O Otsef skrev:
Senast vi köpte diskmaskin stod det noterat ett säkerhetsavstånd till luckor mm från diskmaskintillverkaren.
Hej
Hur många meter då?

• Gilla
phosun och 1 till
  • Laddar…
J
Hur många vet hur känsligt MDF är, eller tänker ens på hur en lucka är tillverkad? De flesta går nog mest på utseende och pris.

IKEA har en serie som heter Laxarby, fanns tidigare i vitt men nu bara i svart. Är vad jag förstår i trä i ramen och faner i spegeln, men inte MDF nånstans i luckan. Jag hade denna som en kandidat när vi kikade på kök, men vi beställde ett massivträkök (dvs stommar, luckor etc i massivt trä). Trä rör sig ju mer än MDF, så det är inte bara fördelar, men just denna problematik hoppas jag slippa.

Ska kolla, tror det sitter sådana IKEA luckor i gäststugan vi använder på mina föräldrars sommarställe, men det köket används ju inte många dagar om året... Har inte sett att det börjat krackelera... Kan ju isåfall vara värt att lacka på det lite...

Har Ståt i sommarhuset. Sattes in runt 2005 nån gång om jag minns rätt.

Inte tillstymmelse till färgsläpp eller krackelering på någon av luckorna. Har diskmaskin med Ståt-lucka och inga problem där heller.

Misstänker att ni som har problem tror man kan behandla luckorna hur som helst.

• Gilla
666kalle
  • Laddar…
Solari Solari skrev:
Har Ståt i sommarhuset. Sattes in runt 2005 nån gång om jag minns rätt.

Inte tillstymmelse till färgsläpp eller krackelering på någon av luckorna. Har diskmaskin med Ståt-lucka och inga problem där heller.

Misstänker att ni som har problem tror man kan behandla luckorna hur som helst.
Du tror det är samma kvalitét på alla luckor, men det är kanske den som svajar?

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
A
Jag kan också nämna att när jag flyttade in så var köket 5 år och fuktskadorna från diskmaskinen fanns redan då. Då var det en IKEA-diskmaskin på platsen. Jag bytte ut den mot en Miele, eftersom jag tyckte att den andra puffade ut lite väl mycket ånga under diskning för att det skulle vara effektiv diskning.

Läget vid diskmaskinen har i vart fall inte försämrats mycket efter ytterligare 7 års användning. Så jag har gjort vad jag kunnat för att minimera risker.

A
Och vad missfärgningarna ovanför den inbyggda IKEA-micron anbelangar så har jag provkört den idag och mellan manöverpanelen och luckans glasskiva puffar ångor ut kontinuerligt under körning.

Antingen är det tänkt att luckorna ska klara ånga, eller så lirar helt enkelt IKEAs köksgrejor ihop så bra.

A Allinug skrev:
Men Polos, så gör jag också. Men det räckte att luckan blev överspolad med vatten från barnens diskning EN gång. Jag torkade både lucka och parkett på en gång och golvet klarade sig fint men luckan blev förstörd.

Det är som om vissa partier på Ståt-luckorna suger åt sig fukt.
Hej har du reklamerat luckan? Idag tillskriver jag Ikea på en högre nivå i ärendet

Vi har ett 18 år gammalt marbodal, torkar aldrig något och vi stänker rätt mycket. Endast en lucka har lite skada på baksidan pga att det suttit en inskruvad soppåsehållare där.

Ikeas kvalité sjunker varje år, senaste fem möblerna jag köp där har varit riktigt dåliga, dock billiga.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Ser väldigt tråkigt ut på bilderna. Dock så får man väl lite vad man betalar för också. Att köpa billiga MDF-luckor är ju valfritt och de flesta vet ju att MDF+vatten inte är en jättebra kombination. Vi har ett IKEA-kök i vårt hus som är installerat 2006 av tidigare ägare. Vissa luckor och även bänkskivan har lite färgavskrap och har svällt lite i området kring diskmaskin/diskho. När vi byter kök framöver kommer vi inte att ha spånskivematerial i luckor eller stommar.

A
K Kjell W skrev:
Hej har du reklamerat luckan? Idag tillskriver jag Ikea på en högre nivå i ärendet
Jag har inte reklamerat eftersom jag inte fått kvittot på köket från förra ägaren. Det är en riktig dundertabbe som jag gjort som förstagångsköpare av hus, så jag får se det som läropengar.

Däremot insåg jag inte vilken stor tabbe som det var, eftersom jag hade i bakhuvudet att IKEAs kök håller i 25 år (indoktrinerad efter många, många IKEA-besök) och det var ju att FAKTUM-stommarna utgick och luckorna till efterföljaren METOD har andra mått än till FAKTUM-stommarna. Så några 25 år att kunna köpa nya luckor fanns inte.

Men FAKTUM-stommarna är i toppskick fortfarande!

Normalt sett är det inget krav att man har kvitto vid normal reklamation, men IKEA kräver kvitto för att garantin ska gälla.

