BirgitS
hellborg hillborg skrev:
Problemet är ett slitet parkettgolv från 1966 där all lack är borta av slitage. Endast 4 mm återstår av parketten, som har flera svåra fläckar.

Tanken var att slipa bort fläckarna försiktigt och reparera med hårdvax som smälts och appliceras på de ställen där fläckarna har slipats bort. Sedan lack på hela golvet, inklusive de ställen där vi har reparerat med hårdvax.
Nu är ju parkettgolvet i sig från början antagligen 25 mm tjockt men själva eklagret var kanske 5 mm från början (och resten furu lagd för att minimera rörelserna) så om 4 mm av eklagret återstår så är det en mycket stor andel och inga problem att slipa hela golvet om man vill eftersom en normal golvslipning tar bort mindre än 1 mm.

Så som jag har förstått det är reparationskiten till för att fylla gropar efter att golvet har blivit lagat och det är tänkt att man lägger på olika färger i flera lager för att få fram ett naturtroget mönster. Men om du slipar bort 1 mm av eken så är det ju fortfarande ekmönster så jag förstår inte riktigt hur du har tänkt med reparationsvaxet.

Om det är vattenskador som har gått ner väldigt långt i golvet, mer än någon mm, så kan man bleka den typen av fläckar med oxalsyra.

BirgitS BirgitS skrev:
Nu är ju parkettgolvet i sig från början antagligen 25 mm tjockt men själva eklagret var kanske 5 mm från början (och resten furu lagd för att minimera rörelserna) så om 4 mm av eklagret återstår så är det en mycket stor andel och inga problem att slipa hela golvet om man vill eftersom en normal golvslipning tar bort mindre än 1 mm.

Så som jag har förstått det är reparationskiten till för att fylla gropar efter att golvet har blivit lagat och det är tänkt att man lägger på olika färger i flera lager för att få fram ett naturtroget mönster. Men om du slipar bort 1 mm av eken så är det ju fortfarande ekmönster så jag förstår inte riktigt hur du har tänkt med reparationsvaxet.

Om det är vattenskador som har gått ner väldigt långt i golvet, mer än någon mm, så kan man bleka den typen av fläckar med oxalsyra.
Det är en fläck som har slipats ner ganska mycket och där finns inget ekmönster kvar. Därav tanken med reparationskit med vilken man kan få till liknande färg samt ådringen genom att applicera flera lager.

Övriga 4-5 fläckar har ekmönster kvar även efter slipning. Så kanske möjlig lösning är att köra reparationskit på den värsta fläcken och oxalsyra på de andra. Sedan lack på hela golvet.

BirgitS
Jag tror att Kährs skrev något om att byta ut ekbiten när skadan har gått så långt ner på sidan eller i guiden jag länkade till förut.

Oxalsyra är ett blekmedel så det är endast intressant om man har en mörk fläck.

hellborg hillborg skrev:
Vaxolja och hårdvax är väl två olika saker? Det är hårdvax som avses. Inte vaxolja.
Kanske behöver förtydligas:

Parkett från 1966. Ingen lack finns kvar. Ett antal mörka fläckar på parketten.
Tanken är att slipa bort de mörka fläckarna manuellt med sandpapper. Sedan använda en reparations-kit med hårdvax. Hårdvaxen kommer i bitar med olika färg. Man tar den som matchar bästvi färg, värmer biten med en tändare, droppar på och spacklar ut. Sedan får hårdvaxen torka.

Frågan är då om man sedan kan ha lack på det? För vi kommer ju lacka hela golvet.
Jo det är jag som missförstod det hela. Det är tydligen inte riktigt vax i Kahrs hårdvax. Lite som oljefärg där man kan tvätta penseln med vatten.

Jag skulle dock rekommendera att inte använda denna hårdvax på trä. Det finns många alternativ som är bättre lämpad. Tex Osmo woodfiller.

J J Vos skrev:
Jo det är jag som missförstod det hela. Det är tydligen inte riktigt vax i Kahrs hårdvax. Lite som oljefärg där man kan tvätta penseln med vatten.

Jag skulle dock rekommendera att inte använda denna hårdvax på trä. Det finns många alternativ som är bättre lämpad. Tex Osmo woodfiller.
Fast Osmo Woodfiller är väl mer för små sprickor? Snarare än fläckar om 100x100 mm. Vilket det handlar om i detta fall.

hellborg hillborg skrev:
Fast Osmo Woodfiller är väl mer för små sprickor? Snarare än fläckar om 100x100 mm. Vilket det handlar om i detta fall.
Det vore intressant att se resultatet av försöket vid 100x100mm stora lagningar med vilket fyllmedel som helst. Känns som att det är dax för ett nytt golv istället.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
hellborg hillborg skrev:
Mitt tips är att du tar ut en duktig golvslipar som får kika på golvet och om det går att byta de skadade partierna, det behöver inte bli så dyrt men blir otroligt mycket bättre om det är såna ytor som du nämner ovan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.