Hej

Fotot är uppifrån. Huvudbyggnad åt höger. Verandatak åt vänster.
Jag misstänker att läckan är här på bilden, kanske skruvhålet? Till höger är plåt från huvudbyggnaden som då går ner över verandataket till vänster.
Det är betongpannor längre åt höger som huvudtaket består av så att säga. Jag har rivit verandans undertake upp till råspont. Det rinner ner vatten längs regeln precis under det ni ser på bilden.

Är detta korrekt utförande mellan taken?

Jag har köpt nedan på två produkter på Motonet och tänkte försöka täta detta. Jag tar gärna emot tips mm på hur jag bäst går tillväga. Vill ju inte heller stoppa vattnet från att rinna nedåt längs taket. Tack!

- Tytan bitumen tätningsmassa svart.
- Tytan RS Tape tätningsband bitumen 100 mm x 10 m

Tack

Mvh Danne

• Närbild av en svart takplåt med ett skruvfäste. Där finns vatten, småsten och mossa i området runt plåten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte rätt ut, men skicka gärna lite mera övergripande bilder så att man ser mera av helheten.
Med vänlig hälsning, Masen

Ser som sagt inte rätt ut. Vad är det för lutning på de två taken?

Noramasen Noramasen skrev:
Ser inte rätt ut, men skicka gärna lite mera övergripande bilder så att man ser mera av helheten.
Tack för svar. Här kommer bild.

• Bild av tak med korrugerade takpannor, mossväxt och vattenpölar ovanpå svart plåtsektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Centano Centano skrev:
Ser som sagt inte rätt ut. Vad är det för lutning på de två taken?
Hej
Tack för svar. Jag vet inte lutningen men detta har iaf stått i flera år genom regn och rusk. Jag hoppas på att skruven är boven.

J
D Danne_malt skrev:
Hej
Tack för svar. Jag vet inte lutningen men detta har iaf stått i flera år genom regn och rusk. Jag hoppas på att skruven är boven.
Det skulle varit en tvärgående falsning mellan skivtäckningen och plåten som går under pannorna men inte så mycket att göra nu åt det..
Utan du får försöka att klegga igen läckaget med lämplig massa tänk bara på att plåten bör vara torr och rengjord innan du tätar..

J Jansson69 skrev:
Det skulle varit en tvärgående falsning mellan skivtäckningen och plåten som går under pannorna men inte så mycket att göra nu åt det..
Utan du får försöka att klegga igen läckaget med lämplig massa tänk bara på att plåten bör vara torr och rengjord innan du tätar..
Ok, tack. Tänker att jag skruvar upp skruven och kletar på under den där plåtfliken samt i hålet för skruven. Sedan på med skruven igen, eller kanske låta skruven sitta kvar med samma procedur med tätmassan.

J
D Danne_malt skrev:
Ok, tack. Tänker att jag skruvar upp skruven och kletar på under den där plåtfliken samt i hålet för skruven. Sedan på med skruven igen, eller kanske låta skruven sitta kvar med samma procedur med tätmassan.
Ja det är bra att lyfta på det och rengöra så att du får optimal tätning var inte blyg med tätningen speciellt när du lyfter så kan du få ordentligt emellan plåtarna..

J Jansson69 skrev:
Ja det är bra att lyfta på det och rengöra så att du får optimal tätning var inte blyg med tätningen speciellt när du lyfter så kan du få ordentligt emellan plåtarna..
Ok, tack. Jag ska ha det i åtanke. Får se om jag får användning för tejpen något. Kanske räcker med massan. Tack för svaren!

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Varifrån kan du konstatera att det är en skivtäckning? (Ser ut som en M82fals som är enbart klämd en gång tyvärr.) Samt att det skulle behövas en tvärfals? Om detta tak skulle utföras seriöst så skulle banden fortsätta upp under teglet med en anslutning som går under befintlig papp.
Och i detta läge som är nu så råder du till en enbart högst provisorisk lösning som inte håller med tiden även om man fyller huset med gucka.
Ta dit en riktig plåtslagare som löser det permanent och i detta läge så se till att klämma ihop falserna, och ifall konstruktionen mot befintlig tak tillåter så går det att komplettera med ny plåt som går under teglet.
Det kostar lite inledningsvis men det får man tillbaka med tätt tak jämförelsevis med gucka som är en fortsatt osäker variant som kommer att orsaka läckor framöver.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
J
Varifrån kan du konstatera att det är en skivtäckning? (Ser ut som en M82fals som är enbart klämd en gång tyvärr.) Samt att det skulle behövas en tvärfals? Om detta tak skulle utföras seriöst så skulle banden fortsätta upp under teglet med en anslutning som går under befintlig papp.
Och i detta läge som är nu så råder du till en enbart högst provisorisk lösning som inte håller med tiden även om man fyller huset med gucka.
Ta dit en riktig plåtslagare som löser det permanent och i detta läge så se till att klämma ihop falserna, och ifall konstruktionen mot befintlig tak tillåter så går det att komplettera med ny plåt som går under teglet.
Det kostar lite inledningsvis men det får man tillbaka med tätt tak jämförelsevis med gucka som är en fortsatt osäker variant som kommer att orsaka läckor framöver.
Någon slags skivtäckning tycks det vara, men ingen bandtäckning.
Ja visst hade en hel bandtäckning varit att föredra men då pratar vi om stora summor för att åtgärda ett veranda tak..
Veranda tak är oftast bristfälligt utförda i anslutning till bostadshusen då dess oftast utförs av icke hantverkare..

• Gilla
Danne_malt
  • Laddar…
Hej
Tack för ditt engagemang och svar. Jag kan inte så mycket om detta, och du har säkert 100% rätt för att få det helt perfekt. Men lite som du är inne på så är det en kostnadsfråga. Jag hade gärna fått detta helt korrekt utfört, men plånboken gillar inte riktigt det just nu. Jag håller med om att det jag kommer prova med gucka är en osäker variant som jag inte riktigt vet resultatet på. Tack för värdefull input i ämnet. Det uppskattas.

• Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Om jag istället väljer att tejpa över plast (typ svart sopsäck) över skruv och övergång mm, typ 20cm×30cm, bara för att kontrollera att läckan är där jag tror. Är det någon speciell plast som någon av er renommenderar då? Tack!

J
D Danne_malt skrev:
Om jag istället väljer att tejpa över plast (typ svart sopsäck) över skruv och övergång mm, typ 20cm×30cm, bara för att kontrollera att läckan är där jag tror. Är det någon speciell plast som någon av er renommenderar då? Tack!
Det viktiga är att ha en tejp som sluter tätt men en åldersbeständig plast duger kortare tid ifall du vill lokalisera läckaget med denna metod..

Är det en spikskalle man ser typ 30cm ner mitt i falsen på bild 2?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.