Halloj...

Har ett 80cm IKEA metodskåp som jag tänkte ha lite Sonos Connect:AMP och hemma server i. Men det kan ju vara bra med kylning, eller i alla fall ventilation så får dom egenkyla.

Jag har ju förberett lite grand, se bild nedan. Har fixat hål i skivan och satt ett rostfritt galler. Sedan har jag ventilationssockel införskaffad.

Tänkt material i skåpet: 6 x Sonos Connect:AMP, 1 x mediaserver, 1 x 24-portars switch, 1 x Telia Internet Dataomvandlare.

Räcker det med att ta bort bakpartiet på skåpet, så blir det egenventilation? Eller borde jag ha någon fläkt?

2013-09-15 22.48.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mmmm, vattenmelon!

Du bör ha en eller flera fläktar där, känns som att det kan bli ganska instängt annars.

Flera fläktar så går det att köra lägre varvtal för att sänka ljudnivån.

VikHe skrev:
Mmmm, vattenmelon!

Du bör ha en eller flera fläktar där, känns som att det kan bli ganska instängt annars.

Flera fläktar så går det att köra lägre varvtal för att sänka ljudnivån.
Finns det några bra fläktar som går tyst? Datorfläktar?

• Gilla
Björn Andres
  • Laddar…
tronen skrev:
Finns det några bra fläktar som går tyst? Datorfläktar?
Noctuas NF-P12 t.ex. Kostar lite extra, ful färg, men tysta(st?). Skaffa varvtalsregulator så kan du trimma in fläktarna. Driv med en överbliven 12v eladapter.
Jag har en fläkt under och en upptill på sidan av ett IKEA-skåp. Rejält med hål i varje hyllplan.
Det drar in en del damm, så idealiskt skulle vara att ha ett filter på inluften och skapa övertryck genom högre varvtal där.

En enkel tumregel är, om apparaturen du "stänger in" har en fläkt måste du ha en fläkt som suger in eller blåser ut luft, har apparaturen ingen fläkt räcker det med "självdrag".

Lägg ett dammfilter på insuget!

Jag seriekopplade två vanliga 12V datorfläktar på en gammal 16V strömadapter och de snurrade då tyst och fint. Jag lade en mutter för 6mm bult mellan fläkt och golv så fläkten höjdes upp ca. 4 mm och där klippte jag till ett vanligt dammsugarfilter och kilade in som dammskydd.
Man kan köpa dammskyddskassetter eller fläkt med inbyggt skydd om man tycker det är en bättre lösning... :)

Se till att det finns en termometer i skåpet....helst inte varmare än 23-25 grader....

anders07 skrev:
En enkel tumregel är, om apparaturen du "stänger in" har en fläkt måste du ha en fläkt som suger in eller blåser ut luft, har apparaturen ingen fläkt räcker det med "självdrag".

Lägg ett dammfilter på insuget!

Jag seriekopplade två vanliga 12V datorfläktar på en gammal 16V strömadapter och de snurrade då tyst och fint. Jag lade en mutter för 6mm bult mellan fläkt och golv så fläkten höjdes upp ca. 4 mm och där klippte jag till ett vanligt dammsugarfilter och kilade in som dammskydd.
Man kan köpa dammskyddskassetter eller fläkt med inbyggt skydd om man tycker det är en bättre lösning... :)
Kanske koppla in en dammsugare som fläkt? :)

Tack för alla tips. Jag ska montera några datorfläktar i skåpen, och installera en termometer. Sen får vi se hur det går...

Så här blev det. Baserat på att jag har två 80cm skåp från IKEA.

- Ventilationsgaller från IKEA både i sockel och i bänkskiva.
- 4 x 12cm ultratysta datorfläktar.
- 1 x DC 12v transformator från Teknikmagasinet

Borrade hål i bottenplan utanför sockel, 6 stycken mindre hål per skåp. Större hål för kabelgenomföring och ventilation i samtliga hyllplan, förutom i bottenplan.

Klippte av förlängningskabeln till fläktarna i ändan och började mäta upp för att veta vilka kablar som + och - från transformatorn ska kopplas mot. Hittade en kombination av svart och gul som var 0.6 Mohm och dom andra hade 6+ Mohm, så antog att det var svart och gul som var den vinnande kombinationen. Klippte av transformatorkabeln. Den med vit rand var - och den helsvarta var +. Testade svart-gul och gul-svart och det visade att svart ska kopplas mot + och gul mot -.

Skalade av trådarna och isolerade bort de två andra kablarna från fläkten. Använte en vanlig sockerbit där jag tvinnade ihop alla svarta från de fyra fläktarna och de gula på samma sätt. I andra ändan kopplade jag in + resp - från transformator. Testkörde och konstaterade att alla fläktarna funkade.

Notering: de fläktar jag köpte har även ett extra motstånd som kan kopplas mellan transformator och fläkt om man vill ha lägre fläkthastighet (tystare fläkt). Jag har inte kopplat in det ännu då jag vill mäta lite temperaturer innan jag gör något sådant.

Då min stenskiva är en tunn kompisitskiva så kapade jag till en kompakt spånskiva som var en cm större än hålet. Sedan gjorde jag hål för fläkten och använde dubbelhäftande installationstejp (spegeltejp) efter att jag skruvat fast fläktarna i spånskivan. Borrade ett hål genom skåpen för kabelgenomföring av fläktkablarna.

Märker att mina sonos connect:ampare inte är lika varma som dom brukar, så något verkar det ha gjort :) Några bilder ser ni också här. Fult, men funktionellt :)

2013-10-29 00.34.32.jpg
Skapa konto
2013-10-29 00.34.12.jpg
Skapa konto
2013-10-28 21.17.27.jpg
Skapa konto

Bara en lite reflektion, först stänger man in pryttlarna i ett tätt skåp, sedan måste man ändå öppna upp och tom sätta fläktar.

Är grejorna så fula att man inte tål att se dem? Tänk även att fläktarna och transformatorn ger värme och att vartalsreglera med motstånd?

Protte

prototypen skrev:
Är grejorna så fula att man inte tål att se dem? Tänk även att fläktarna och transformatorn ger värme och att vartalsreglera med motstånd?
Grejerna är inte så fula. Men det är mycket skit som ska dit :)

6 x Sonos Connect:AMP
1 x Telia Fiberconverter
1 x Cisco Linksys Router
1 x D-Link 24 portars gigabit switch
1 x Media/Backup server
1 x Dataserver (företag)
1 x TV box
1 x Minidisplay för konsolaccess till servrar

Eventuellt också:

1 x Satelitbox

Känner inte för att ha dom liggande i det öppna och samla damm. Sen förstör det utseendet på vårt "cleana" designtänk (läs fruns)...

prototypen skrev:
Tänk även att fläktarna och transformatorn ger värme och att vartalsreglera med motstånd?
Fläktarnas och transformatorns värme är väldigt liten i jämförelse med de övriga apparaturerna.

Vi har beställt en thermistor som vi tänkte testa som varvtalsreglator, spännande teknikfix :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.