23 763 läst ·
68 svar
24k läst
68 svar
Kvalitets-skruvTVINGAR till bra pris?
Absolut! Man får en helt annan kraft när man håller i och drar med tvåkomponentsmaterial.Daniel_N skrev:
Vi är flera pers här som undrar om kvalitén och priserna på tidigare nämnda märken. Tvingar är ju något man använder väldigt ofta inom bygg och annan snickeri, men även vid metallarbeten.
Jag skall använda de till alla nämnda arbeten, så det är till att de är rejäla. Jag driver dock ingen industri, så det är inte så att jag vill investera i tvingar för tusentals kronor
I samband med funderingarna kring parallelltvingar så frågade jag efter detta och fick till svar:Daniel_N skrev:
Bessey G16H - 452,20 SEK
Bessey G25H - 600,95 SEK
(ink moms, frakt 190
Det borde väl vara dessa som ligger närmast om jag minns rätt. Biltema tvingarna var väl 160 resp 250 dom också. Så, Bessey = ca dubbla priset.
Har fortfarande inte bestämt hur jag skall göra...
I det fallet hade jag garanterat köpt biltema, har inte hittat det minsta lilla fel på dem än så länge.jac skrev:I samband med funderingarna kring parallelltvingar så frågade jag efter detta och fick till svar:
Bessey G16H - 452,20 SEK
Bessey G25H - 600,95 SEK
(ink moms, frakt 190
Det borde väl vara dessa som ligger närmast om jag minns rätt. Biltema tvingarna var väl 160 resp 250 dom också. Så, Bessey = ca dubbla priset.
Har fortfarande inte bestämt hur jag skall göra...
Jo, självklart. Jag har 2 stora och 2 små från Biltema och de fungerar perfekt även om jag inte använt dem så jättemycket.Daniel_N skrev:
Jag var lite oklar - mitt "problem" är att jag skall beställa några parallelltvingar typ:
? x KR30-2K
? x KR60-2K
2 x KRV100-2K
2 x KRV150-2K
1 x Ramset KP
2 x Vinkeladapter KR-AS
At lägga GH tvingarna ovanpå detta blev lite väl dyrt. Nu funderar jag på hur jag skall göra med de mindre i listan ovan. Skippa?Köpa? Hur många? GH istället? Köpa trisslotter för pengarna istället?
Det är kanske lite OT för denna tråden men hur tänkte du när det gäller de mindre KR? Kan de ersätta skruv/snabb tvingar? KR tvingarna är ju faktiskt billigare än GH tvingarna inser jag först nu.
För min del (som redan hade dels GH i 3 storlekar, dels en massa vanliga skruvtvingar, dels en massa limknektar) så köpte jag KR för att de verkar så smidiga just vid snickerier. Jag kommer inte att använda dem till bygg och svets. GH däremot är ju betydligt smidigare (KR är stora och tunga i jämförelse) och används hos mig överallt (snickeri, bygg, svets etc).
Egentligen så hade jag velat ha en jätteuppsättning KR, men på grund av att de ska betalas också så valde jag att köpa enbart de mindre, 30 samt 60cm. Detta eftersom jag redan har limknektar från 90cm och uppåt, och för att jag har kommit fram till att jag alltid sträcker mig efter den minsta tvingen som klarar av jobbet. I en första tanke så kände jag att det är smartast att köpa de stora KR/KRV tvingarna - de klarar ju även av små spännvidder - men å andra sidan så föredrar jag alla gånger att arbeta med små smidiga tvingar. Att välja 30-tvingarna betyder såklart att de kommer att vara för korta ibland, men där de räcker till kommer de att vara mycket smidigare och trevligare att jobba med. Och riktiga limknektar slits i princip aldrig ut, så för de långa längderna kan man hitta sådana begagnade på blocket etc.
