Idag när jag hjälpte till med att sätta upp ett tak över ett cykelställ vid ungarnas förskola (föräldradrivet så där av att jag smög ut ur min grotta :D) Då jag skulle klämma ihop två brädor med en snabbtving (noname från CO 4pack) ja då sprack den TREDJE, som tur var så fanns det en riktig snickare också och han tog fram en tving och klämde åt, dj-lar vad den satt, jag frågade vart han hade köpt den... Biltema!

Är det någon som har testat dessa eller var det bara en engångs händelse att de har lyckats? :confused:

• tving.jpg
De finns tyvärr inte längre i sortimentet...

EDIT: Sorry, det gör de visst de, har tydligen kommit tillbaka igen. Jag ska omedelbart köpa en rejäl uppsättning. Här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/72692-fetool-snabbtvingar.html#post496432 pratade vi om samma snabbtving. Efter att ha sett hur man kunde använda dem till festools skenor tänkte jag handla, men fick till svar på biltema att de var slut och inte skulle komma tillbaka, då de var på väg ut ur katalogen.

De nye svarte med blått klemhåndtak på biltema var noe skikkelig dritt. Gikk i stykker med en gang.

Tvinger er noe som en må legger litt penger i om en skal ha noe bra.

Mikael_L
  • tving-billig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tving.jpg
Logiman skrev:
De nye svarte med blått klemhåndtak på biltema var noe skikkelig dritt. Gikk i stykker med en gang.

Tvinger er noe som en må legger litt penger i om en skal ha noe bra.
Men det är ju en helt annan typ av tving, till ett helt annat pris.

• tving-billig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Hehe, 1 minut före ... :D

Mikael_L skrev:
Hehe, 1 minut före ... :D
mm..jag börjar nog bli gammal eller något..:)

Ja, det var den dritten der. Kjøpte to. De gikk i stykker på 30 sek begge to... Du kan ikke ødlegge et egg med de en gang.....

Har ikke sett om Biltema har noen andre tvinger. Kjøpte bare de to fordi jeg trengte to ekstra litt raskt..... men det var bortkasta....

Men, man får hva man betaler for. Men kunne virka 1 gang da, hehe

Jag har också mosat en av de billiga snabbtvingarna, mothållet sprack kanske 5:e gången jag klämde fast något med den. Har tänkt svetsa fast ett plattjärn eller liknande (eftersom man aldrig får för många tvingar även om de är dåliga), men det har inte blivit av än. Ett större problem med den billiga snabbtvingen är att den är duktigt seg att frisläppa om man klämt åt hyffsat.

Jag har klämt på de andra dyrare tvingarna och dom verkar bra. Till synes rejäla, kanske smidda delar. Dock kostar de ju därefter också. Finns tyvärr inte i så stora storlekar och kunde ha lite större gapdjup, gärna minst 200mm. Lite lustigt är det väl också att de kostar lika mycket oavsett storlek?

Var iväg och köpte ett par idag, ska ut i boden och prova på något vis.
Nu är ju inte det här enhandstvingar men eftersom det nämnts i tråden passar jag på och frågar och wolfcraft är det ett bra/ ok eller "torka dig i achlet" märke? (ja jag har läst GDS testet, men de har betalt och kan påverkas från sponsorer) Irwing tvingar är trotts allt dyrare och jag är hemmapulare men fler :eek: intressen som kostar pluringar.

Min känsla är att wolfcraft är rätt ok för hobbybruk. Dock lite "dremelvarning" (varning för överpris i förhållande till vad man får)

Jag tycker faktiskt att de budget-enhandstvingar som Jula mfl säljer är helt ok. Dom är svarta och med orangefärgade smådetaljer, dom finns i katalogen och på nätet men utan bild (Jula artnr 153060...153062). Det äldsta paret har jag haft i flera år och dom håller än. 300mm gripvidd kostar 49:-
Alla enhandstvingar lider dock av något som för mig många gånger är en stor brist i form av begränsat gapdjup.

Jag har köpt Wolfcraft en gång, men kommer inte göra det igen. Till en börja med så var den utmärkt, men det tog inte många gånger förrän greppet började mattas. Den knep fortfarande åt hårt, men greppet lossnade gradvis och efter ett par minuter klämde den inte hårdare än en klädnypa. Hade naturligtvis inte kvar kvittot.
Möjligt att den var ett måndagsexemplar, men jag vill ändå inte rekommendera den.

Ja där ser man i GDS fick de topp betyg och här nja, ev men ändå nä.

Om man funderar på att lägga pengar i nivå med Wolfcraft så bör man nog titta på originalet istället, dvs Irwin QuickGrip.
De funkar i alla väder men däremot är det faktiskt lite synd att ha dem för svetsjobb som jag sett en del ha dem till *S*

Den ovan visade modellen i metall från Biltema är grymt bra!

/Kent

Har samma erfarenhet av de lite dyrare amerikanska snabbtvingarna. Quick-Grip tror jag mina heter. Dyra, men uselt gapdjup och så har en av dem börjat tappa greppet så den klickar över när man ska dra åt.
Som det mesta (men inte allt) av amerikanska verktyg så är de stoora och bulliga med mycket material, gärna med stolt text GENUINE USA-MADE eller liknande.
Skillnaden mellan amerikanska verktyg och europeiska är ungefär som med bilarna. USAbilar= gamla klunsar med balk-ram och gjutjärnsknota. Europabilar= smidiga och snabba och med den senaste tekniken.

Jo, efter att ha testat ett antal fabrikat är det nu Bessey som gäller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.