Martin_B
Var kan jag köpa kvalitetsskruvtvingar till bra priser?

Vill inte ha någon klen Biltema- eller Rusta-kvalité.

Den enda riktiga kvalitetsskruvtving som jag känner till, är Bahco's skruvtvingar med plasthandtag. Bessey gör ju visserligen också extremt bra tvingar, men jag gillar inte den typen riktigt.

Tyvärr är bägge dessa märken grymt dyra! Flera hundra kronor för EN stackars skruvtving.

Det svider ju rätt ordentligt att betala kanske runt 1200 kr (i bästa fall) för fyra stackars Bahco tvingar i mellanstorlek, när man kan få t.ex. en fin Blå Bosch vinkelslip för det priset. Tvingarna är ju ändå ganska lättillverkade och består mestadels av gjutjärn. Ingen elektronik, växellåda eller något annat högprecisionskrävande inbyggt.

Så var hittar jag kvalitétsskruvtvingar, helst med plasthandtag, till överkomliga priser?

Sökord: Bahco, Bacho

Jag har köpt tvingar på i huvudsak 3 ställen:

1) Begagnade (loppisar framförallt, även blocket och tradera): Olika typer av svetstänger, limknektar, vanliga skruvtvingar i alla möjliga storlekar (enbart äldre modeller mkt bahco men även ett svenskt märke som jag inte känner igen - "JF BW", även någon bessey samt ett par omärkta där det endast står "made in west germany" - dock är även de bra. De flesta har varit rostiga och skitiga - bara att putsa/måla så har de blivit hur bra som helst), limklämmor.

2) Biltema. Biltemas enhandstving som är en besseykopia. Utmärkt tvingar där jag inte har haft något att klaga på över huvud taget. Dock har biltema dubblat priset på dem nu, kostar runt 300kr för den största tror jag - se dessa trådar för mer info: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/86069-tving-fran-biltema.html http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/72692-fetool-snabbtvingar.html

3) Byggahus gruppköp av Bessey parallelltvingar. http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/117871-gruppkoep-parallelltvingar.html

Jag köper inte billiga tvingar, vare sig nya eller begagnade då jag tycker att de allt som oftast är alldeles för dåliga. Sen undviker jag också att köpa bahco, bessey etc tvingar nya då de är alldeles för dyra...och eftersom de är svåra att slita ut så tycker jag att det är utmärkt att köpa dem begagnade. Parallelltvingarna var ett undantag då jag inte har sett dem begagnade någonstans.

Redigerat:
Martin_B
Begagnade Bahcotvingar tycker jag är ett bra alternativ och har själv letat efter ett tag. Men svårt att hitta.
De väldigt få jag har hittat har varit snea eller med spruckna handtag m.m.
Antar att jag har haft otur :)

Förstår inte varför just (kvalitéts)tvingar skall vara så grymt dyra! Det är ju bara några bitar metall ihopmonterat, mer eller mindre.

Är snabbtvingar ett alternativ tycker jag du ska kolla in Irwin Quickgrip (och gärna XP modellen).
Har sett att bla XL bygg har sålt Quickgrip, minns inte om det var XP eller vanliga, men båda är fina tvingar.

XL Bygg hemma på gatan har Irwin Quickgrip, både vanliga och XP-modellen. Jag äger själv ett par XP-tvingar (USA-köpta dock) och de är verkligen ruskigt bra snabbtvingar. Dock tycker inte jag att snabbtvingar alltid kan ersätta skruvtvingar.

Irwin Quickgrip XP är starka, men de är rätt bulkiga får man väl säga. Jag har några vanliga Irwin som är riktigt trevliga däremot.

Faktiskt föll jag till föga i somras och köpte fyra enhandstvingar från Best Tool på Ö&B för 38kr styck och de har varit över förväntan. Bättre än tidigare från samma ställe. De har jag till saker där det inte krävs full kraft och där det kan komma färg och annat på tvingen.

