köksrenovering som ni kanske vill undvika.
försäkringsbolaget kommer säkert ersätta för att öppna, torka ut men sen beroende på ålder väldigt låg ersättning för återställning. Bättre kanske att få en summa pengar och göra det själv
Mer om källaren är nyrenoverad och du inte vill öppna underifrån.
Öppnar du uppifrån blir det ju en tidigarelagd köksrenovering som ni kanske vill undvika.
försäkringsbolaget kommer säkert ersätta för att öppna, torka ut men sen beroende på ålder väldigt låg ersättning för återställning. Bättre kanske att få en summa pengar och göra det själv
Vad ska försäkringsbolaget göra?
Diskmaskinen är för gammal för att ge ngn ersättning.
Ni ska ju ändå göra om köket så det är väl bara att såga upp golvet och skyffla ut spånet så att bjälklaget torkar, vilket det kommer att göra snabbt.
Sedan antingen bara lappa ihop golvet temporärt tills ni är redo att renovera köket eller påbörja renoveringen lite tidigare än planerat.
Ingenting som kostar särskilt mkt.
Tar ni hand om vattenskadan direkt så minskar risken och omfattningen av ev mögel så att det inte är särskilt mkt extrajobb. Inte heller kostar lite ny isolering eller golvspån alt råspont särskilt stora summor.
Vad gäller det andra så skulle jag säga:
Vattenskydd under diskmaskin - check!
Vattenlarm under diskmaskin - check!
Allt annat är irrelevant.
Har ni tur så hjälper försäkringsbolaget till. Om inte så har ni lite pyssel under semestern. Se det från den ljusa sidan, det är antagligen billigare med lite rudimentärt byggmtrl än en rejäl semester för hela familjen... 😉🙃
Diskmaskinen är för gammal för att ge ngn ersättning.
Ni ska ju ändå göra om köket så det är väl bara att såga upp golvet och skyffla ut spånet så att bjälklaget torkar, vilket det kommer att göra snabbt.
Sedan antingen bara lappa ihop golvet temporärt tills ni är redo att renovera köket eller påbörja renoveringen lite tidigare än planerat.
Ingenting som kostar särskilt mkt.
Tar ni hand om vattenskadan direkt så minskar risken och omfattningen av ev mögel så att det inte är särskilt mkt extrajobb. Inte heller kostar lite ny isolering eller golvspån alt råspont särskilt stora summor.
Vad gäller det andra så skulle jag säga:
Vattenskydd under diskmaskin - check!
Vattenlarm under diskmaskin - check!
Allt annat är irrelevant.
Har ni tur så hjälper försäkringsbolaget till. Om inte så har ni lite pyssel under semestern. Se det från den ljusa sidan, det är antagligen billigare med lite rudimentärt byggmtrl än en rejäl semester för hela familjen... 😉🙃
Eftersom du är osäker på vad försäkringsbolaget kommer tycka så säger du så lite som möjligt och låter dem ställa frågorna. Börja bara väldigt kort med att beskriva vad som hänt (ex diskmaskinen gick sönder så det blev vatten på hela köksgolvet och sen droppade det från taket i källaren) och sen låter du försäkringsbolaget ställa frågor och svarar bara på precis det de frågar om. Frågar de ex "fanns det ett läckageskydd under?" så svarar du bara "ja" och inte "ja men det är kanske felmonterat". På så vis lägger du inte krokben för dig själv och ljuger inte.
2005! Gammalt? Trodde du menade 1955. Vi har uppenbart helt skilda perspektiv, men skulle ni nu restaurera/renovera så blir detta startskottet. Lite tråkigt att det kommer en smula oplanerat, men så blir det ibland. Följ Oldboys rekommendationer så blir det bra. Steg ett är att riva upp golvet i köket för att inspektera. Ni får handdiska denna sommar, vilket är en trevlig sysselsättning.M Mygelmeister skrev:
Lycka till!