Från http://www.ikea.com/ms/sv_SE/pdf/garanti/ikea_FAKTUM_kok_garanti.pdf

SPARA KVITTOT! Det är ditt inköpsbevis och måste kunna visas upp för att garantin ska gälla.
Som jag tolkar det så skulle garantin ändå inte gälla i mitt fall, eftersom:
- luckor funnits bredvid en ångande IKEA-diskmaskin
- en lucka befunnit sig ovanför en ångande, inbyggd IKEA-mikrovågsugn
- det har varit en olyckshändelse när barnen diskat som gjort att en lucka blev överspolad av vatten
- vi har använt ugnen och det har gjort att lacken på lådan under blivit spröd (=slitage)

Vad omfattas inte av den här garantin?
Garantin täcker inte normalt slitage, skärmärken, hack, stötar, repor eller skador som orsakats av slag eller olyckshändelser. Garantin gäller inte om produkterna har placerats utomhus eller i fuktig miljö. Följ noggrant våra monterings-, installations- och skötselanvisningar. Garantin täcker nämligen inte produkter som har förvarats, monterats eller installerats felaktigt, använts på ett olämpligt eller felaktigt sätt, förändrats eller rengjorts med felaktig rengöringsmetod eller felaktiga rengöringsprodukter. Garantin omfattar inte skador som uppstått indirekt eller till följd av användandet av produkten.
Men, enligt vad IKEA skriver så ska luckorna klara nedstående extrema användning, så de lovar väldigt mycket:

Luckor/lådfronter
Våra luckor och lådfronter är byggda för att klara vardagen i köket under många år.
Det innebär bland annat våta trasor, kladdiga fingrar och fett från stekos. Därför testar vi dem genom att hälla vatten på dem och stryker in dem med fett som vi lämnar på ytan i 24 timmar. Efter 23 timmar lägger vi till lite alkohol och kaffe som vi lämnar på ytan i en timme! Sedan torkar vi bort allt med hushållspapper – och väntar ytterligare 24 timmar. Först därefter rengör vi ytan ordentligt. Och de enda ytor vi godkänner är de som klarar testet utan minsta lilla fläck eller skada. Men det är inte allt. Vi testar också kanterna för att se till att de klarar temperaturer upp till 85°C, vatten (i en timme) och ånga vid 50–60°C utan att de börjar släppa. Det är först när testet är avklarat utan anmärkningar som våra luckor och lådfronter godkänns för den krävande vardagen i ditt kök.

A Allinug skrev:
Jag har inte reklamerat eftersom jag inte fått kvittot på köket från förra ägaren. Det är en riktig dundertabbe som jag gjort som förstagångsköpare av hus, så jag får se det som läropengar.

Däremot insåg jag inte vilken stor tabbe som det var, eftersom jag hade i bakhuvudet att IKEAs kök håller i 25 år (indoktrinerad efter många, många IKEA-besök) och det var ju att FAKTUM-stommarna utgick och luckorna till efterföljaren METOD har andra mått än till FAKTUM-stommarna. Så några 25 år att kunna köpa nya luckor fanns inte.

Normalt sett är det inget krav att man har kvitto vid normal reklamation, men IKEA kräver kvitto för att garantin ska gälla.

Från [länk]

- det har varit en olyckshändelse när barnen diskat som gjort att en lucka blev överspolad av vatten
- vi har använt ugnen och det har gjort att lacken på lådan under blivit spröd (=slitage)

Men, enligt vad IKEA skriver så ska luckorna klara nedstående extrema användning, så de lovar väldigt mycket:
Hej verkar bra. Om dom har samma koll på produktionen vore bra. Har dålig erfarenhet av att ut falls prover och produktionsleverans kan var helt olika. Har exempel när Gense köpte bestick billigt från Kina

O
A Allinug skrev:

Från [länk]

3 års reklamationsrätt har man enligt lagen på en produkt. Du måste då kunna bevisa att när du köpt produkten. Det kan räcka med ett kontoutrag. 25år garanti är Ikeas eget ansvar, då kan man sätta andra villkor.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
MultiMan
Jag har handlat på IKEA sedan tidigt 70-tal (började i Älmhult) och kvaliteten har gått upp och ner genom åren men min högst personliga uppfattning är att kvaliteten aldrig varit lägre än nu. Den låg i topp mellan 85-92 kanske och är som sagt i botten nu.

De lovar väldigt mycket i olika texter med gör sedan tvärtom och sänker istället kvaliteten.

Mitt paradexempel är legendariska Ivar-hyllan där de förstört hyllplanen genom att inte låta träet gå in i gaveln längre och ersatt metallprofilen med plast. Det gör att hyllorna inte tål alls samma last som tidigare och deformeras väldigt tidigt och blir som bananer, speciellt den 50 djupa hyllan. Kvalitetsbrister rättas inte till heller utan man kan få precis samma felborrade hål flera år efter man reklamerade felet första gången.

I deras nuvarande kampanj med "nytt lägre pris", så står det följande "Vi har alltid inspirerats av hur våra produkter fungerar i verkliga livet. Vad vi än utvecklar så måste funktion, design, kvalitet och hållbarhet vara bättre än tidigare version."
Det finns många exempel genom åren hos IKEA där de lanserat en riktigt bra produkt, bara för att något eller några år senare ändra den till något betydligt sämre (klenare konstruktion, sämre beslag eller slarvigare ytbehandling t ex).

För Ivar tog det 40 år men för nyare produkter verkar det hända betydligt fortare.
Ett väldigt tydligt exempel som jag minns lite snabbt och går direkt emot deras kampanjtext är pallen Bekväm som när den kom i sitt första utförande var riktigt välgjort och stabil. varianten som senare ersatte den (med lite lägre pris) är ren skit i jämförelse. Jag har båda så det är lätt att jämföra.

• Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
A
O Odjuret skrev:
3 års reklamationsrätt har man enligt lagen på en produkt. Du måste då kunna bevisa att när du köpt produkten. Det kan räcka med ett kontoutrag. 25år garanti är Ikeas eget ansvar, då kan man sätta andra villkor.
När jag köpte huset så var köket 5 år gammalt, så jag får försöka palta på färg istället för att reklamera.

A Allinug skrev:
När jag köpte huset så var köket 5 år gammalt, så jag får försöka palta på färg istället för att reklamera.
Hej jag får min renoverade lucka i veckan då har jag både pris och resultat att redovisa.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.