Hej alla,
Har en Thermia Atria vatten/ luft 2010 som fått lite fnatt. Isade igen för en månad sedan, rejält så jag tog loss fläktblad mm för att få ut isklump trots plusgrader ute.
Efter det gick den bra…tills idag. Samma sak is och brine sjunker snabbt -23 när den går i värmepump läge. Vid tillsats läge så går den upp och som vanligt. Är det sensorn som jag inte hittat än men som bråkar och behöver bytas. Så ’enkelt’ eller vad kan det vara?
Tackar / Claes

• Kontrollpanel på en Thermia Atria värmepump, visar temperaturdata för framledning, returledning, varmvatten och brine.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Temperaturdisplay på Thermia Atria värmepump visar diverse temperaturer, inklusive "Brine In" -7°C och "Brine Ut" -10°C.
    Skapa konto
  • Frost och isbildning i en värmepump från Thermia Atria 2010, med synliga metallkomponenter och fläktblad.
    Skapa konto
Verkar som att pumpen för brain inte går som den ska. Dåligt flöde, KB kyls kraftigt och antar en låg minustemp. Är en stor tempskillnad mellan fotona. Foto på typ för KB-pumpen är bra.

J jonaserik skrev:
Verkar som att pumpen för brain inte går som den ska. Dåligt flöde, KB kyls kraftigt och antar en låg minustemp. Är en stor tempskillnad mellan fotona. Foto på typ för KB-pumpen är bra.
Hej, ja det låter rätt. Jag har luftat den nedre cirk pump. Tror att det är den som cirkulerar brain. Den går dock när jag kör i värmepump läget. Om det är för lite köldmedel i och måste fyllas på?
Det kom knappt någon vätska när jag skruvade ur skruven vid luftning. (allt avstängt då dock)

• Cirkulationspump med kablar och rör i en värmepumpsinstallation.
    Skapa konto
  • Öppen panel av en värmepump med synliga elektriska komponenter och rörledningar, samt varningsskyltar för högspänning.
    Skapa konto
Jepp KB måste det finnas och vara lite tryck på. Nu är det KB ut till utedelen och någon manometer finns nog inte, så svårt att säga något. Kan även vara en givare i utedelen som bråkar ( inget ovanligt ) så den inte känner av ordentligt för att avfrosta. Men den delen ligger utanför mig i vetskap.
Finns nog dom som bättre på det på forumet, kanske kommer in någon nu, så lite is i magen ska du ha.
Annars blir det Qvantum att kontakta.

• Gilla
CMW
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.