Hej, vi har ett gammalt trähus från 1920-talet. I källaren har vi väggar i betong och sten. Ett av rummen inreddes på 80- eller 90-talet och man lade kakel på golvet och isolerade ytterväggarna. Tyvärr var det inget proffs som gjorde detta, utan väggarna isolerades med stående träreglar mot betongen, liggande träreglar på marken och stenull som isolering direkt på betongen. Sedan plast (så att fukt garanterat skulle stanna i väggen) och spånskiva.
I helgen rev jag isolering och reglar och skickade allt till tippen, det var naturligtvis murket och fuktigt på sina ställen, men så inte så superfarligt på det stora hela. Nu kör vi avfuktare och det torkar fint.
Bifogad bild är direkt efter att spånskiva, plast och isolering är borta, men reglarna är kvar som synes (dom är borta nu)
Min fråga gäller vad jag bör göra med väggen för att säkra att den inte tagit skada av fukten och för att få bort ev gamla mögelsporer från träreglar och stenull innan jag målar. Utrymmet skall bli gym, så det behöver inte bli vackert, men dumt och det är hälsofarligt eller om grunden är skadad.
Är detta en rimlig plan, eller skall jag göra på annat sätt
1) Banka lätt med hammare på väggen och säkra att det inte låter ihåligt någonstans
1b) Ring proffs om det låter ihåligt
2) tvätta med mögeltvätt (vilken?)
3) Måla med silikatfärg
Bör annat göras? Det finns ju synliga sprickor under fönster, men behöver jag bry mig om det om det "låter" bra?
Tips på ev metoder, mögelmedel etc mottages gärna
I helgen rev jag isolering och reglar och skickade allt till tippen, det var naturligtvis murket och fuktigt på sina ställen, men så inte så superfarligt på det stora hela. Nu kör vi avfuktare och det torkar fint.
Bifogad bild är direkt efter att spånskiva, plast och isolering är borta, men reglarna är kvar som synes (dom är borta nu)
Min fråga gäller vad jag bör göra med väggen för att säkra att den inte tagit skada av fukten och för att få bort ev gamla mögelsporer från träreglar och stenull innan jag målar. Utrymmet skall bli gym, så det behöver inte bli vackert, men dumt och det är hälsofarligt eller om grunden är skadad.
Är detta en rimlig plan, eller skall jag göra på annat sätt
1) Banka lätt med hammare på väggen och säkra att det inte låter ihåligt någonstans
1b) Ring proffs om det låter ihåligt
2) tvätta med mögeltvätt (vilken?)
3) Måla med silikatfärg
Bör annat göras? Det finns ju synliga sprickor under fönster, men behöver jag bry mig om det om det "låter" bra?
Tips på ev metoder, mögelmedel etc mottages gärna
Produkter som diskuteras: "mögeltvätt"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Jag skulle nog råda dig att låta det stå öppet ett bra tag, eventuellt enda till våren för att ha koll på hur mycket vatten du har i marken runt om. Är det dränerat?
Gamla källare är vanligtvis putsade. Det vore det mest naturliga valet för dina innerväggar.
Gamla källare är vanligtvis putsade. Det vore det mest naturliga valet för dina innerväggar.
Det är inte dränerat på ett tag, vi kommer nog dränera förr eller senare, men inte prio.
Det kommer stå öppet ganska många veckor är det tänkt, och just nu med avfuktare också, precis som du säger vill vi få koll på hur mycket fukt som kommer när det inte är "instängt"
Puts får vi fundera på, sannolikt blir det bara silikatfärg
Någon som vet om man bör (eller inte bör) måla med mögeltvätt, eller kolla hållfasthet/struktur på annat sätt än med hammare?
Det kommer stå öppet ganska många veckor är det tänkt, och just nu med avfuktare också, precis som du säger vill vi få koll på hur mycket fukt som kommer när det inte är "instängt"
Puts får vi fundera på, sannolikt blir det bara silikatfärg
Någon som vet om man bör (eller inte bör) måla med mögeltvätt, eller kolla hållfasthet/struktur på annat sätt än med hammare?
Klicka här för att svara