Hej Jag har ett annat problem med vårt ERE3500X kylskåp... allt fungerar perfekt, skåpet är tyst, displayen visar ingen felkod etc... Problemet är att tempen i skåpet är ojämn! +8 till 9 C högst upp mitten kanske +4 till 5 C
och längst ner nästan 0 till 1 C Har fått frysskador på vissa grönsaker ( paprika) längst ne i lådorna...
Displayen är på +6C Jag höjde lite så att jag kunde kompensera kylan där nere....

Nån idé ? Vad kan det vara och hur hjälper man av detta?

Tackar för all hjälp i förhand
 
P
köldmedelsläcka
 
Hej jag har läst igenom rätt många trådar och jag har förstått att du vet vad du pratar om! Detta gör mig orolig och ledsen:(

1 Kompressor går inte för jämnt 2 fläkten susar ljudlöst ( vet dock inte hur starkt den skall blåsa..)

Längst ner är temp,är närmast noll och högst upp 8-9 + grader och i mitten mit i mellan ... Hur kan det vara kompressor trötthet? skulle inte kompressoren gå för hela tiden?
3 Köldmedieläckage skulle inte detta förorsaka att hela skåpet blir för varmt?

Jag har hoppats på temp sensor eller nåt som felkälla....
Är det så som du säger , ja då återstår bara att köpa nytt eller?
 
Ja, en sak till : halmstrå?
Hur kan jag kolla om fläkten går som den skall? Finns det nåt knep?
 
P
L lajo92 skrev:
Ja, en sak till : halmstrå?
Hur kan jag kolla om fläkten går som den skall? Finns det nåt knep?
titta på den när dörren öppnas
 
P
L lajo92 skrev:
Hej jag har läst igenom rätt många trådar och jag har förstått att du vet vad du pratar om! Detta gör mig orolig och ledsen:(

1 Kompressor går inte för jämnt 2 fläkten susar ljudlöst ( vet dock inte hur starkt den skall blåsa..)

Längst ner är temp,är närmast noll och högst upp 8-9 + grader och i mitten mit i mellan ... Hur kan det vara kompressor trötthet? skulle inte kompressoren gå för hela tiden?
3 Köldmedieläckage skulle inte detta förorsaka att hela skåpet blir för varmt?

Jag har hoppats på temp sensor eller nåt som felkälla....
Är det så som du säger , ja då återstår bara att köpa nytt eller?
grejen är den att förångaren som sitter under fläkten börjas fyllas underifrån därför får kallast där när det är brist på gas. men med tanke på åldern kan det även vara kompressorn som inte orkar hålla fullt tryck utan bara räcker till början på förångarens slingor
 
electroluxaren skrev:
titta på den när dörren öppnas
Tack, men det syns ju inte och jag kan känna med handen att det kommer svag kalluft ...
Skulle det hjälpa att om fläkten inte funkade?
 
P
L lajo92 skrev:
Tack, men det syns ju inte och jag kan känna med handen att det kommer svag kalluft ...
Skulle det hjälpa att om fläkten inte funkade?
nej
 
En sista kontrollfråga enligt dig då finns det inget att göra? Återstår bara att köpa nytt?
Tack
 
P
L lajo92 skrev:
En sista kontrollfråga enligt dig då finns det inget att göra? Återstår bara att köpa nytt?
Tack
man kan byta kompressor och förångare men frågan är om det finns delar kvar
 
Ok, tack för synpunkter och hjälpen
Ha det bra
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.