Hej
Osäker på om denna hör hemma i denna forumdel men jag chansar.
Jag har ett hus från 1907 som vi renoverar bit för bit.
När jag rev bort en gammal platsbyggd garderob kom en bit av murstocken fram med vad jag antar är en gammal anslutning från en kamin en gång i tiden.
Hålet var proppat med gammalt tidningspapper och bös.
Planen är att klä in denna vägg med pärlspont.
Hur bör jag hantera detta innan jag bygger för det? Ska man sätta igen hålet med något mer permanent? Och isf vad?
Behövs även att murstocken i sig sättas för på något sätt eller räcker det att regla upp och sätta pärlspont utanför?
Vi har inga planer på att någonsin ha någon kamin eller spis i detta rum.
Osäker på om denna hör hemma i denna forumdel men jag chansar.
Jag har ett hus från 1907 som vi renoverar bit för bit.
När jag rev bort en gammal platsbyggd garderob kom en bit av murstocken fram med vad jag antar är en gammal anslutning från en kamin en gång i tiden.
Hålet var proppat med gammalt tidningspapper och bös.
Planen är att klä in denna vägg med pärlspont.
Hur bör jag hantera detta innan jag bygger för det? Ska man sätta igen hålet med något mer permanent? Och isf vad?
Behövs även att murstocken i sig sättas för på något sätt eller räcker det att regla upp och sätta pärlspont utanför?
Vi har inga planer på att någonsin ha någon kamin eller spis i detta rum.
Du får inte panela dikt emot en murstock. Inte heller klä in den med brännbara skivor. Jag skulle mura igen hålet och putsa murstocken. Med vanligt murbruk. Troligen kalkcementbruk. Eldfast bruk använder man bara på vissa utsatta platser i själva eldstaden.
Hej, Tack för svar.H heimlaga skrev:
Kommer inte sätta panel rätt mot murstocken, men det har suttit in garderob i trä mot den senaste trettio åren så tror inte det varit något problem.
Men är eldfast bruk direkt olämplig för detta eller bara onödigt dyr? Den lockar då den finns i 5 kg förpackning och inte 25 som "vanligt" bruk verkar ligga på.
Det har inte brunnit så det har inte varit något problem. Man kan bygga skorstenen av trä om man vill och tills det brinner är det inget problem.A aps44 skrev:Hej, Tack för svar.
Kommer inte sätta panel rätt mot murstocken, men det har suttit in garderob i trä mot den senaste trettio åren så tror inte det varit något problem.
Men är eldfast bruk direkt olämplig för detta eller bara onödigt dyr? Den lockar då den finns i 5 kg förpackning och inte 25 som "vanligt" bruk verkar ligga på.
Skulle det ha brunnit skulle det troligen ha varit mycket svårt att få ut på någon försäkring.
Klicka här för att svara