hempularen skrev:
Det handlar väl framförallt om att se till att tömma skåpet innan man kallställer huset.
I ett dåligt isolerat fritidshus utan möjlighet till rimlig underhållsvärme på minst 10 grader blir stugan kallställd utan att för den sakens skull vara stängd för säsongen. Lösningen här blir väl att försöka hålla köksdelen på 10 grader tills man stänger för säsongen.

När jag är i stugan på senhösten, vintern eller tidig vår då brukar jag förvara matvarorna i en vanlig box ute med kylklampar. Kylskåpet håller jag avstängt. I början slog jag på skåpet på helgen för att sedan stänga av det igen, men fick sedan reda på att kompressorn inte mår så bra av att ständigt arbeta upp från rumstemparur till kyltemperatur.

Intressant problem detta! :)

Mina föräldrar hade ett liknande dilema. Skulle ersätta sin gamla energislukande frys med en modern energibesparande. Problem uppstod när de blev varse att den moderna frysen inte kunde stå i det ouppvärmda garaget, som brukligt var. Plats ordnades för frysen inne i bostadsdelen (där den inte precis pryder sin plats). Frågan som kom upp var huruvida någon energi alls sparades efter detta byte. Morsan räknade ut (hur hon nu gjorde det) att det måste dra mera ström att hålla frystemperatur i ett utrymme som håller + 18 grader än i ett utrymme som håller ett par grader över 0. Hennes lösning blev att ha den gamla frysen i garaget igång på vintern och endast använda den nya frysen på sommaren (med påföljd att innehållet måste flyttas vår och höst).:D

Finns det numera inga kylskåp/frysar som klarar att stå i kalla utrymmen?

Redigerat:
Väcker liv i den här gamla tråden för att fråga om någon har hittat en modell av kyl/frys som är anpassad för fritidshus, dvs som klarar temperaturer under +10 C.

Nimajneb skrev:
Om man bara tar kylskåpet så är det väl bara att koppla in ett termostatuttag som slår ifrån under tex 10gr.

Typ en sådan.
[länk]

Själv har jag liknande från Conrad men för annat syfte.
Tack för snabbt svar! Men jag förstod nog inte riktigt. Om man har en grej som slår ifrån, vad händer då med matvarorna i kylen? Slås strömmen på igen om det blir varmare? Och går det att ha detta på en kombinerad kyl/frys?

Den jag har väljer man vid vilken temp den skall slå på resp slå av.
Man kanske då väljer att den ska slå av vid 8 grader i rummet och slå på vid 10grader.
Om det blir kallare än 8grader så blir ju hela huset ett kylskåp.

För en frys funkar det naturligtvis inte om man slår av vid 8 grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.