F
P permagnuso skrev:
De har denna skruven som är billig: [länk]

Frågan är dock hur det kan vara så billigt? Är det likabra som tex Essve A4?
4,2x55 A2 betalade jag 22,12 öre/st
4,8x75 A4 betalade jag 48öre/st.

Till 34mm trall så är det 75mm som gäller säger jag.

Nej, den är inte lika bra som Essves A4. Men det är ingen skit heller, Den är fullt fungerande. Jag skulle aldrig ersätta denna rostfria skruv med tex Essve eller Grabber i C4 kvalitet. Har gjort det en gång och kommer aldrig att skruva trall med C4 igen.

O
mexitegel mexitegel skrev:
Oroa dig inte, de hade nog bara en dålig dag på jobbet ;) :crysmile:
Då får jag jag hoppas de har dåliga dagar på jobbet ofta :p

O
F fsn skrev:
Det är inte reglar. Det är trall.
Okej... jag ber om ursäkt.... Jag kollade inte så noga...

F fsn skrev:
4,2x55 A2 betalade jag 22,12 öre/st
4,8x75 A4 betalade jag 48öre/st.

Till 34mm trall så är det 75mm som gäller säger jag.

Nej, den är inte lika bra som Essves A4. Men det är ingen skit heller, Den är fullt fungerande. Jag skulle aldrig ersätta denna rostfria skruv med tex Essve eller Grabber i C4 kvalitet. Har gjort det en gång och kommer aldrig att skruva trall med C4 igen.
Så du skulle rekomendera A4 skruv från skruvgrossisten? Hittade en 20% kod så då blev det 0,85:- per skruv.

F
P permagnuso skrev:
Så du skulle rekomendera A4 skruv från skruvgrossisten? Hittade en 20% kod så då blev det 0,85:- per skruv.
4,8x75 tycker jag är fullt godkänd. Cut-spets, större huvud än dom kortare och rillor under skallen.

Flera har skrivit att det är värt 4' extra för att köpa från någon som välvilligt byter defekta brädor. Det känns ologiskt. Utan att ta hänsyn till kvalitet så kan man köpa många nya löpmeter för 4' ..

Jag har för övrigt tröttnat på hemmahandlarnas kvalitet när det gäller större köp. Har istället förhandlat till mig snickarrabatt på optimera och begär pris på större partier. Då kommer man ner rejält, får det hemlevererat och nästan allt har varit perfekt.

• Gilla
eftertänksam
  • Laddar…
O
elpaco elpaco skrev:
Flera har skrivit att det är värt 4' extra för att köpa från någon som välvilligt byter defekta brädor. Det känns ologiskt. Utan att ta hänsyn till kvalitet så kan man köpa många nya löpmeter för 4' ..

Jag har för övrigt tröttnat på hemmahandlarnas kvalitet när det gäller större köp. Har istället förhandlat till mig snickarrabatt på optimera och begär pris på större partier. Då kommer man ner rejält, får det hemlevererat och nästan allt har varit perfekt.
Det säger ganska mycket om marginalerna som dessa bygghandlar av:) samt att byggmax priser inte är sjukt låga så att säga.

Nu låter allt här som att jag avgudar byggmax... Men jag föredrar hornbach. Har glädjen av att bo nära alla 3 stora. Så jag kan välja helt och hållet. Hornbach säljer webers produkter när det gäller betong. Byggmax har sitt eget men båda kostar lika mycket!

K
Byggmax är absolut inte billigast, hornbach har ofta bättre priser. Har försökt att få bättre pris hos de dyra "proffsställena" men det har ofta varit tvärstopp. På XL-bygg fick jag 5% men det var ju knappt värt besväret.

Gillar Byggmax för att det är tillgängligt, ligger bra i förhållande till hem och jobb, har bra öppettider och ok priser. Dessutom är de ofta trevligare än på XL-bygg...

Vad ska man sikta på för längd på trall? Är det en nackdel att ha längre plank? Jag antar att spillet blir mindre desto längre plank. Jag har väldigt olika bredd på altanen och många sneda vinklar, berg som jag ska följa osv så det finns ingen "optimal" längd. Bauhaus har 3,6m, 4,2m, 4,8m och 5,4m. Jag lutar åt 5,4m då det blir färre skarvar. Verkar det vettigt? Priset på lpm är samma oavsett längd.

K
Jag försöker alltid att undvika skarvar om det går. Så satsa på 5,4.

Själv tänker jag designa trädäcket utifrån standardlängder på brädorna.

F
P permagnuso skrev:
Vad ska man sikta på för längd på trall? Är det en nackdel att ha längre plank? Jag antar att spillet blir mindre desto längre plank. Jag har väldigt olika bredd på altanen och många sneda vinklar, berg som jag ska följa osv så det finns ingen "optimal" längd. Bauhaus har 3,6m, 4,2m, 4,8m och 5,4m. Jag lutar åt 5,4m då det blir färre skarvar. Verkar det vettigt? Priset på lpm är samma oavsett längd.

Längre trall kommer att böja sig lite mer men det blir som sagt färre skarvar. Jag köper långa längder och lägger löpande skarv. Raka skruvrader är viktigt om man vill ha ett tjusigt resultat.

När du säger löpande skarv så menar du att du sätter inte skarven på underliggande regel? Sätter man då kortlingar där skarven hamnar så man får stöd under? Som på bifogad bild.

• Träreglar i ett stomkonstruktion för en byggnation med kortlingar placerade där skarven mellan två trädelar möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller menar du bara att jag dka undvika att skarva på samma regel hela tiden och ta den regel där jag hamnar. Kommer bli en del spill för att hamna på regel då jag har mycket viklar på altanen men det kan jag leva med.

K
F fsn skrev:
Längre trall kommer att böja sig lite mer men det blir som sagt färre skarvar. Jag köper långa längder och lägger löpande skarv. Raka skruvrader är viktigt om man vill ha ett tjusigt resultat.
Jag kommer inte han några skarvar alls på min altan, den får bli 5,4 meter bred ;)

Med raka skruvrader... menar du att man inte ska använda automatläget på spikpistolen då?

F
P permagnuso skrev:
Eller menar du bara att jag dka undvika att skarva på samma regel hela tiden och ta den regel där jag hamnar. Kommer bli en del spill för att hamna på regel då jag har mycket viklar på altanen men det kan jag leva med.
Exakt det jag menar, man tar inte skarvningen på samma regel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.