Hej,

Jag har en vattenslang som går till en kyl/frys som är inkopplad på följande vis (se bild). Skulle vilja sätta en ballofix där så att jag enkelt kan stänga av vattnet vid behov. Vet inte riktigt vad det är för storlek på gängor m.m. Någon som har tips på vad jag behöver inhandla för att få till detta?

Hälsingar Linus

• VVS-koppling med ansluten vattenslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Linus Norén Linus Norén skrev:
Hej,

Jag har en vattenslang som går till en kyl/frys som är inkopplad på följande vis (se bild). Skulle vilja sätta en ballofix där så att jag enkelt kan stänga av vattnet vid behov. Vet inte riktigt vad det är för storlek på gängor m.m. Någon som har tips på vad jag behöver inhandla för att få till detta?
Det ser ut rent ockulärt att du har ett 12x15x12 T-rör från Vatette
Jag skulle vilja påstå att så är fallet.
Bekräfta!

Om det är så bör du köpa dessa produkter för att komma vidare som du beskriver:

RSK: 1946087
Dubbelmutter 15 Vatette Krom

RSK: 8547011
Minikulventil 15XR15 planända.

• Gilla
Linus Norén
  • Laddar…
Tackar!

Vet inte om det är 12x15x12, svårt att ta reda på ut att skruva isär allt antar jag?

Får se om jag får tag på produkterna du skrev och testa.

Hur får jag av den nedre delen där plastslangen sitter fast? Skruvar jag på den snurrar slangen med och vrids?

Krilleman
Linus Norén Linus Norén skrev:
Hur får jag av den nedre delen där plastslangen sitter fast? Skruvar jag på den snurrar slangen med och vrids?
Den här "muttern" skruvar då på för att lossa slangen:

Muttern på en vattenkoppling markerad med röd linje, använd för att lossa slangen.
Skapa konto

Krilleman Krilleman skrev:
Det ser ut rent ockulärt att du har ett 12x15x12 T-rör från Vatette
Jag skulle vilja påstå att så är fallet.
Bekräfta!

Om det är så bör du köpa dessa produkter för att komma vidare som du beskriver:

RSK: 1946087
Dubbelmutter 15 Vatette Krom

RSK: 8547011
Minikulventil 15XR15 planända.
Krilleman Krilleman skrev:
Den här "muttern" skruvar då på för att lossa slangen:

[bild]
Tackar för hjälpen!

Löste problemet med en sådan här: RSK-Nr: 854 69 43 Vatette Kulventil G15 Utvändig rörgänga x Invändig rörgänga, lite Loctite 55 och behöll mässingsdelen.

Var tvungen att skruva av den nedre delen närmast plastslangen och dra loss den innan jag kunde skruva av något annat så att inte slangen vreds och blev deformerad. Fatta inte att jag missade det först. :)

• Vatette Kulventil G15 monterad på metallrör, med en beige mässingsdel och vit slang ansluten nedtill.
    Skapa konto
Redigerat:
vissa av de där kopplingarna till det smala plaströret är ökända för att släppa plötsligt, med stora vattenskador som följd. man kan minska riskn med en tryckreducerare, men bäst är en vakt som automatiskt stänger vid både dropp och plötslig tryckreduktion.

• Gilla
Linus Norén
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
vissa av de där kopplingarna till det smala plaströret är ökända för att släppa plötsligt, med stora vattenskador som följd. man kan minska riskn med en tryckreducerare, men bäst är en vakt som automatiskt stänger vid både dropp och plötslig tryckreduktion.
Den här satt iaf som berget. :)
Men ja funderar på någon sensor som larmar om det blir blött.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.