26 056 läst ·
41 svar
26k läst
41 svar
Läcka i Baxi Bonus 30
Ja, jag vet att det är att fuska med kylartätning. Straffet kom snabbt, läckaget redan på väg tillbaka. Ville köpa lite tid bara!
Har också kontaktat Baxi och bett dem om instruktioner om hur jag skall laga läckan. Skall bli intressant att höra vad de svarar.
Tja, det är väl bara att börja planera jobbet!!
Har också kontaktat Baxi och bett dem om instruktioner om hur jag skall laga läckan. Skall bli intressant att höra vad de svarar.
Tja, det är väl bara att börja planera jobbet!!
Jaha, då blev det dags igen att kavla upp armarna igen och jobba lite! I onsdags fick jag skära upp pannan igen för att svetsa igen en likadan läcka som förra gången 
Den här gången var det på höger sida vid bärskenan för flambaljan. Det gick att följa sprickan i kanten av svetsen där dom punktat skenan. Området har dessutom hårt anfrätts av läckaget så plåten var jäkligt tunn. Förbannade panna, 7 år gammal och nu svetsad 2 gånger!
Den här gången var det på höger sida vid bärskenan för flambaljan. Det gick att följa sprickan i kanten av svetsen där dom punktat skenan. Området har dessutom hårt anfrätts av läckaget så plåten var jäkligt tunn. Förbannade panna, 7 år gammal och nu svetsad 2 gånger!
Redigerat:
Bars Leaks höll pannan tät i tre månader men nu läcker den igen. Tänkte klara mig april ut med att sätta in ett uppsamlingskärl under läckan. 2-3 liter efter varje eldning men tätnar när pannan kallnat. Ställer av den i början av maj och förbereder en seriös lagning (som P.R. beskrivit - tänker dock hoppa över de två första sätten!) <br>Fick pratat med en servicekille på Baxi som faktiskt medgav att man kände till problemet och att man hade provat att laga den. "Bara några enstaka bland alla tillverkade" hävdade man och försökte få mig att köpa en ny Baxipanna i st f att laga den. Men nog kommer jag att laga, betydligt mindre jobb än att byta!!<br>Hör av mig igen när kommit igång med jobbet.
Gäller nog att slipa ur och lägga en ordentlig svets vid varje punktsvets. Sprickindikering är nog inte fel, får se om jag kan få tag på grejorna som behövs. Kan man köpa det någonstans till överkomligt pris?
Förmodligen ett genomgående problem, den som svetsat vid tillverkningen har nog inte känt till effekten av att lämna en häftsvets på det där sättet. Jag har tur att någon annan ligger steget före när det gäller reparation.
Är det svårt att få ur bottenstenarna utan att förstöra dem?
Förmodligen ett genomgående problem, den som svetsat vid tillverkningen har nog inte känt till effekten av att lämna en häftsvets på det där sättet. Jag har tur att någon annan ligger steget före när det gäller reparation.
Är det svårt att få ur bottenstenarna utan att förstöra dem?
http://www.bycotest.se/index.php?page=sverigeclassic350 skrev:
Nu är sprickan i min panna svetsad! Våndades något innan jag verkligen tog itu med jobbet.
Började med att montera en ventil på utloppssidan av pannan så att jag skulle kunna isolera den från resten av värmesystemet, annars hade jag fått problem med värme och varmvatten om jobbet skulle dra ut på tiden.
Tack vare de bra råd som den, inom området nu välmeriterade P.R, lagt in på detta forum hade jag det väl förspänt.
Jag började med att lossa alla anslutningar samt demontera luckor och plåtar på framsidan.
Lossade överplåten, behövs om man vill komma åt lyftöglorna. Se bara till att vara försiktig med kapillärröret till rökgastemperaturen!
Tog ur bottenstenarna och isoleringen, vilket var lite klurigt om man vill få ut allt återanvändbart skick.
För att lägga ner pannan använde jag en motorlyft (till bil) vilket fungerade utmärkt. Pannan tippades framlänges och fick landa på ett par ordentliga träklossar. Skar upp ett ordentligt hål i botten med vinkelslip (tigersåg fungerade inte alls) så att jag kom åt sprickan som fanns i svetsen vid inre, högra hörnet av listen för flamtråget. Tydliga tecken på att det rostat runt sprickan.
Slipade ur ordentligt och sedan begick jag mitt lilla misstag försökte MIG-svetsa! Baxi hade föreslagit detta. Hade kanske fungerat bra för ett svetsproffs, men för mig blev det jobbigt. Svårkontrollerat och fruktansvärt lätt att kortsluta munstycket. Kom efteråt på att P.R rekommenderat pinnsvets, men själv skulle jag nog ta till gassvetsen om det skulle bli aktuellt igen (gud förbjude!). Kanske inte så vackert, men efter många svetsar och urslipningar verkade det bli ganska bra. Svetsning av den upptagna luckan gick bra liksom resten av återmontaget och inkopplingen.
Pannan har nu varit i bruk i två veckor och jag förväntar mig att den skall fungera bra och länge nu.
Undrar jag hur många som ger sig på ett sådant jobb?? Men, jag tror jag sparat en hel del på det genom att jag slipper byta panna!!