Satsa på begagnat annars, det är inte så svårt att göra nya handtag till tvingarna heller.

Jag tycker nog att biltemas blå TUV-tvingar funkar alldeles utmärkt. I synnerhet om man ser till priset. Jag brukar plocka på mig ett par varje gång jag tvingas åka dit.

///j

Martin_B
jomany skrev:
Jag tycker nog att biltemas blå TUV-tvingar funkar alldeles utmärkt. I synnerhet om man ser till priset. Jag brukar plocka på mig ett par varje gång jag tvingas åka dit.

///j
De är ju fruktansvärda rent ut sagt. Klena och snea. ... ja, snea blir de väl för att de är så klena, att de t.o.m. blir snea av att folk test-drar de i affären.

För övrigt vill jag inte ha enhandstvingar i detta läge, utan klassiska skruvtvingar vilka jag kan dra åt ordentligt.

Förresten har nog Felder Sverige en tvingvagn, eller rättare sagt Swedendro som säljer dem här. De borde rimligtvis sälja tvingar styckevis etc. också.

Martin_B
Ser för övrigt att Clas Ohlson säljer Cocraft tvingar med 10 års garanti. Har aldrig känt på de tvingarna, men de finns inte i riktigt rätt storlek.

I vilket fall som helst är de ju grymt billiga om man ser till garantin. Frågan är bara om de verkligen är så kraftiga och tåliga, som t.e.x. Bahco's tvingar. 10 års garanti kan betyda mycket, som t.ex. garanti på tillverkningsfel och materialfel, sådant som ändå upptäcks snart efter köp.

Undrar vad Cocraft är för märke, låter nästan som att det är Clas Ohlsons egna märke. C och O som i Clas Ohlson.

Cocraft är Classes egna märke. Ytterligare en variant av kinaprodukter...

Martin_B
Mr Handyman skrev:
Förresten har nog Felder Sverige en tvingvagn, eller rättare sagt Swedendro som säljer dem här. De borde rimligtvis sälja tvingar styckevis etc. också.
Tack för tipset. Kollade precis och det stämmer bra. De har tvingar. Dock verkar de vara lika dyra som Bahco, så då spelar det ju ingen roll.

Då kan man kanske istället fråga sig, var de billigaste Bahco tvingarna finns? Jag har då inte kommit under 300 kr per tving (modell 420-120-250, alternativt 420-120-300) med frakt och moms inkluderat. Billigaste stället jag har sett säljer de för ca. 260 kr inkl. moms, men då tillkommer administrationsavgift på sådär 120-125 kr, plus frakt på jag vet inte hur många hundra. Så då blir de svindyra ändå.

Borde rimligtvis finnas något ställe som säljer de för runt 200 kr tycker jag. Kanske bara i mitt drömscenario.

Martin_B
phl skrev:
Cocraft är Classes egna märke. Ytterligare en variant av kinaprodukter...
Misstänkte det ja... suck.

Martin_B
Vad gäller kvalité, hållbarhet och spännkraft (trycktålighet). Vilket av följande märken håller högst klass?

1. Bahco modell 420
2. Bessey
3. Irwin Pro Clamp M
4. Luna (Miki m.m.)
5. Teng Tools
6. andra märken?

Jag vet inte om det är exakt de modellerna av bessey och bahco som jag har, men jag kan intyga att samtliga bessey och bahcotvingar jag äger på alla sätt har uppfyllt allt jag kräver av en tving, och jag är kräsen. Finns det någon skillnad mellan dem så är den nog helt irrelevant för de allra flesta användare.

Irwin och teng tools har jag inte provat.

Miki har jag testat lite i affären och det verkade rappligt och billigt, inget som imponerade.

Angående övriga märken så rekommenderar jag gamla svensktillverkade tvingar märkta JF BW-2. Jag vet inte vilket fabrikat det är, men bra är de i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.