F fsn skrev:
Exakt det jag menar, man tar inte skarvningen på samma regel.
Japp, det ska jag undvika.

K Kallebo skrev:
Jag kommer inte han några skarvar alls på min altan, den får bli 5,4 meter bred ;)

Med raka skruvrader... menar du att man inte ska använda automatläget på spikpistolen då?
Skruva altanen, ingen spik
Använd snörslå för att få ut raka rader

K
buspojken buspojken skrev:
Skruva altanen, ingen spik
Använd snörslå för att få ut raka rader
Spikade min förra altan och blev sjukt nöjd med det. Ser bara fördelar, så det tänkte jag göra om! Finns många trådar om ämnet redan så vi behöver inte förstöra diskussionen om trall.

F
K Kallebo skrev:
Spikade min förra altan och blev sjukt nöjd med det. Ser bara fördelar, så det tänkte jag göra om! Finns många trådar om ämnet redan så vi behöver inte förstöra diskussionen om trall.

Hur längesen var det? Var det vanlig "grön" trall? Vad använde du för spik?

Kan du inte ta en närbild rakt uppifrån på en representativ spikskalle och posta här?

K
F fsn skrev:
Hur längesen var det? Var det vanlig "grön" trall? Vad använde du för spik?

Kan du inte ta en närbild rakt uppifrån på en representativ spikskalle och posta här?
Vanlig galvad spik, 2,8x75 handslagen. Vanlig grön trall från byggmax 120x28, 45x45 bärlina, ligger på 10x20 plattor cc60 direkt på gräsmattan med en utrullad markduk under. Sex år sedan till hösten, under träd vid havet. Trallen ser ut som skit (jag har skrubbat den och oljat varje år tidigare) och det var en dålig ide att ha 5 mm mellanrum, nu kan man få ner en iPhone i springorna.

Kärnsidan upp!

Närbild på väderbiten trall med handslagna spikar och synliga springor där gräs syns under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett litet trädäck på 3,6x2,5 meter så nu ska det bli lite större... om jag kan hitta trall som duger:)

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vad gäller längder på trallbrädor, jag la en bräda på tvären var tredje meter och planerade altanens mått efter det. Fick inget spill alls. Snyggt också tycker jag. Inte en enda skarv på hela altanen. Kolla min bild på sidan 3 i tråden.
Gör också att det är lättare att justera rakheten på brädorna om det råkar dra iväg lite.

K
J jeepmats skrev:
Vad gäller längder på trallbrädor, jag la en bräda på tvären var tredje meter och planerade altanens mått efter det. Fick inget spill alls. .
Smart och snyggt. Då skulle man kunna göra en skarvfri altan på mer än 5,4 m :)

Vår altan ska smyga runt ett hörn på huset. Tycker ni att trallen ska ligga längs huset på den sidan också eller parallellt mot den långa delen av altanen?

Min är i vinkel på två sidor också. Den ligger längs med huset på både kortsidan och långsidan på huset. Den ligger alltså inte åt samma håll på båda sidorna om du förstår vad jag menar. Blir lättast att bygga så, med tanke på reglarna under.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vill man vara snål, kan man göra som jag gjorde.
Köpte en stuv trall på den lokala brädgården, när de bytte ägare.
Var blandat 28x120 och 34x120. Inte så mycket 34.
28 räcker alldeles utmärkt i tjocklek att gå på utan att det fjädrar mm.
34 ser betydligt mera påkostat ut. Så jag lade 28trallen med början från huset. Lade på 6mm remsor under trallen. När 28 tog slut, fortsatte jag med 34, men utan remsor. På ändträsida/sidor satte jag även där en "ram" med 34.
Hur stabilt som helst, och allt ser ut som 34...
Fd snickare med många år i yrket.

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
F fastighetsskötaren skrev:
Vill man vara snål, kan man göra som jag gjorde.
Köpte en stuv trall på den lokala brädgården, när de bytte ägare.
Var blandat 28x120 och 34x120. Inte så mycket 34.
28 räcker alldeles utmärkt i tjocklek att gå på utan att det fjädrar mm.
34 ser betydligt mera påkostat ut. Så jag lade 28trallen med början från huset. Lade på 6mm remsor under trallen. När 28 tog slut, fortsatte jag med 34, men utan remsor. På ändträsida/sidor satte jag även där en "ram" med 34.
Hur stabilt som helst, och allt ser ut som 34...
Fd snickare med många år i yrket.
Haha, jag det var snålt :)

K
Var förbi vår lokala brädgård och tycker inte att kvalitén dög där heller. Får väl snart sänka mina krav.

Det jag lade märke till var att 28x120 såg betydligt bättre ut. Framförallt kortlängd som dessutom var någon krona billigare. Frågan är om man skulle kunna göra en snygg fris på mitten och använda kortlängdsbrädorna...

Är 28x145 generellt sämre eller är det bara otur?

Jag beställde min trall från Bauhaus idag. Får se hur kvaliten blir men eftersom jag vill ha hemleverans och inte kan välja brädor så kan jag lika gärna köpa från den som är billigast. Det verkar som brädorna ofta kommer från samma ställe. Min lokala XLBygg erkände att de hade samma leverantör (Vida) som Bauhaus så då är det exakt samma trall jag får. Bauhaus var 3:- billigare per meter.

Jag kommer köra rostfria skruv från Skurvgrossisten: http://www.skruvgrossisten.se/trallskruv/trallskruv-syrafast-a4/trallskruv-syrafast-a4.html

F
K Kallebo skrev:
Var förbi vår lokala brädgård och tycker inte att kvalitén dög där heller. Får väl snart sänka mina krav.

Det jag lade märke till var att 28x120 såg betydligt bättre ut. Framförallt kortlängd som dessutom var någon krona billigare. Frågan är om man skulle kunna göra en snygg fris på mitten och använda kortlängdsbrädorna...

Är 28x145 generellt sämre eller är det bara otur?

28x145 är generellt mer benägen att slå sig än både 28x120 och 34x145. Kikade med efter 28x145 men fick backa på det.

K
F fsn skrev:
28x145 är generellt mer benägen att slå sig än både 28x120 och 34x145. Kikade med efter 28x145 men fick backa på det.
Jag har mer problem med knastar och sprickor än med att de slår sig. Vad blev det till sist? Jag blev lovad att de skulle ta fram ett nytt paket nästa gång jag kommer. Får se om jag vill köra dit imorgon (och trängas) eller om jag ska vänta till på måndag.

F
K Kallebo skrev:
Jag har mer problem med knastar och sprickor än med att de slår sig. Vad blev det till sist? Jag blev lovad att de skulle ta fram ett nytt paket nästa gång jag kommer. Får se om jag vill köra dit imorgon (och trängas) eller om jag ska vänta till på måndag.
Byggmaterialleveranören (kvalitetsfirma) sa också att dom fått sluta med 28x145 pga sprickor. Jag köpte släta 28x120 kvalitet Select" norrlandstrall på K-Rauta. Märkbart mindre och renare kvist men irriterande stor fluktration på växthastighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.