Och tack P.R för dina goda råd som gjorde att jag vågade mig på detta jobb.
Började med att montera en ventil på utloppssidan av pannan så att jag skulle kunna isolera den från resten av värmesystemet, annars hade jag fått problem med värme och varmvatten om jobbet skulle dra ut på tiden.
Tack vare de bra råd som den, inom området nu välmeriterade P.R, lagt in på detta forum hade jag det väl förspänt.
Jag började med att lossa alla anslutningar samt demontera luckor och plåtar på framsidan.
Lossade överplåten, behövs om man vill komma åt lyftöglorna. Se bara till att vara försiktig med kapillärröret till rökgastemperaturen!
Tog ur bottenstenarna och isoleringen, vilket var lite klurigt om man vill få ut allt återanvändbart skick.
För att lägga ner pannan använde jag en motorlyft (till bil) vilket fungerade utmärkt. Pannan tippades framlänges och fick landa på ett par ordentliga träklossar. Skar upp ett ordentligt hål i botten med vinkelslip (tigersåg fungerade inte alls) så att jag kom åt sprickan som fanns i svetsen vid inre, högra hörnet av listen för flamtråget. Tydliga tecken på att det rostat runt sprickan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipade ur ordentligt och sedan begick jag mitt lilla misstag försökte MIG-svetsa! Baxi hade föreslagit detta. Hade kanske fungerat bra för ett svetsproffs, men för mig blev det jobbigt. Svårkontrollerat och fruktansvärt lätt att kortsluta munstycket. Kom efteråt på att P.R rekommenderat pinnsvets, men själv skulle jag nog ta till gassvetsen om det skulle bli aktuellt igen (gud förbjude!). Kanske inte så vackert, men efter många svetsar och urslipningar verkade det bli ganska bra. Svetsning av den upptagna luckan gick bra liksom resten av återmontaget och inkopplingen.
Pannan har nu varit i bruk i två veckor och jag förväntar mig att den skall fungera bra och länge nu.
Undrar jag hur många som ger sig på ett sådant jobb?? Men, jag tror jag sparat en hel del på det genom att jag slipper byta panna!!
Och tack P.R för dina goda råd som gjorde att jag vågade mig på detta jobb.
Suck, det var tydligen inte OK att kopiera in ett word-dokument
Tack!
Då är det bara att vänta in sprickan på andra sidan ;-)
Nä, skämt åsido; hoppas du slipper den. Det är ett j*a jobb att fixa sådant här skit. Min håller ihop än så länge. Har inlett vintersäsongen med att skippa veden (ved-leverantören kom aldrig...!) Kör med pellets istället denna vinter. Det är troligen lite mer skonsamt mot plåten i pannan iaf.
Kan tillägga att jag avstod från att svetsa själv, tog hjälp av brorsan min som är svetsproffs till yrket med licens på allt möjligt.... Hade jag fumlat själv så skulle MIG-svetsen körts...
Då är det bara att vänta in sprickan på andra sidan ;-)
Nä, skämt åsido; hoppas du slipper den. Det är ett j*a jobb att fixa sådant här skit. Min håller ihop än så länge. Har inlett vintersäsongen med att skippa veden (ved-leverantören kom aldrig...!) Kör med pellets istället denna vinter. Det är troligen lite mer skonsamt mot plåten i pannan iaf.
Kan tillägga att jag avstod från att svetsa själv, tog hjälp av brorsan min som är svetsproffs till yrket med licens på allt möjligt.... Hade jag fumlat själv så skulle MIG-svetsen körts...
Hej , Har en fråga till dig P.R ang. hur stort fyrkantigt hål man behöver kapa upp i botten på pannan för att komma åt bra med slipning och svetsning precis på samma ställe du och fler råkar ut för ,hörnan ( höger sida ) vid skenan som håller asklådan ? , bedrövligt på en baxi bonus 2006 års modell. Hoppas du läser detta trots att Tråden är gammal
MvH Nicke
MvH Nicke
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Usch vilken läskig tråd jag lider med er som har plåtpannor, men jag tycker att 10 - 15 år också är för lite.P.R skrev:Att sprickan uppstår just där kan kanske bero på närheten till svetsen vid innermanteln. Avståndet är relativt kort och plåten har ju minimalt utrymme att röra sig på. Svetsfogen lär ju inte röra sig... Just därför är jag inte heller helt förtjust i det faktumet att det lagts bred fog på ställen där jag först trodde läckan befann sig, jag har ju flyttat och minskat rörelseförmågan i plåten q(;^p
Jag har inte pratat med Baxi sedan läckan avslöjats och även om dom har 5 års garanti(?) så har jag överstigit den med flera dagar
En panna skall hålla iaf 10-15 år utan behov av svetsjobb om jag får tycka till. Minst! Det här jobbet har tagit mig många timmar och mycket besvär att åtgärda. Bara att koppla ifrån och vicka ned ~450 kg panna är ett skitjobb som min rygg inte behöver![]()
Det skitjobb som det är att tippa pannan upp och ner, tycker jag att man med fördel kan byta ut mot att bära/ hugga/såga eller ta ner och hem, lite extra ved och i lugn och ro elda i en problemfri och långlivad järnklump.