Egentligen så hade jag velat ha en jätteuppsättning KR, men på grund av att de ska betalas också så valde jag att köpa enbart de mindre, 30 samt 60cm. Detta eftersom jag redan har limknektar från 90cm och uppåt, och för att jag har kommit fram till att jag alltid sträcker mig efter den minsta tvingen som klarar av jobbet. I en första tanke så kände jag att det är smartast att köpa de stora KR/KRV tvingarna - de klarar ju även av små spännvidder - men å andra sidan så föredrar jag alla gånger att arbeta med små smidiga tvingar. Att välja 30-tvingarna betyder såklart att de kommer att vara för korta ibland, men där de räcker till kommer de att vara mycket smidigare och trevligare att jobba med. Och riktiga limknektar slits i princip aldrig ut, så för de långa längderna kan man hitta sådana begagnade på blocket etc.
Uppsala? Varför drar du inte ner till Maskin o Verktyg som slumpar ut originalen - Bessey KliKlamp - för nästan halva priset? De skulle tydligen utgå ur sortimentet. Det var lite utplockat, men jag köpte på mig ett par för 145 kr/st + moms. Minns inte storleken, men alla låg däromkring i pris.Mikael_L skrev:
Dessutom utförsäljning just nu på deras vanliga Bessey enhandstvingar från 135 kr istället för 230. Bläddra här: http://www.uppsalamaskin.se/bolag/images/kampanj/BL0903_UMV_small.pdf
/A
Biltemas tvingar är inte kopior av Kliklamp utan av Bessey GH. GH (samt biltemas) är mycket kraftigare och spänner hårdare än kliklamp. Dock är de också tyngre. Men det är tvingar för lite olika ändamål.Alko skrev:Uppsala? Varför drar du inte ner till Maskin o Verktyg som slumpar ut originalen - Bessey KliKlamp - för nästan halva priset? De skulle tydligen utgå ur sortimentet. Det var lite utplockat, men jag köpte på mig ett par för 145 kr/st + moms. Minns inte storleken, men alla låg däromkring i pris.
Dessutom utförsäljning just nu på deras vanliga Bessey enhandstvingar från 135 kr istället för 230. Bläddra här: [länk]
/A
Någon som vet hur besseys enhandstvingar är? De ser rätt klena ut, men bessey brukar ju vara riktigt bra grejor.
Köpte ett par nyss (för att komplettera mina nya Kliklamps ) och de känns mycket gedigna, med en smart knapp för att lossa mothållet o byta mellan sprid o klämfunktion (hur ofta iofs...) istället för vingmutter eller vad det brukar vara. Riktigt bra tryck på dem känns det som jämfört med min biltema dito. "EZS" hette dem, 2000 N i tryck. Och visst är kvalitén fin, men det är ju liksom inte samma skillnad mot Biltema/Jula-modellerna som mellan säg Bruksbo och Festool sticksåg typ, om ni fattar.Daniel_N skrev:Biltemas tvingar är inte kopior av Kliklamp utan av Bessey GH. GH (samt biltemas) är mycket kraftigare och spänner hårdare än kliklamp. Dock är de också tyngre. Men det är tvingar för lite olika ändamål.
Någon som vet hur besseys enhandstvingar är? De ser rätt klena ut, men bessey brukar ju vara riktigt bra grejor.
/A
Redigerat:
Lite sent svarat angående JP's tvingar. Men grymt bra är de. Jag har själv några sådana gamla. JP BW-1, BW-3 samt BW-4.
De har ju rejäla skruvar med 17mm diameter.
Sådana tillverkas väl inte längre?
JP, vad står det för? Finns företaget kvar tro?
De har ju rejäla skruvar med 17mm diameter.
Sådana tillverkas väl inte längre?
JP, vad står det för? Finns företaget kvar tro?
Redigerat:
Qickgrip XT säger jag bara, självklart beroende på användningsområden men kan årligt talat knappt förstå hur ma kunde få ihop ett hus utan dom...