J Jansson69 skrev:
Det viktiga är att ha en tejp som sluter tätt men en åldersbeständig plast duger kortare tid ifall du vill lokalisera läckaget med denna metod..
Jag köpte den där tejpen från motonet som jag skrev i första inlägget, tror den fungerar i så fall. Fick minusgrader så kanske bättre ordna detta till våren. Drar på plast när det inte är halt på taket för det lär väl pendla mellan minus och plus ett tag antar jag. Tack för svaret.

J
D Danne_malt skrev:
Jag köpte den där tejpen från motonet som jag skrev i första inlägget, tror den fungerar i så fall. Fick minusgrader så kanske bättre ordna detta till våren. Drar på plast när det inte är halt på taket för det lär väl pendla mellan minus och plus ett tag antar jag. Tack för svaret.
Har du en varmluftspistol så kan du ju värma det lilla som du ska tejpa..

plåtrickard plåtrickard skrev:
Är det en spikskalle man ser typ 30cm ner mitt i falsen på bild 2?
Det som är i mitten på den bilden är bara smuts. 😃 Annars är det skruvar men ingen sticker upp.

J Jansson69 skrev:
Har du en varmluftspistol så kan du ju värma det lilla som du ska tejpa..
Ok, blir det bättre fäste då typ, tejpen alltså? Jag har en.

J
D Danne_malt skrev:
Ok, blir det bättre fäste då typ, tejpen alltså? Jag har en.
Ja all tejp förstör bättre om det är torrt och varmare än det är ute nu😉

• Gilla
Danne_malt
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja all tejp förstör bättre om det är torrt och varmare än det är ute nu😉
Kommer vänta med allt tills det blir lite varmare, och om det skulle behövas, kan jag då borra ett litet hål i råsponten underifrån? Tänkte köra in en kamera i så fall för att se var läckan exakt kommer ifrån (ifall jag inte får stopp på den.) Ett litet hål på typ 15mm i diameter som man kan täppa igen efteråt är väl ingen fara, bara man inte borrar genom plåten. Eller är det så att plåten ligger helt mot råsponten ovanför och att detta inte går? Jag vill inte bara chansa.

J
D Danne_malt skrev:
Kommer vänta med allt tills det blir lite varmare, och om det skulle behövas, kan jag då borra ett litet hål i råsponten underifrån? Tänkte köra in en kamera i så fall för att se var läckan exakt kommer ifrån (ifall jag inte får stopp på den.) Ett litet hål på typ 15mm i diameter som man kan täppa igen efteråt är väl ingen fara, bara man inte borrar genom plåten. Eller är det så att plåten ligger helt mot råsponten ovanför och att detta inte går? Jag vill inte bara chansa.
Jag skulle inte borrat för chansen är minimal att du ser något samt risken för att skada dom vattentäta skikten är stor..

J Jansson69 skrev:
Jag skulle inte borrat för chansen är minimal att du ser något samt risken för att skada dom vattentäta skikten är stor..
Ok, tack. Då skippar jag det.

Hej igen

Någon som kan förklara varför inte en enda droppe sipprat in när all snö rann av taket.... och idag har det regnat måttligt ett par timmar, men inte heller nu har det regnat in. Fattar nada...? Kanske får avvakta ett spöregn för att se om det regnar in igen? Någon som har en ide vad detta magiska beror på? 😃

D Danne_malt skrev:
Någon som har en ide vad detta magiska beror på? 😃
Kan det bero på blåst? Vi hade en läcka som bara kom med kraftig vind från en viss riktning i kombination med kraftigt regn, hände typ 1-2 gånger per år.

M MWHN skrev:
Kan det bero på blåst? Vi hade en läcka som bara kom med kraftig vind från en viss riktning i kombination med kraftigt regn, hände typ 1-2 gånger per år.
Kan ju kanske vara det. Men tyckte inte det blåste innan snön kom när vi upptäckte det. Får hålla lite mer koll när det väl regnar. Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.